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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Knee surgery, sports traumatology, arthroscopy 7 (1999), S. 173-176 
    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Key words Recurrent patellar ; dislocation ; Proximal realignment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract Between 1984 and 1991, 36 patients with the diagnosis of recurrent patellar dislocation were treated operatively using the proximal realignment procedure. Thirty patients were available for follow-up. The average follow-up period was 6.3 years (range 2–9.6 years). The average age at injury was 21.3 years with a predominance of female patients. At follow-up all knees were physically examined. The results were evaluated using the score of Larsen and Lauridsen as well as the Tegner score and subjective assessment. Radiographs from 19 patients (63%) were available for review. At follow-up one patient suffered from a recurrence of patellar dislocation. All patients had stable knee joints and a full range of motion. There was no statistically significant difference between pre- and postoperative sports activity level. Seven patients (23.3%) had excellent results, 12 patients (39.9%) good results and 1 a poor result using the Larsen and Lauridsen score. Subjective assessment revealed the operative result as very good, good or satisfactory in 90%. Patellofemoral osteoarthritis was seen in 7 of 19 patients (36.8%). With a proximal realignment procedure good clinical results can be achieved for recurrent patellar dislocation. Subjective satisfaction with this procedure is rated as good. It is successful in preventing redislocation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 326-338 
    ISSN: 1433-0385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 1093-1105 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Articular fractures ; Fracture dislocations ; Joint injuries ; Ligament tears ; Joint sprains. ; Schlüsselwörter: Gelenkfrakturen ; Luxationsfrakturen ; Luxationen ; Kapselbandverletzungen ; Bandrupturen.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Minimal-invasive Operationsverfahren werden am Kniegelenk zunehmend eingesetzt, um Beeinträchtigungen der komplizierten Anatomie und Biomechanik zu verringern. Bei Gelenkfrakturen werden indirekte weichteilschonende Repositionstechniken eingesetzt; die Osteosynthesetechnik hat sich durch Entwicklung spezifischer Implantate und Ausweitung der percutanen Applikationstechniken verbessert. Injizierbarer mineralischer Knochenzement kann künftig die Invasivität der Eingriffe weiter senken. Bei Kapselbandverletzungen können große Gelenkeröffnungen heute vermieden werden. Der Einsatz der Arthroskopie ist zur Gelenkdiagnostik und ggf. zur Sanierung von Meniscusläsionen obligat. Kreuzbandchirurgie sollte über eine „Mini-Arthrotomie“ oder arthroskopisch kontrolliert erfolgen. Uneingeschränkt ist heute eine funktionelle Nachbehandlung nach allen Kniegelenkeingriffen zu fordern.
    Notes: Summary. The treatment of knee joint injuries has seen marked development in the last few years. The surgical trauma of intra-articular fracture reconstruction has been reduced significantly. Retrograde nailing, percutaneous plating and specific exposures to distal femur and proximal tibia fractures have been established. Percutaneous osteosynthesis controlled by arthroscopy or fluoroscopy is widely used for B-fractures of the tibial plateau. Injectable bone mineral cement adds to reduced trauma of surgical treatment of these fractures. In all knee ligament procedures, arthroscopy is obligatory for diagnosting and conducting meniscus surgery. Ligament reconstruction should be performed either arthroscopically or by a limited arthrotomy, the results being comparable at present.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Iliotibial tract ; Knee joint ; Pain receptors ; Free nerve ending ; Proprioception
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract Free nerve endings (FNE) are nociceptive sensory elements transmitting information on pain and inflammation from the connective tissues to the brain. They form an important part of the proprioceptive sensory system of the knee. We present a qualitative and quantitative analysis of FNEs in the distal iliotibial tract (ITT), documenting their occurrence in this structure as well as their specific distribution pattern. FNEs were found in all elements of the distal ITT, with their maximum density in the fixation sites of the distal ITT to the femur and the tibia. This finding correlates well with anatomical and biomechanical studies and stresses the importance of the deep ITT fibre system for lateral knee stability. The relative number of FNEs in the distal ITT ranges from 5 to 10 per 50 mm2 and is comparable to the frequency found in the synovial sheath of the cruciate ligaments. These findings have clinical implications for surgical procedures on the lateral side of the knee. The distinct anatomy of the distal ITT should be respected in all procedures, since extensive operations in this area may cause pain and loss of range-of-motion due to alterations of proprioceptive function.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Articular fractures • Fracture-dislocations • Joint injuries • Ligament tears • ; Joint sprains ; Schlüsselwörter Gelenkfrakturen • Luxationsfrakturen • Luxationen • Kapsel-Band-Verletzungen • Bandrupturen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Gelenkchirurgie hat eine stürmische Entwicklung genommen, welche vor allem durch die Reduktion des chirurgischen Traumas der Eingriffe und durch die Einführung der funktionellen nicht-immobilisierenden Behandlung der Gelenkverletzungen geprägt ist. Bei Gelenkfrakturen werden zunehmend indirekte weichteilschonende Repositionsmöglichkeiten genutzt. Die Osteosynthesetechnik hat sich durch die Entwicklung spezifischer Implantate und die Ausweitung der perkutanen Applikationstechniken verbessert. Unter Ausnutzung der heutigen Möglichkeiten der prä- und intraoperativen Bildgebung können ausgedehnte Freilegungen des Gelenks häufig vermieden werden. Bei Kapsel-Band-Verletzungen finden die Erkenntnisse zum biologischen Ablauf der Bindegewebeheilung zunehmend klinische Anwendung. Bewegung und dosierter Streß bewirken bei korrekter Gelenkführung eine qualitativ und quantitativ bessere Heilung verletzter Bandstrukturen, so daß die Immobilisierung verletzter Gelenke grundsätzlich zu vermeiden ist. Die Bandheilung verläuft in unterschiedlichen anatomischen Lokalisationen verschieden, für bestimmte Verletzungen kann heute eine rein funktionelle Behandlung als etabliert angesehen werden (Knieinnenband, Sprunggelenk, Ellbogenluxation). An anderen Lokalisationen dienen operative Eingriffe bei frischen Gelenkverletzungen dazu, die Instabilität in einen Rahmen zu bringen, der eine postoperative funktionelle Behandlung zuläßt (Kreuzbandchirurgie, Bankart-Repair).
    Notes: Summary The treatment of joint injuries has seen a marked development in the last years. The surgical trauma of articular reconstruction was reduced and our deeper understanding of the mechanism of connective tissue healing influenced the rehabilitation program after joint injuries significantly. Indirect soft-tissue sparing reduction techniques can be applied to most joint fractures and improved fixation techniques using intraoperative fluoroscopy or arthroscopy allow to avoid vast exposures of the joint. The process of ligament healing requires joint movement and a certain stress to the healing tissue in order to achieve optimum scar strength, stiffness and remodeling. Immobilisation thus should be avoided completely after ligament injuries and certain lesions can be treated non-operatively with a high success rate (MCL rupture, ankle sprain, elbow dislocation). In other injuries, surgery should stabilize the joint thus allowing functional rehabilitation (cruciate ligament tears, shoulder dislocation).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 26 (1997), S. 1013-1013 
    ISSN: 1433-0431
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 26 (1997), S. 1014-1019 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Intraarticular fractures • Fracture-dislocations • Dislocations • External fixation ; Schlüsselwörter Gelenkfrakturen • Luxationen • Offene Frakturen • Fixateur externe
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Als Komplextrauma wird die simultane Verletzung mehrerer funktioneller Elemente des Gelenks bezeichnet, wobei diese Elemente die knöchernen gelenksbildenden Strukturen, die Kapsel-Band-Strukturen, die Weichteilumhüllungen und die Gefäß-Nerven-Stränge sind. Komplextraumen erfordern spezielle Behandlungsstrategien und häufig einen interdisziplinären Therapieansatz. Die Komplikationsrate dieser Verletzungen ist hoch und eine vollständige Restitution eher selten. Komplextraumen sind insbesondere ein Problem bei polytraumatisierten Patienten. Ein mehrstufiges Therapieschema mit initialen Maßnahmen des Extremitätenerhalts und des Gelenkverschlusses sowie einer gelenkübergreifenden externen Fixation und einer späteren Definitivversorgung hat sich bewährt.
    Notes: Summary Complex joint trauma is a term reserved for specific and severe injuries that include two or more structural elements of the joint. These structural elements are the articulating bones, the major ligaments of the joint, the local soft tissue envelope and the neurovascular structures. Complex joint trauma has a high risk for complications and requires a special treatment algorhythm. A staged surgical protocol with initial soft tissue debridement, closed joint reduction and external fixation of the extremity followed by secondary recontructive surgery after soft tissue recovery is suggested.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 26 (1997), S. 1037-1045 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Tibial plateau fractures • Distal femur fracture • Intraarticular fracture • Osteosynthesis • Fracture-dislocation • Dislocation • External fixation ; Schlüsselwörter Tibiakopffraktur • Distale Femurfraktur • Gelenkfrakturen • Osteosynthese • Luxationen • Offene Frakturen • Fixateur externe
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Juxta- und intraartikuläre Doppelfrakturen, Gelenkfrakturen mit schwerem Weichteilschaden und Knieluxationen mit Begleitverletzungen werden als Komplextrauma des Kniegelenks definiert. Diese Verletzungen weisen eine hohe Komplikationsrate und eine schlechte Prognose auf. Sie erfordern ein spezielles Management und spezielle Versorgungsstrategien. In der Frakturbehandlung sollten heute Verfahren mit reduzierter Invasivität eingesetzt werden: perkutane Repositions- und Osteosynthesetechniken, eingeschobene Platten, Hybridfixationen. Bei Knieluxationen sollte der Zentralpfeiler mit den Kreuzbändern rekonstruiert werden, wobei augmentierte Nähte bzw. Bandplastiken zu bevorzugen sind.
    Notes: Summary Juxta- and intraarticular fractures of the knee (floating knee), intraarticular fractures with severe soft tissue damage and knee dislocations with vascular or soft tissue lesions are defined as complex knee trauma. A specific management protocol is required for these cases. Fractures should be treated with soft-tissue sparing minimal invasive reduction and fixation techniques to reduce the significant complication rate which is presently encountered. Percutaneous plate fixation, percutaneous screw osteosynthesis and hybrid fixation should be widely used in these cases. In knee dislocation, the central pivot with the two cruciate ligaments should be reconstructed using augmented repair or primary tendon grafting in every case, whereas the treatment of collateral ligament lesions depends on the specific injury type.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Gene-Transfer • Adenovirus • Retrovirus • ; Liposomes ; Schlüsselwörter Gentransfer • Adenovirus • Retrovirus • ; Liposome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine besondere Herausforderung ist die Therapie von Verletzungen der Kapsel-Band-Strukturen sowie des Gelenkknorpels. Nicht nur die spontane Heilungsfähigkeit, sondern auch die Reparation nach konservativer oder operativer Therapie ist begrenzt. In den letzten Jahren sind daher Zytokine als Modulatoren der Heilungsvorgänge in den Blickpunkt des Interesses gerückt. In diesem Übersichtsartikel versuchen wir, den zukünftigen Stellenwert für Zytokine einzuschätzen und Konzepte für eine klinische Anwendung zu erarbeiten. Aufgrund bestehender Probleme in der Anwendung von Zytokinen führen wir das Konzept der somatischen Gentherapie in diese Überlegung ein. Wir postulieren, daß die Gentherapie zur gezielten Applikation von Wachstumsfaktoren die Behandlung zahlreicher Verletzungen verändern kann.
    Notes: Summary Soft tissue injuries often represent the greatest clinical problem. Not only do many of the most frequently injured tissues, such as the cruciate ligaments and articular cartilage, have very limited capabilities for spontaneous repair, but they also respond poorly to surgical or non-surgical intervention. In this article we try to define the role of growth factors in these conditions and to outline concepts for future treatment based upon modulation of the native repair response. We suggest that gene transfer could improve the management of such injuries, particularly when used as vehicles for the targetted delivery of growth factors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 102 (1999), S. 823-823 
    ISSN: 1433-044X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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