Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter ; Rehabilitation ; Humane Fibroblasten ; Zyklische mechanische Dehnung ; Zellproliferation ; Key words ; Rehabilitation ; Human fibroblast ; Cyclic strain ; Cell proliferation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Experimental and clinical studies document the benefits of early controlled motion and loading in the treatment of musculoskeletal injuries. At the cellular level, dynamic strain plays a key role in cell stimulation and organization of the extracellular matrix. Although the positive effects of physical strain on tendon tissue are well known, little knowledge exists as to how mechanical strain affects tendon cells. The aim of the present study was to investigate in vitro the influence of cyclic strain on cell proliferation of human tendon fibroblasts. Human tendon fibroblasts from patellar tendon were cultured on silicone dishes. Cyclic biaxial strain was applied to the dishes in their long axis with third passage cells. A 5% strain magnitude and a frequency of 1 Hz were applied. The time of applied strain varied between 15, 30 and 60 min. After the fibroblasts were put under strain, the cells were tested for proliferation after 6, 12 and 24 h using incorporation of 5-bromo-2′-deoxy-uridine. As a control, cells were grown on silicone dishes but did not receive any strain. A biphasic response in proliferation was observed for the 15- and 60-min strain periods. At 6 and 24 h the proliferation was increased compared to the controls. The proliferation was decreased at 12 h. After a strain duration of 30 min the proliferation was inferior to that of the controls at all times measured. Application of mechanical stress to tendon fibroblasts results in an alteration of cellular proliferation, depending on the stress time. This study will contribute to an understanding of the cellular mechanism underlying the mechanical stimulation of tendon and ligament healing.
    Notes: Klinische und tierexperimentelle Studien haben den positiven Einfluß einer frühfunktionellen Behandlung nach Verletzungen des Binde- und Stützgewebes gezeigt. Dehnung ist dabei der zentrale Stimulus für reaktive Prozesse auf zellulärer Ebene. Zyklische mechanische Dehnung führt zu einer Reihe von Reaktionen, die für die Adaption von Zellen und Geweben an unterschiedliche Belastungen und für den Heilungsprozeß von Bedeutung sind. Ungeklärt ist jedoch, wieviel Dehnungsstreß notwendig ist. Ziel dieser Studie war, den Einfluß der Dauer von definierter zyklischer Dehnung auf die Zellproliferation von humanen Fibroblasten zu untersuchen. Fibroblasten wurden dazu aus Patellarsehnen isoliert und auf Silikonschalen kultiviert. Die Silikonschalen mit Zellen der 3. Passage wurden mit einem elektromechanischen Stimulationsgerät zyklisch mechanisch in der Längsachse gedehnt. Eine Dehnungsamplitude von 5% und die Frequenz 1 Hz wurden für alle Experimente gewählt. Die Dauer der zyklischen Dehnung wurde mit 15, 30 und ¶60 min verändert. Nach insgesamt 6, 12 und 24 h wurde der Versuch beendet. Zur Quantifizierung der Zellproliferation wurde die DNA-Synthese, d. h. der ¶Einbau von 5-Bromo-2′-deoxy uridine¶(BrdU) in die DNA gemessen. Als Kontrolle dienten humane Fibroblasten auf Silikonschalen ohne mechanische Dehnung. Nach 15 und 60 min zyklischer Dehnung zeigte sich ein biphasischer Verlauf hinsichtlich der Zellproliferation. Nach 6 und 24 h war eine Zunahme der Zellproliferation im Vergleich zu 12 h vorhanden. 30 min zyklische mechanische Dehnung hatte im Vergleich zur Kontrolle dagegen keinen positiven Einfluß auf die Zellproliferation. Zyklische mechanische Dehnung führt in Abhängigkeit von der Streßdauer zu Veränderungen bei der Zellproliferation. Die längere Streßdauer induziert potentiell Reaktionen, die eine protektive Wirkung für die Zellproliferation haben. Die zelluläre Streßantwort basiert jedoch auf komplexen Prozessen, deren Regulation und Modulation noch nicht geklärt sind. Das Verständnis der zellulären Reaktionen auf mechanische Dehnung ist von grundlegender Bedeutung für eine funktionelle Behandlung von Sehnen- und Bandverletzungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Arthroskopie 12 (1999), S. 215-221 
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrofibrose ; Ätiologie ; Pathogenese ; Extrazelluläre Matrix ; Zelluläre Interaktionen ; Key words Arthrofibrosis ; Etiology ; Pathogenesis ; Extracellular matrix ; Cellular interactions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Arthrofibrosis represents a severe complication of trauma and surgery around joints with loss of motion due to an excessive fibrotic response in the repair process. Patients with primary arthrofibrosis suffer from a general fibrotic healing response after injury or surgery, while patients with secondary arthrofibrosis exhibit loss of motion due to a local fibrotic healing response. Nonisometric positioning of cruciate ligament grafts, notch impingement or hardware problems may lead to secondary arthrofibrosis. In contrast, the etiology of primary arthrofibrosis is still unknown. There are alterations of the extracellular matrix with an increase in collagen type VI expression similar to other local or systemic fibrotic disorders. A chronic inflammatory process may play a crucial role in the mechanism of primary arthrofibrosis and may indicate an immune response. This immune response may activate inflammatory cells and stimulate resident cells to proliferate and to form extracellular matrix. We still do not know which stimuli trigger the fibrotic response. It may be reasonable to assume that primary arthrofibrosis is an independent disease while secondary arthrofibrosis represents a true complication of trauma and surgery around joints.
    Notes: Die Arthrofibrose ist eine gravierende Komplikation nach Verletzungen und operativen Eingriffen an Gelenken mit einer meist schmerzhaften Einschränkung der Gelenkbeweglichkeit. Die primäre Form wird durch eine generalisierte Narbenbildung charakterisiert, während sich die sekundäre Form auf eine lokale Pathologie zurückführen läßt. Die kausale und formale Pathogenese der primären Arthrofibrose sind bisher nicht geklärt. Neben Veränderungen im Bindegewebe, ähnlich denen bei Organ- und systemischen Fibrosen, findet sich eine chronische inflammatorische Reaktion, die Hinweise auf eine Immunpathogenese liefert. Während die sekundäre Arthrofibrose eine lokale Komplikation darstellt, ist die primäre Form wahrscheinlich ein eigenständiges Krankheitsbild.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Arthroskopie 12 (1999), S. 252-259 
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrofibrose ; Arthrolyse ; Kniebandchirurgie ; Komplikationen ; Arthroskopische Arthrolyse ; Offene Arthrolyse ; Key words Arthrofibrosis ; Arthroscopic arthrolysis ; Open arthrolysis ; Knee ligament surgery ; Complications ; Loss of range-of-motion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Arthrofibrosis of the knee may be a localized or generalized condition. The localized forms are cylops tumors, hypertrophic cruciate grafts due to notch-impingement, and intra- or extraarticular adhaesions. These problems can usually be managed by limited, arthroscopic procedures. Generalized arthrofibrosis is caused by a diffuse inflammatory reaction of the knee with fibrosis of the anterior fat pad and the parapatellar retinaculae and contracture of the posterior capsule. Treatment should include open resection of the dense fibrotic tissue, replacing the fat pad and parts of the anterior retinaculae. In addition, open posterior capsulotomy allows for complete extension of the knee. A total of 115 cases have been treated by the authors, and the results of 53 are reported.
    Notes: Die Arthrofibrose des Kniegelenks sollte in eine lokalisierte und eine generalisierte Form differenziert werden. Lokalisierte Arthrofibrosen sind das Zyklopssyndrom, die Transplantathypertrophie bei Notch-Impingement und die intra- bzw. extraartikuläre Bridenbildung. Diese Pathologien können durch limitierte, meist arthroskopische Eingriffe therapiert werden. Die generalisierte Arthrofibrose ist eine entzündliche Reaktion des gesamten Gelenks unter besonderer Betonung des Hoffa-Fettkörpers und der Retinacula. Durch Sklerosierung des Hoffa-Fettkörpers und hintere Kapselschrumpfung entstehen hartnäckige Streckdefizite. Therapeutisch sollte in diesen Fällen ein limitiertes anteriores Débridement mit einer posterioren Kapsulotomie kombiniert werden. Insgesamt wurden 115 Fälle operativ behandelt, die Ergebnisse von 53 nachuntersuchten Patienten werden dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Arthroskopie 12 (1999), S. 117-120 
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Kniegelenk ; Arthrofibrose ; Pathogenese ; Histomorphologie ; Key words Knee joint ; Arthrofibrosis ; Immunohistology ; Synovial hyperplasia ; Chronic inflammatory process
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Arthrofibrosis is a severe complication of trauma and surgery around joints with loss of motion due to an excessive fibrotic response in the repair process. Both the cause and mechanism of arthrofibrosis remain unclear. We investigated fibrotic tissue samples taken from 18 patients (average age: 32.5 years; range: 18–64 years), who underwent arthrolysis of the knee joint because of symptomatic arthrofibrosis following ligament injuries, fractures, or corrective soft tissue surgery. The mean interval between trauma and arthrolysis was 16 months. All samples were stained with HE. Monoclonal antibodies (Ki-67, anti-PCNA, anti-factor VIII) were applied for immunohistological localization of proliferating cells and of small vessels. Synovial tissue samples from knee joints without any detectable pathology served as controls. Arthrofibrotic tissue from the anterior joint compartment revealed synovial hyperplasia and a chronic inflammatory reaction with lymphocytes and plasma cells as well as a perivascular fibrotic enlargement. Immunostaining showed hypervascularity and an increase in proliferating cells. The stratum fibrosum of the joint capsule was enlarged by hypocellular fibrosis. Samples taken from the posterior capsule showed less cellularity and vascularity than samples from the anterior compartment. The histological findings indicate that arthrofibrosis is a fibroproliferative disorder. The chronic inflammatory process may play a crucial role in the mechanism of arthrofibrosis. A strong immune response may lead to attraction and activation of inflammatory cells and may stimulate resident cells in the synovial tissue to proliferate. Thus, arthrofibrosis may be similar to other systemic or local fibrotic disorders. However, the stimuli which triggers the fibrotic response remains unknown. Further studies are necessary to define the cause and mechanism of arthrofibrosis in order to make progress in preventing and treating this disorder.
    Notes: Die Arthrofibrose ist eine gravierende Komplikation nach Verletzungen und operativen Eingriffen an Gelenken mit einer persistierenden, zuweilen schmerzhaften Einschränkung der Gelenkbeweglichkeit. Charakteristisch ist eine exzessive Bindegewebsneubildung im Rahmen reparativer Prozesse. Die kausale und formale Pathogenese sind bisher nicht geklärt. Als Beitrag zur Klärung der Pathogenese untersuchten wir Arthrofibrosegewebe histomorphologisch. Bei 18 Patienten (mittleres Alter: 32,5 Jahre, 18– 64 Jahre) wurden bei operativen Arthrolysen wegen einer symptomatischen Arthrofibrose des Kniegelenks nach Kapsel-Band-Verletzungen, Frakturen und Weichteileingriffen Gewebeproben entnommen (im Mittel 16 Monate nach dem Trauma bzw. der Operation). Von allen Präparaten wurde eine HE-Färbung angefertigt. Die Zellproliferation (Antikörper gegen PCNA, Ki-67) und die Gefäßkapillaren (Anti-Faktor-VIII-Antikörper) wurden immunhistologisch dargestellt. Im Vergleich zu Kontrollpräparaten aus makroskopisch unauffälligen Kniegelenken fanden sich bei der Arthrofibrose eine synoviale Hyperplasie und eine chronische inflammatorische Reaktion. Eine vermehrte Vaskularität, die vermehrte Proliferationstendenz der Zellen sowie lymphoplasmozelluläre Infiltrate und eine lokale, perivaskuläre Fibrosierung waren in Gewebeproben aus dem vorderen Gelenkabschnitt auffällig. Das Stratum fibrosum zeigte dagegen eine ausgeprägte, zellarme Fibrosklerose. Gewebeproben aus der dorsalen Kapsel waren weniger zell- und gefäßreich. Die histomorphologischen Befunde weisen auf eine chronische inflammatorische Reaktion hin. Die lymphoplasmozellulären Infiltrate können Ausdruck der Aktivierung immunsensitiver Zellen im Rahmen eines immunreaktiven Prozesses sein. Damit bestehen gewisse Ähnlichkeiten zu systemischen und organspezifischen Fibrosen. Welche Faktoren für die Ursache und Persistenz der Arthrofibrose von Bedeutung sind, bleibt derzeit noch unbeantwortet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Acute patellar dislocation • Recurrent patellar dislocation • Proximal realignment • Results ; Schlüsselwörter Patellaerstluxation • Rezidivierende Patellaluxation • Proximale Rekonstruktion • Mittelfristige Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Zeitraum zwischen 1984–1991 wurden an der Unfallchirurgischen Klinik der MHH 57 Patienten wegen stattgehabter Patellaerstluxation bzw. rezidivierender Patellaluxationen nach der von Insall beschriebenen Operationstechnik operativ versorgt; 45 Patienten (78,9 %) (15 Patienten mit Erstluxation und 30 Patienten mit rezidivierenden Luxationen) konnten nach einem durchschnittlichen Zeitraum von 6,5 (2–9,6) Jahren nachuntersucht werden. Das Durchschnittsalter zum Zeitpunkt der operativen Versorgung betrug 21,5 Jahre mit einem Überwiegen des weiblichen Geschlechts (28 Patienten). Zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung wurden der Aktivitätslevel prä- und postoperativ bestimmt, die Funktion des Kniegelenks mittels Score nach Larsen und Lauridsen bewertet und die Patienten nach ihrem subjektiven Urteil befragt. Röntgenaufnahmen des Kniegelenks und der Patella konnten von 27 Patienten ausgewertet werden. Zu einer Reluxation der Patella kam es bis zum Nachuntersuchungszeitpunkt bei jeweils einem Patienten in jeder Gruppe (6,6 % bei Erstluxation, 3,3 % bei rez. Luxationen). Alle Kniegelenke waren stabil und frei beweglich. Im prä- und postoperativen Aktivitätslevel waren keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen vorhanden. Nach Auswertung des Scores nach Larsen und Lauridsen hatten 3 Patienten (19,9 %) ein sehr gutes, 10 (66,6 %) ein gutes Ergebnis bei Erstluxation, 7 Patienten (23,3 %) ein sehr gutes und 12 (39,9 %) ein gutes Ergebnis bei rez. Luxationen. Ein schlechtes Ergebnis war bei 1 Patienten bei rez. Luxation vorhanden. In einer Selbstbeurteilung wurde von 93 % der Patienten das Operationsergebnis als sehr gutes, gutes oder zufriedenstellendes Ergebnis bewertet. Radiologisch waren bei 11 von 27 Patienten (40,7 %) Arthrosezeichen zu erkennen. Anhand der Eigenanalyse können bei operativer Versorgung einer Patellaerstluxation und rezidivierender Luxationen mit der proximalen Rekonstruktion nach Insall mittelfristig sehr gute klinische Ergebnisse erreicht werden. Die Reluxationsrate kann sowohl bei Erstluxation als auch bei rezidivierenden Luxationen deutlich minimiert werden. Die Mehrzahl der Patienten ist mit dem Ergebnis subjektiv zufrieden.
    Notes: Summary Between 1984 and 1991, 57 patients with diagnosis of an acute or recurrent patellar dislocation were treated operatively using proximal realignment with vastus medialis transfer and lateral release (Insall operation). A total of 45 patients (15 with acute and 30 with recurrent patellar dislocation) were reviewed at an average follow-up of 6.5 years (2–9.6 years). The average age at injury was 21.5 years, with a predominance of female patients. Follow-up examination included routine knee examination, clinical review using the modified knee scoring scale of Larsen and Lauridsen, sports activity level and subjective satisfaction. Radiographics from 27 patients (60 %) were evaluated. One patient from each group suffered recurrence of patellar dislocation. All patients had stable knee joints and a full range of motion. There was no statistical difference in the pre- and postoperative sports activity level in both groups. Three patients (19.9 %) with acute patellar dislocation and seven patients (23.3 %) with recurrent patella dislocation had excellent results using the Larsen and Lauridsen score scale. Ten patients (66.6 %) with acute and 12 (39.9 %) with recurrent dislocation had good results. One patient with recurrent patellar dislocation had a fair result. Subjective evaluation revealed the operative result in 93 % of cases as very good, good or satisfactory. Patellofemoral osteoarthritis was seen in 11 (40.7 %) of 27 patients. Our results show good clinical results for the treatment of acute patellar dislocation in young, active patients with the proximal realignment procedure. The recurrence rate of patellar dislocation can be reduced for acute and recurrent patellar dislocation. Subjective satisfaction with this procedure is rated very good.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 102 (1999), S. 320-323 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Os trigonum syndrome • Diagnosis • Therapy ; Schlüsselwörter Os-trigonum-Syndrom • Diagnostik • Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Als Os-trigonum-Syndrom werden Rückfußbeschwerden am Os trigonum bezeichnet, die besonders bei typischen sportlichen Belastungssituationen auftreten. Diagnostik und Differentialdiagnosen werden aufgezeigt. Anhand eines Fallbeispiels wird die Symptomatik und Therapie dargestellt. Die Therapie besteht zunächst in konservativ symptomatischen Maßnahmen, bei Beschwerdepersistenz in der Exzision des akzessorischen Knochens.
    Notes: Summary The os trigonum syndrome is an entity causing posterior ankle pain and occurs mostly with typical sports activities. Diagnosis and differential diagnosis are presented. Typical complaints and therapeutic procedure are demonstrated in one case. Therapy includes different non-operative methods, resistance to non-operative procedures is an indication for excision of this ossicle.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 102 (1999), S. 737-740 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Anterior tibial tendon ruptur • Augmented tenoplasty ; Schlüsselwörter M. tibialis anterior Sehnenruptur • Augmentierte Umkehrplastik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Therapie einer veralteten Ruptur der Sehne des M. tibialis anterior wird entweder eine Sehnentransposition oder Sehnentransplantation empfohlen. Anhand eines Fallbeispiels wird die operative Versorgung mit einer augmentierten Umkehrplastik beschrieben; 3 Jahre nach operativer Rekonstruktion war der Patient subjektiv beschwerdefrei bei gutem funktionellen Ergebnis. Die Umkehrplastik hat den Vorteil, daß es im Vergleich zu den bisher beschriebenen Operationen zu keinen funktionellen Einbußen kommt.
    Notes: Summary A tendon transfer or interposition tendon graft is usually recommended for treatment of late diagnosed ruptures of the tibial anterior tendon. A new operative technique using augmented tenoplasty is described in one patient. After 3 years the patient was asymptomatic and showed normalized function. The operative method has the advantage of no additional loss of function in comparison with other methods.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Vordere Kreuzbandruptur ; Arthroskopischer vorderer Kreuzbandersatz ; Zweikanaltechnik ; Gelenkpropriozeption ; Restitution der Propriozeption ; Key words ACL deficiency ; Arthroscopic ACL reconstruction ; Two-tunnel technique ; Joint proprioception ; Restitution of proprioception
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract ACL reconstruction with patellar tendon autograft is a standard procedure which can be performed arthroscopically with a femoral half tunnel drilled from the joint or using the two-tunnel technique with medial miniarthrotomy and additional femoral approach. The arthroscopic procedure with single incision was supposed to increase stability and to improve proprioception by earlier rehabilitation. 29 patients with ACL deficiency were included in the study. 15 patients were treated endoscopically, 14 patients by using the two-tunnel technique. Proprioception, Lysholm and Tegner scores as well as stability (KT-1000) were assessed preoperatively, 3 and 6 months postoperatively. A deficit of proprioception was assessed in either group preoperatively, which could be improved after 3 months only in the arthroscopic group. 6 months postoperatively, either group showed a restitution of proprioception near full extension and full flexion of the knee. In the mid range position, the proprioception could not be restored. There were no differences in stability and the Lysholm and Tegner scores between the groups after 6 months postoperatively. The comparison between the patients with acute and chronic instability shows a better proprioception in the acute group in the mid range position 6 months after the reconstruction.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Verbreitung der Arthroskopie hat die endoskopisch durchgeführte Rekonstruktion des vorderen Kreuzbands (VKB) zunehmend an Bedeutung gewonnen. Dabei erhoffte man sich von diesem Verfahren zunächst neben einer optimierten Lage des Patellarsehnentransplantats Vorteile hinsichtlich Stabilität, postoperativer Schmerzreduktion und Wiederherstellung der Propriozeption, wobei die Überlegenheit der endoskopischen Technik bisher nicht bewiesen werden konnte. In dieser Studie wurde die arthroskopische Technik mit Verwendung eines femoralen Halbtunnels mit der Zweikanaltechnik mit Miniarthrotomie und einer femoralen Zusatzinzision verglichen. Untersucht wurden 15 endoskopisch und 14 offen operierte Patienten jeweils präoperativ sowie nach 3 und 6 Monaten postoperativ. Erhoben wurden die Scoresysteme nach Lysholm und Tegner, die ligamentäre Stabilität (KT-1000), die Operationsdauer und die Propriozeption anhand des Winkelreproduktionstests. Präoperativ zeigte sich in beiden Gruppen ein Propriozeptionsdefizit, welches sich 3 Monate postoperativ in der Arthroskopiegruppe verbessert, im offen operierten Kollektiv hingegen leicht verschlechtert hatte. 6 Monate postoperativ zeigte sich hinsichtlich Propriozeption, Lysholm- und Tegner-Score sowie ligamentärer Stabilität keine Vorteile eines der Verfahren. Da eine Überlegenheit einer der Operationstechniken somit nicht nachgewiesen werden konnte, wurden zusätzlich die allerdings ungleich großen Kollektive von akuten und chronischen Instabilitäten verglichen. Es zeigte sich, unabhängig vom Operationsverfahren, in der Akutgruppe eine Restitution der Propriozeption in allen Funktionsbereichen, während bei den Patienten mit chronischer Instabilität ein Propriozeptionsdefizit im mittleren Funktionsbereich persistierte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrofibrose ; Histologie ; Kollagen Typ III und VI ; Key words Arthrofibrosis ; Histology ; Type III and VI collagen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Arthrofibrosis is a disabling complication after trauma and surgery due to massive connective tissue proliferation. The etiology and pathogenesis have never been fully understood. A strong immune response may lead to activation and proliferation of fibroblasts with excessive and disordered deposition of matrix proteins. In similar pathological conditions, like lung fibrosis or superficial fibromatoses with fibrotic transformation an increased expression of collagen type VI has been reported. We investigated fibrotic tissue samples taken from 18 patients (average age: 32,7 years), who underwent arthrolysis of the knee joint because of symptomatic arthrofibrosis following ligament injury. The mean interval between trauma and arthrolysis was 13,8 months (range 4–50 months). Tissue samples were taken from the infrapatellar fat pad and intercondylar connective tissue. All samples were stained with HE. The expression of type III and VI collagen was studied immunohistochemically using an immunoperoxidase method for light microscopic visualization. Histologic analysis from patients with arthrofibrosis showed a synovial hyperplasia with cell infiltration and vascular proliferation compared to synovial tissue samples from knee joints without any detectable pathology. Subsynovial an increased deposition of matrix proteins was visible. Type VI collagen was widely distributed as a network subsynovial and around capillary walls. Type III collagen showed a diffuse distribution. Arthrofibrotic tissue is, similar to pathological conditions with fibrotic transformation characterized by an increased expression of collagen type VI. Collagen type VI may play an important role in matrix homeostasis. It serves as an anchoring element between collagen fibers and as a cell binding structure.
    Notes: Zusammenfassung Das Hauptmerkmal der Arthrofibrose ist eine symptomatische Bewegungseinschränkung aufgrund einer posttraumatischen oder postoperativen Bindegewebevermehrung unklarer Genese. Die kausale und formale Pathogenese sind weitgehend unbekannt. Potentiell kommt es im Rahmen eines immunpathologischen Prozesses zur Aktivierung und Proliferation von Fibroblasten mit vermehrter und in der Zusammensetzung veränderter extrazellulärer Matrix. Untersuchungen von systemischen und organspezifischen Fibrosen haben gezeigt, daß es dabei charakteristischerweise zu einer vermehrten Expression von Kollagen Typ VI kommt. Ziel der Untersuchung war es an Gewebeproben von Patienten mit Arthrofibrose nach Kapsel-Band-Eingriffen des Kniegelenks die Lokalisation und Verteilung von Kollagen Typ III und VI darzustellen. Bei 18 Patienten (durchschnittliches Alter 32,7 Jahre) wurden Gewebeproben aus dem Hoffa-Fettkörper und aus interkondylär gelegenem Bindegewebe entnommen. Im Mittel lagen zwischen Trauma und Arthrolyse 13,8 (4–50) Monate. Von allen Präparaten wurde eine HE-Fäärbung angefertigt. Kollagen Typ III und VI wurden immunhistochemisch (ABC-Methode) mit einem entsprechenden monoklonalen (Typ III) bzw. polyklonalen (Typ VI) Antikörper dargestellt. Im Vergleich zu Kontrollpräparaten aus makroskopisch unauffälligen Kniegelenken fand sich bei der Arthrofibrose eine synoviale Hyperplasie mit Zell- und Gefäßproliferation. Subsynovial zeigte sich eine Bindegewebevermehrung. Verglichen mit normalem Synovialgewebe war eine starke Immunreaktion für Kollagen Typ VI vor allem perivaskulär und subsynovial sichtbar. Typ-III-Kollagen zeigte ein diffuses Verteilungsmuster. Das Arthrofibrosegewebe ist wie bei systemischen und organspezifischen Fibrosen durch eine stark positive Immunreaktion für Typ-VI-Kollagen charakterisiert. Typ-VI-Kollagen kann dabei eine Mediatorfunktion haben. Es dient als mikrofibrilläres Netzwerk der Adhäsion und Proliferation von Fibroblasten sowie der Bindung anderer Kollagentypen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 119 (1999), S. 315-318 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Arthrofibrosis is a disabling complication after knee trauma and surgery. Clinically, it is characterized by pain and joint stiffness due to massive connective tissue proliferation. In similar pathological conditions with fibrotic transformation such as lung fibrosis or superficial fibromatoses, an increased expression of collagen type VI has been reported. Collagen VI, which forms a filamentous network, is thought to serve as an anchoring element between collagen I/III fibrils and basement membranes and as a cell binding structure. Collagen VI may also play a contributing role in the pathogenesis of arthrofibrosis. The aim of the present study was therefore to demonstrate the localization and distribution of type VI collagen in arthrofibrotic tissue. Tissue samples from the infrapatellar fat pad and intercondylar synovia of 13 patients suffering from arthrofibrosis were taken at surgery. The expression of type VI collagen was studied immunohistochemically using an immunoperoxidase method for light microscopic visualization. Histologic analysis showed a synovial hyperplasia with inflammatory cell infiltration and vascular proliferation. Compared with normal synovial tissue, type VI collagen was widely distributed as a network subsynovially and around the capillary walls. The results of the present study suggest that dysregulation of collagen VI synthesis could be an important contributing factor in the complex mechanisms of disordered matrix protein deposition leading to arthrofibrosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...