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  • 1
    ISSN: 1434-5196
    Keywords: Key words Internal cerebral vein thrombosis ; Sinovenous thrombosis ; Colitis ulcerosa ; Trauma ; Schlüsselwörter Hirnvenenthrombose ; Sinusthrombose ; Trauma ; Colitis ulcerosa
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Venöse Abflußstörungen des Gehirns werden mit unterschiedlicher Häufigkeit im Obduktionsgut aufgeführt. Neben entzündlichen Prozessen, hämorheologischen Störungen und Neoplasien kommen bei der forensischen Begutachtung traumatische Ursachen für die Genese von Thrombosen in Frage. Berichtet wird über eine 14 Jahre alt gewordene Schülerin, die 2 1/2 Tage nach einer tätlichen Auseinandersetzung verstarb. Anamnestisch wurde von einer Colitis ulcerosa berichtet. Initial waren weder äußere Verletzungen noch neurologische Auffälligkeiten erkennbar. In der Nacht wurde sie komatös in der Klinik aufgenommen. Die kranielle computertomographische Untersuchung zeigte eine zunehmende intraventrikuläre und intrazerebrale Blutung, Zeichen der venösen Stauung und ein Hirnödem. Die Patientin verstarb im dissoziierten Hirntod. Neuropathologisch fand sich eine in Organisation stehende Thrombose des Sinus sagittalis superior, die sich in die inneren Hirnvenen fortsetzte und die durch die entzündliche Darmerkrankung verursacht war. Eine traumatische Genese war somit auszuschließen.
    Notes: Abstract Thromboses of the cerebral veins which occur at a frequency of 3.75 to 9.3% in autopsy material are caused by local or systemic inflammatory processes, hematological disorders, neoplasms or traumatic brain damage. We report on a 14-year-old girl who suffered from colitis ulcerosa during the last 4 years of life. Immediately after a brawl with a schoolboy she complained of headache and vertigo, but no physical abnormality was detected by the physician. She was admitted to the hospital after becoming comatose during the following night. On neurological examination she was comatous with a decerebrate state, the pupils were small and non-reactive to light, divergent ocular bulbi and bilateral extensor plantar responses. A cerebral computer tomogramm showed a cerebral edema and a hemorrhage in the left basal ganglia and both cerebral ventricles which subsequently increased to the right cerebral ganglia, the corpus callosum and the right cerebral hemisphere. Despite antiedematous therapy the girl died on the second day after the brawl. A neuropathology examination revealed thrombosis of the superior sagittal sinus extending to the internal cerebral veins and a bilateral hemorrhagic infarction of the thalamus and the basal ganglia with intraventricular hemorrhage. As the thrombus in the sagittal sinus showed signs of organisation, a postraumatic origin alone is improbable and a hemorrheological disorder due to colitis ulcerosa seemed to be the main cause.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 67 (1996), S. 650-658 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Stereotaktische Biopsie ; Stereotaktische Operationen ; Zerebraler Abszeß ; Key words Stereotactic biopsy ; Stereotactic guided surgery ; Cerebral haematoma evacuation ; Cerebral abscess
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary CT- or MRI-guided stereotactic procedures should be a standard in a modern neurosurgical unit. Analysing 71 cases the indications and results of stereotactic neurosurgery are presented. In 53 patients stereotactic serial biopsies of different intraaxial lesions were performed, in 5 patients a spontaneous haemorrhage of the basal ganglia was removed by lysis with r-tPA. In 3 patients suffering from hydrocephalus due to diencephalic cysts a cystventricular shunt device was implanted. In 3 patients an intracerebral abscess was aspirated and drained. A stereotactic guided craniotomy and excision of small deep-seated lesions was performed in 6 cases. The accuracy of stereotactic tumour biopsies was 88.7 % in our series, in accordance to other authors. The stereotactic aspiration and drainage of an intracerebral abscess provides accurate localization and minimal cortical damage and offers the possibility of intracavitary application of antibiotics. The stereotactic internal shunt implantation seems to be an alternative approach in the treatment of diencephalic cysts due to its minimal invasiveness and low operative risk. The aspiration of basal ganglia haematomas with insertion of an external drainage allows the lysis of the haematoma with r-tPA or urokinase. With stereotactic guidance small, deep-seated intraaxial lesions can be well localized and removed.
    Notes: Zusammenfassung CT- oder MRT-geführte stereotaktische Eingriffe sollten zum Standard eines modernen neurochirurgischen Zentrums gehören. Anhand der Analyse von 71 eigenen Fällen wird das Indikationsspektrum stereotaktischer Operationen dargestellt. Bei 53 Patienten wurden CT-geführte Serienbiopsien intrazerebraler Raumforderungen durchgeführt, bei 3 Patienten ein intrazerebraler Abszeß punktiert, aspiriert und drainiert, bei 5 Patienten Stammganglienblutung mit r-tPA lysiert, in 3 Fällen ein zystoventrikulärer Shunt bei dienzephalen Zysten implantiert. Bei 6 Patienten wurden stereotaktisch geführte Trepanationen zur Tumor- oder Angiomentfernung vorgenommen. Die stereotaktische Biopsie bietet alle Vorteile eines minimal-invasiven Verfahrens. Entsprechend den Mitteilungen anderer Autoren ergibt sich auch in unserer Serie eine Güte der Biopsie von 88,7 %. Die stereotaktische Punktion und Aspiration eines Hirnabszesses mit Insertion einer externen Drainage bietet neben dem Vorteil einer geringen Gewebetraumatisierung und exakten Lokalisation die Möglichkeit zur intrakavitären Antibiotikainstillation. Die stereotaktische Implantation eines zystoventrikulären Shunts stellt aufgrund des minimal-invasiven Charakters und der geringen Komplikationsrate ein alternatives Behandlungskonzept dar. Die stereotaktische Punktion der Hämatomkavität mit Insertion einer externen Drainage bietet neben der Aspiration flüssiger Hämatomanteile zur akuten Entlastung auch die Möglichkeit einer Lyse des Resthämatoms mit Urokinase oder r-tPA nach angiographischem Ausschluß einer Gefäßmalformation. Mithilfe der stereotaktisch geführten Kraniotomie können auch kleine, subkortikal gelegene Prozesse exakt lokalisiert und exstirpiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Rechtsmedizin 10 (2000), S. 110-113 
    ISSN: 1434-5196
    Keywords: Schlüsselwörter Spongiforme Leukenzephalopathie ; Heroinabusus ; Chinesing ; Keywords Heroin addicts ; Leucoencephalopathy ; Chinesing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: A 37-year-old male heroin addict who also performed inhalation of the white smoke obtained by heating heroin on tinfoil (chinesing or chinese blowing), presented with disturbance of consciousness, behavioural changes and headache. Tetraparesis developed rapidly with flexory hypertonia of the upper and extensor hypertonia of the lower limbs and within 17 days the patient died of respiratory failure. The neuropathological examination of the brain showed a severe cerebral edema, signs of hypoxic encephalopathy and a spongiform leucoencephalopathy with axonal degeneration only in the most severely affected areas. The pathogenesis of this neurological complication in heroin addicts performing chinese blowing is unknown and toxic elements could not be detected yet.
    Notes: Ein 37 Jahre alter Mann, bei dem anamnestisch die Inhalation von erhitztem Heroin (chinesing oder chinese blowing) bekannt war, wurde wegen Bewußtseinsstörungen mit Verhaltensauffälligkeiten und Kopfschmerzen in eine neurologische Klinik eingewiesen. Dort entwickelte sich rasch eine Mittelhirnsymptomatik und der Patient verstarb nach 17 Tagen an einer respiratorischen Insuffizienz. Die neuropathologische Untersuchung des Gehirns ergab ein Hirnödem mit Zeichen der hypoxischen Enzephalopathie und eine spongiforme Leukenzephalopathie im Groß- und Kleinhirn, die lediglich in den am schwersten geschädigten Arealen eine axonale Degeneration zeigte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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