ISSN:
1435-2451
Keywords:
AgNOR-Score
;
Lymphknotenmetastasen
;
Zellproliferative Aktivität
;
Dreijahresüberlebensrate
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Die Anzahl der AgNOR wurde als Indikator für Lymphknotenmetastasen (LKM) bei 45 Patienten mit reseziertem Plattenepithelkarzinom des Ösophagus untersucht. Der mittlere AgNOR-Karzinomscore betrug 5,0 ± 1,8 und war damit höher als bei normalem Ösophagealepithel in der Nachbarschaft des Karzi noms (2,3 ± 0,5, p〈0,001). Der AgNOR-Tumorscore betrug bei 26 Patienten mit LKM 6,1 ± 1,6 und war damit höher als bei 19 Patienten ohne LKM (3,7 ± 1,0, p〈 0,001). Die AgNOR-Scores der metastatischen Lymphknoten (4,9 ± 1,5) bei 26 Patienten mit LKM wiesen eine enge Korrelation zur Anzahl metastatischer Lymphknoten bei einzelnen Patienten auf (r=0,582, p〈0,001). Die Dreijahresüberlebensrate mit niedrigen AgNOR-Scores (AgNOR-Score 〈5, n=22) betrug 56,2%, hingegen bei Patienten mit hohen AgNOR-Scores (AgNOR-Score ≥ 5, n=20) nur 13,1%. Es gab einen statistischen signifikanten Unterschied zwischen beiden Überlebenskurven (p〈 0,05). Nach diesen Resultaten ist der AgNOR-Score ein guter LKM-Indikator und könnte auch gut zur Prognose bei Patienten mit Ösophaguskarzinom verwendet werden.
Notes:
Abstract The number of argyrophilic nucleolar organizer regions (AgNORs) was evaluated as a predictor of lymph node metastasis in 45 patients who had undergone resection of advanced squamous cell carcinoma of the esophagus. The mean AgNOR score of carcinomas was 5.0 ± 1.8, and it was greater than that of normal esophageal epithelium adjacent to a carcinoma (2.3 ± 0.5, P〈0.001). The AgNOR score of tumors from 26 patients with lymph node metastasis was 6.1 ± 1.6, and it was greater than that of tumors from 19 patients without lymph node metastasis (3.7 ± 1.0, P〈0.001). The AgNOR scores of metastatic lymph nodes (4.9 ± 1.5) from 26 patients with lymph node metastasis were closely related to the number of metastatic lymph nodes of individual patients (r =0.582, P〈0.001). The 3-year survival rate in patients with low AgNOR scores (AgNOR score 〈5, n=22) was 56.2%. By contrast, that in patients with high AgNOR scores (AgNOR score ≥5, n=20) was only 13.1%. There was a statistically significant difference between the two survival curves (P〈0.05). These results indicate that the AgNOR score is a good indicator of lymph node metastasis and suggest that it might also be a useful prognostic marker in patients with esophageal cancer.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00207907
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