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  • 1
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Hepatic microcirculation ; Intravital microscopy ; Haemorrhagic hypotension ; Rat ; Mikrozirkulation der Leber ; Intravitalmikroskopie ; hämorrhagische Hypotension ; Ratte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Auswirkungen eines massiven Blutverlustes auf die Blutströmung in den Sinusoiden der Leber bis zum Zusammenbruch der Mikrozirkulation sind fÜr das Ausmaß und die Reversibilität der akuten Blutungsfolgen wesentlich. Während kontrollierten Entblutens wurde bei der Ratte an einem vorgelagerten Leberlappen die Mikrozirkulation intravitalmikroskopisch im Durchlicht beobachtet. Durch die Anwendung einer Modifikation vorliegender Methoden waren gleichzeitige Druckmessungen in der Vena portae und in einer Arteria carotis möglich. Die gewonnenen Ergebnisse bestätigen die Brauchbarkeit der Versuchsanordnung. Zu einem vollkommenen Strömungsstillstand in allen sichtbaren Sinusoiden kommt es nach langsamem Entbluten von durchschnittlich 30% des Blutvolumens. Der Druck in der Arteria carotis ist dabei von 89,25 auf 21,4 mm Hg, der portale Druck von 92,3 auf 31,4 mm H2O abgefallen. Die Korrelation zwischen dem arteriellen und dem portalen Druck bleibt während dieses Abfallens erhalten.
    Notes: Summary The sequels of a massive haemorrhage on the blood flow in the sinusoids of the liver until the microcirculation breaks finally down, are essential for the degree and the reversibility of acute complications of the haemorrhage. The microcirculation of the exposed rat liver has been observed by intravital microscopy by means of transillumination during controlled desanguination. A modification of methods previously used made it possible to measure simultaneously systemic and portal blood pressure by portal and carotic arterial catheters. The results obtained proved the reliability of the method. A complete flowstop in all visible sinusoids has been observed after slow drainage of 30% of the blood volume. At this stage the blood pressure in the carotic artery has decreased from 89.25 to 21.4 mm Hg and the portal pressure from 92.3 to 31.4 mm water. The correlation between the arterial and the portal blood pressure remained unchanged during this decrease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Clinical and experimental medicine 152 (1970), S. 251-262 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Hepatic microcirculation ; Portal blood pressure ; Hemorrhage ; Hemorrhagic shock ; Low molecular weight dextran ; Mikrozirkulation der Leber ; Portaler Blutdruck ; Blutung ; Hämorrhagischer Schock ; Niedermolekulares Dextran
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gleichzeitig durchgefÜhrte intravitalmikroskopische Beobachtungen an der Mikrozirkulation der Leber, Blutdruckmessungen in einer Arteria carotis und in der Vena portae sollten abklären, ob und in welchem Ausmaß durch Blutentzug hervorgerufener Strömungsstillstand in den Sinusoiden der Leber der Ratte durch Volumenersatz zu beheben ist und wie sich dabei die arteriellen und portalen Druckwerte verhalten. Die Untersuchungen erfaßten eine Zeitperiode, die dem Geschehen während und unmittelbar nach einem großen Blutverlust entspricht und fÜr spätere Erscheinungen des hämorrhagischen Schocks entscheidend sein könnte. Der Strömungsstillstand in den Sinusoiden nach Blutentzug zeigt bis 12 min Beobachtungsdauer keine Zeichen einer echten Stase und ist damit vollkommen reversibel. Die Wirkung der Infusion einer Lösung von niedermolekularem Dextran oder Kochsalz (0,9%) sowie von Blut auf den Zeitpunkt des Wiedereinsetzens der Strömung oder die entsprechenden Druckwerte ist ungefähr gleich. Kochsalzlösung in der Menge des vorher entzogenen Blutvolumens fÜhrt zu einem geringen Wiederanstieg der arteriellen und portalen Blutdrucke, zu reichlicher sinusoidaler Blutströmung, jedoch häufig zu ödem der Leber. Nach Infusion von Blut erreicht der arterielle Druck den Ausgangswert, der portale nicht mehr. Der arterielle Druck bleibt nach Infusion einer Lösung von niedermolekularem Dextran im Gegensatz dazu unter dem Ausgangswert, der portale stellt sich höher ein, als er vor dem provozierten Blutdruckabfall war. Die Blutströmung in den Sinusoiden der Leber ist dabei verstärkt und scheint nicht behindert zu sein.
    Notes: Summary Simultaneous intravital microscopic studies of the microcirculation of the liver and blood pressure recordings in one carotid artery and in the portal vein were designed to reveal whether and to what extend a flow stop caused by desanguination in the sinusoids of the rat liver may be remedied by volume replacement. Arterial and portal pressure recordings were to be checked in this connection. These studies were carried out during a period corresponding to that during and immediately after a hemorrhage — a situation that might be decisive for the occurrence of symptoms of a later hemorrhagic shock. The flow stop in the sinusoids after desanguination produced no signs of a true stasis within the observation period of 12 min. This indicates that the flow stop is completely reversible. The effect of an infusion of a low molecular weight dextran or a saline solution (0.9%) as well as that of blood in the time of reinstatement of the flow or on the corresponding pressure recordings is about the same. Saline solution in the amount of the blood volume withdrawn previously only leads to a very slight rise in the arterial and portal pressure values and to a stepping up of the sinusoidal flow rate; however, at the same time this measure frequently causes an edema of the liver. Following the infusion of blood, only the systemic pressure goes back to the initial level, the portal pressure does not. After infusion of a solution of low molecular weight dextran, arterial pressure — contrary to the above observations — drops below the initial level and portal pressure rises beyond the values attained before the induced decline of pressure. The flow rate in the sinusoids of the liver is increased and does not seem to be impaired in any way.
    Type of Medium: Electronic Resource
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