ISSN:
0930-9225
Keywords:
Schlüsselwörter Herztransplantation – Cyclosporin A – Mycophenolat Mofetil – CSA-Nephrotoxizität
;
Key words Heart transplantation – Cyclosporin A – mycophenolate¶mofetil – CSA nephrotoxicity
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Cyclosporin A (CSA) nephrotoxicity is a common problem after cardiac transplantation. We have studied the impact of CSA dose reduction in association with mycophenolate mofetil (MMF) treatment on renal function in heart transplant recipients with suspected CSA nephrotoxicity (serum creatinine 〉2mg/dl). Methods: 14 heart transplant recipients (12 men, 2 women; 111 to 1813 d post transplant) with CSA-based immunosuppression (plus azathioprine and/or steroids) and a serum creatinine 〉2mg/dl were started on a daily dose of MMF of 2000mg. Dilated cardiomyopathy was the underlying disease in 10 pts, ischemic cardiomyopathy in 4. Mean patient age was 57 yrs (range 44–69 yrs). Azathioprine was discontinued and CSA slowly tapered. Creatinine clearance, serum creatinine, urea nitrogen, and uric acid were monitored. Cyclosporine levels were measured and CSA dose adjusted for whole blood levels of 70–120μg/l. 12 pts still had endomyocardial biopsies while 2 had echocardiographic controls only.¶Results: Two rejection episodes grade 1B acc. to ISHLT were observed until one year after switch to MMF. Results: Two rejection episodes grade 1B acc. to ISHLT were observed until one year after switch to MMF. ¶ Parameter Baseline¶(N=14) Late Follow-Up (N=14) P¶ Serum creatinine (mg/dl) 2.5 ± 0.8 1.8 ± 0.6 0.001 Blood urea nitrogen (mg/dl) 51 ± 18 41 ± 17 0.008 Uric acid (mg/dl) 9.9 ± 2.1 8.1 ± 2.3 0.005 Creatinine clearance (ml/min) 45 ± 20 60 ± 36 0.01 Whole blood CSA level (μg/l) 177 ± 54 106 ± 28 〈0.001 Conclusions: Conversion from azathioprine to MMF with consecutive reduction of CSA in heart transplant recipients with CSA-induced renal impiarment improves renal function as evidenced by lower serum creatinine, urea nitrogen, uric acid, and higher creatinine clearance.
Notes:
Zusammenfassung Cyclosporin (CSA) Nephrotoxizität ist ein häufiges Problem nach Herztransplantation. Wir untersuchten den Effekt einer CSA-Dosisreduktion in Verbindung mit einer Mycophenolat Mofetil (MMF) Behandlung auf die Nierenfunktion von Herzempfängern mit CSA-Nephrotoxizität (Serum-Kreatinin 〉2mg/dl).¶Methoden: 14 herztransplantierte Patienten (12 Männer, 2 Frauen; 111 bis 1813 Tage nach HTX) mit CSA-basierter Immunsuppression (plus Azathioprin und/oder Steroide) und einem Serum Kreatinin 〉2mg/dl wurden mit einer Tagesdosis von 2000mg MMF behandelt. Eine dilatative Kardiomyopathie war bei 10 Patienten die Grunderkrankung, eine ischämische Kardiomyopathie bei 4. Das mittlere Patientenalter betrug 57 Jahre (44–69 Jahre). Azathioprin wurde abgesetzt und CSA langsam reduziert. Kreatinin-Clearance, Serum Kreatinin, Harnstoff-N und Harnsäure wurden kontrolliert. Cyclosporin-Spiegel wurden gemessen und die Dosis auf Zielspiegel von 70–120μg/l eingestellt. 12 Patienten hatten Endomyokardbiopsien, 2 nur noch echokardiographische Kontrollen. ¶Ergebnisse: Zwei Abstoßungen Grad 1B nach ISHLT wurden beobachtet innerhalb von einem Jahr nach Wechsel zu MMF. ¶ Parameter Ausgangswert (N=14) Langzeit-Verlauf (N=14) P¶ Serum Kreatinin (mg/dl) 2,5 ± 0,8 1,8 ± 0,6 0,001 Harnstoff-N (mg(dl) 51 ± 18 41 ± 17 0,008 Harnsäure (mg/dl) 9,9 ± 2,1 8,1 ± 2,3 0,005 Kreatinin-Clearance (ml/min) 45 ± 20 60 ± 36 0,01 CSA-Spiegel (μg/l) 177 ± 54 106 ± 28 〈0,001 Schlußfolgerungen: Die Umstellung von Azathioprin auf MMF mit konsekutiver Reduktion von CSA bei Herztransplantierten mit CSA-induzierter Nephropathie verbessert die Nierenfunktion belegt durch niedrigeres Serum-Kreatinin, Harnstoff-N, Harnsäure und höhere Kreatinin-Clearance.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003980050114
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