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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 995-1003 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Surgery ; Growth hormone ; Metabolism ; Wound healing. ; Schlüsselwörter: Chirurgie ; Wachstumshormon ; Metabolismus ; Wundheilung.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die ersten klinischen Studien zur Wirkung des Wachstumshormons (GH) in der postoperativen und der Postaggressionsphase reichen in die frühen 60 er Jahre zurück. Ziel der Gabe von GH war und ist es, die hypermetabole Reaktion des Körpers abzumildern und gleichzeitig die anabolen Prozesse zu stimulieren. Mit der Einführung des humanen, rekombinanten GH steht die Substanz in breitem Umfang zur klinischen Prüfung zur Verfügung. Nach elektiven chirurgischen Eingriffen gelingt es die Stickstoffbalance positiv zu gestalten. Nach schwerem Trauma ist bisher keine Durchbrechung des Hypermetabolismus beschrieben. Allerdings mehren sich Berichte über eine günstige Auswirkung der Wachstumshormongabe auf die Wundheilung. Eine endgültige Wertung der beschriebenen, positiven Auswirkungen auf die Immunantwort läßt sich derzeit nicht geben. Die vorliegende Übersicht stellt in einer komprimierten Form den derzeitigen Erkenntnisstand zum Einsatz des GH in den unterschiedlichen chirurgischen Disziplinen unter besonderer Berücksichtigung von Immunsystem, Wundheilung und Metabolismus dar.
    Notes: Summary. The first clinical studies with the application of growth hormone (GH) under postoperative and post-traumatic conditions date back to the early 1960 s. The introduction of recombinant human growth hormone made the drug generally available for clinical studies. Administration of GH after elective general surgery improves nitrogen balance. Interruption of the post-traumatic hypermetabolism has been occasionally described, but most studies only demonstrate a slight reduction of the catabolic response. An increasing number of papers report positive influence of GH on wound healing, especially skin graft donor sites. The impact on the immune system has yet to be clarified. This paper gives an comprehensive overview of the current state of knowledge of the clinical effect of GH in various surgical specialities with special respect to septic conditions, burns, trauma, and wound healing.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Burns – Growth hormone – Catabolism – Wound healing – Skin transplantation. ; Schlüsselwörter: Verbrennung – Wachstumshormon – Katabolie – Wundheilung – Hauttransplantation.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: Rekombinantes Wachstumshormon (rGH) wurde bei verbrannten Kindern bereits erfolgreich eingesetzt. Bei Kindern wurde eine beschleunigte Spenderheilung, sowie ein verkürzter Krankenhausaufenthalt beschrieben, ebenso ein proteinsparender Effekt. Bei erwachsenen Patienten existiert keine kontrollierte Studie, die dies bestätigt. Material und Methoden: Diese Studie wurde an 49 Erwachsenen zwischen 18 und 60 Jahren als eine randomisierte, placebo-kontrollierte, Doppelblindstudie durchgeführt, mit einem durchschnittlichen Abbreviated Burn Severity Index (ABSI) von 7–11. Der Behandlungszeitraum war 28 Tage, der Nachuntersuchungszeitraum 1 Jahr. rGH wurde subcutan verabreicht in einer Dosierung von 0,5 IU/kgKG bei 26 Patienten. 23 Patienten erhielten ein Placebo. Die Wundheilungsbeurteilung wurde am Tag der Aufnahme, sowie bei jedem Verbandswechsel durchgeführt. Ein „Wound Closure Index (WCI)“ wurde errechnet. Ergebnisse: 37 Patienten, 19 in der rGH Gruppe und 18 in der Placebogruppe, überlebten und konnten bezüglich der Wundheilung ausgewertet werden. Die verbrannte Körperoberfläche berug 41,5 % in der rGH- und 36,7 % in der Placebogruppe. Der durchschnittliche ABSI-Score betrug 8,27 (rGH) und 7,9 (Placebo). Der WCI zeigte keinen signifikanten Unterschied zwischen den beiden Gruppen (rGH: 1,92; Placebo 1,72). Der WCI für zweitgradige Verbrennungen zeigte ebenfalls keinen signifikanten Unterschied (rGH: 0,9; Placebo: 0,69). Die Spenderheilung war in der mit rGH therapierten Gruppe mit durchschnittlich 12 Tagen im Vergleich zur Placebogruppe (10,4 Tage) nicht signifikant verändert. Schlußfolgerung: Bei schwerverbrannten Erwachsenen hat rGH keinen positiven Effekt auf die Wundheilung und die Heilung der Spenderstellen.
    Notes: Abstract. Introduction: Recombinant growth hormone (rGH) has been used successfully in burned children with a shortened donor-site healing time and length of hospital stay as well as a protein-sparing effect. In adult burn patients, no comparable study exists to date. Material and methods: The study was performed on 49 adults, aged 18–60, with an Abbreviated Burn Severity Index (ABSI) score of 7-Il as a randomized, placebo-controlled, double-blind study. The treatment period was 28 days and follow-up period 1 year. rGH was administered subcutaneously at a dose of 0.5 lU/kg per day in 26 patients, 23 patients were in the placebo group. Wound-closure assessment was performed on the day of admission and on each day of dressing change. A wound-closure index (WCI) was calculated. Results: Thirty-seven patients, 19 in the rGH group and 18 in the placebo group, survived and were available for primary efficacy analysis. The mean total body surface area (TBSA) burned was 41.5 % (rGH) versus 36.7 % (placebo); the average ABSI score was 8.27 (rGH) versus 7.9 (placebo). The wound-closure index was not significantly different in patients treated with rGH (1.92) compared with patients treated with placebo (1.72). WCI for partial thickness-loss burn wounds did not significantly differ from rGH (0.9) to placebo (0.69). The donor site healing time in rGH-treated patients (12 days) was not significantly different compared to placebo patients (10.4 days). Conclusion: In severely burned adult patients rGH has no positive effect on burn wound or donor-site healing.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Pathologe 16 (1995), S. 328-335 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Bronchus-assoziiertes lymphatisches Gewebe ; Marginalzonen ; B-Zell-Lymphome ; Reaktive Keimzentren ; Follikelkolonisation ; Lymphoepitheliale Läsionen ; Key words Bronchus-associated lymphoid tissue ; Marginalzone B-cell lymphoma ; Reactive germinal centers ; Follicular colonisation ; Lymphoepithelial lesions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The malignant B-cell lymphoma of the MALT-type shows significant differences from nodal lymphomas with respect to its biological, molecular genetic, and clinical properties. According to the proposal from the International Lymphoma Study Group for a Revised European-American Classification of Lymphoid Neoplasms, MALT-B-cell lymphomas have been defined as an extranodal subgroup of marginal zone B-cell lymphomas and may have lower and higher grade types. We have applied this classification to 24 cases of primary B-cell lymphomas of the lung. These tumors showed histopathologic features of low (n = 20) and/or high grade neoplasms (n = 4) recapitulating the structure of the acquired bronchus- associated lymphoid tissue (BALT). According to our experience, the diagnosis of BALT-type B-cell lymphoma, is both practically feasable and reproducible not only for surgical material but even for biopsy specimens.
    Notes: Zusammenfassung Maligne B-Zell-Lymphome vom MALT-Typ unterscheiden sich signifikant von nodalen Lymphomen bzgl. ihrer biologischen, molekulargenetischen und klinischen Eigenschaften. Nach den Vorschlägen der Internationalen Lymphom-Studiengruppe für eine revidierte europäisch-amerikanische Klassifikation lymphatischer Neoplasien sind MALT-B-Zell-Lymphome als extranodale Form von Marginalzonen-B-Zell-Lymphomen definiert, die einen niedrigeren oder höheren Malignitätsgrad aufweisen können. Wir wandten dieses Klassifikationskonzept auf 24 Fälle primärer pulmonaler B-Zell-Lymphome an. Alle Fälle zeigten histologische Merkmale niedrigmaligner (n = 20) und/oder hochmaligner Neoplasien (n = 4), die die Struktur des erworbenen bronchusassoziierten lymphatischen Gewebes (BALT) rekapitulierten. Nach unserer Erfahrung, ist die Diagnose von B-Zell-Lymphomen des BALT-Typs nicht allein an chirurgischen Resektaten, sondern auch an Biopsien in der praktischen Diagnostik möglich und reproduzierbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of plastic surgery 22 (1999), S. 119-122 
    ISSN: 1435-0130
    Keywords: Key words IntegraTM ; Dermal substitute ; Surface reconstruction ; Chronic unstable scars
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Functional results after deep excision and split thickness skin grafts are often limited as a consequence of unstable grafted areas and contractures. In two patients with a full-thickness thermal injury to the lower extremities and one patient with a chronic unstable skin area over the knee, the IntegraTM bilayered membrane dermal substitute was applied. After uneventful dressing changes graft take was complete without infection or other complications. Complete wound closure was achieved in all three patients within 3–4 weeks after the initial operation. The functional range of motion of the involved joints and the skin quality and contour was superior to conventional grafted skin after excision down to fascia and rather more comparable to skin grafts over a tangentially excised eschar. After wound healing, the neodermis was histologically similar to normal dermis. Considering the high incidence of unstable skin and contractures after regular grafting of deeply excised burns, this concept may present a significant improvement not only for the primary but also for secondary reconstructive procedures, with respect to the long-term quality of life for burn patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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