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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Prognosis ; Multiple trauma ; Acutephase response ; APACHE II scores
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract This prospective study of 35 multitraumatized intensive care unit patients requiring mechanical ventilation examined the relative utility of four biochemical parameters with a physiological scoring system for predicting lethal outcome. Levels of serum phospholipase A2 (PLA2), serum amyloid A (SAA), polymorphonuclear granulocyte elastase (PMN elastase), and C-reactive protein (CRP) were determined at short intervals during the patient's hospitalization. The first specimen was obtained at the time of admission, and subsequent specimens were drawn at 8 h intervals for the first 48 h and then twice daily until death or convalescence. Calculations of the APACHE II score used the most deranged variables during the first 24 h of admission to assess patient outcome. Additional calculations of the APACHE II score at the time of each blood draw served as an indicator of patient status. The results indicate that during the first 24 h after admission none of the four examined biochemical parameters gives reliable information about the outcome. The APACHE II score provided the earliest indicator of patient outcome (83% sensitivity, 65% specificity). PMN elastase provided useful information first at 32 h (83% sensitivity, 45% specificity) and better at 132 h (86% sensitivity, 86% specificity). CRP was of intermediate use in predicting outcome initially at 72 h (83% sensitivity, 50% specificity) and later at 132 h (86% sensitivity, 93% specificity). PLA2 and SAA were not useful as early indicators of lethal outcome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Clinica Chimica Acta 177 (1988), S. 197-207 
    ISSN: 0009-8981
    Keywords: Cholesterol dehydrogenase ; Enzymic staining ; Lipoprotein cholesterol ; Lipoprotein electrophoresis
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Impotence ; Cholesterol ; Cavernous smooth muscle cells ; Thromboxane A2 receptor antagonist
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Our clinical data enabled us to demonstrate a correlation between impaired lipid metabolism and vasculogenic impotent men. Our aim was to evaluate the effect of an impaired lipid metabolism on the smooth muscle of the corpus cavernosum. A total of 16 rabbits were given a cholesterol-enriched diet for 3 months, and 8 of these received additional thromboxane A2 receptor antagonist; 10 other rabbits (control) were fed a normal diet. Subsequently, cavernous tissue biopsies were taken, and tissue lipid extractions and electron microscopic evaluation were made from 3 rabbits in each group. In the untreated high-cholesterol diet group, cholesterol levels reached approx. 2.1 μg/mg body weight compared with 1.07 μg/mg b.wt. in the thromboxane A2 receptor antagonist-treated group and elevated levels compared with control group. Similar results were found for the triglyceride and free fatty acid levels. Lecithin tissue levels in treated rabbits were distinctly elevated against those of other 2 groups. Ultramorphological examination of the control group disclosed normal smooth muscle cell (SMC) architecture with numerous sites of intercellular contacts. These findings contrasted with those of the high-cholesterol diet groups which showed significant SMC degeneration with loss of intercellular contacts. Our data imply that impaired lipid metabolism causes cavernous SMC degeneration which plays a major role in the pathogenesis of erectile dysfunction. The thromboxane A2 receptor antagonist seems to produce a protective metabolic effect on the erectile tissue which may have some consequences future treatment strategies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 367-372 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Procalcitonin ; Clinical application ; Sepsis ; Acute pancreatitis ; Schlüsselwörter Prokalzitonin ; Klinische Applikation ; Sepsis ; Akute Pankreatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Prokalzitonin (PCT) ist ein Protein, welches bei systemischen Infektionen mit Bakterien, Pilzen und Protozoen in erhöhter Konzentration im Blut nachgewiesen werden kann. Bei operativen Traumen steigt PCT im Gegensatz zu den klassischen Akute-Phase-Proteinen, wie C-reaktivem Protein oder Interleukin-6, nicht oder nur marginal an. Somit ist es möglich, mit Hilfe eines Laborparameters systemische Infektionen postoperativ zu erkennen. In dieser Arbeit werden aus heutiger Sicht die vermuteten Induktionsmechanismen der PCT-Synthese durch Zytokine und bakterielle Endotoxine dargestellt. Außerdem werden klinische Anwendungen der PCT-Messung mit Beispielen aus der Abdominal- und Transplantationschirurgie vorgestellt. In eigenen Untersuchungen konnten wir am Aufnahmetag bei 8 Patienten mit nekrotisierender Pankreatitis einen PCT-Mittelwert von 6,9 ng/ml messen. Weitere 7 Patienten mit ödematöser Pankreatitis wiesen einen PCT-Mittelwert von nur 0,67 ng/ml auf. Trotz des deutlichen Unterschieds in den Mittelwerten konnte keine statistisch signifikante Differenz zwischen Normalwerten und nekrotisierender Pankreatitis einerseits oder Normwerten und ödematöser Pankreatitis andererseits festgestellt werden. Die Ursache hierfür lag in der großen Streubreite der PCT-Werte in der Gruppe mit nekrotisierender Pankreatitis (0,33 – 32,9 ng/ml). Diese große Variation der Werte ist möglicherweise dadurch bedingt, daß nur ein Teil der Patienten schon frühzeitig eine bakterielle Superinfektion der Nekrose mit konsekutiver PCT-Erhöhung aufwies. Wir vermuten, daß eine Unterscheidung zwischen superinfizierter nekrotisierender Pankreatitis einerseits und nekrotisierender steriler Pankreatitis bzw. ödematöser Pankreatitis andererseits mittels PCT-Messungen möglich ist, jedoch sind größere Studien mit einer mikrobiologischen Untersuchung des nekrotischen Materials und Blutkulturen notwendig, um den endgültigen Stellenwert der PCT-Bestimmung im klinischen Alltag, besonders in der Prognoseabschätzung der akuten Pankreatitis, unter Beweis zu stellen.
    Notes: Abstract Procalcitonin is a protein which is found in elevated concentrations in the blood circulation during systemic bacterial, fungal or protozoal infection. In contrast to classical acute-phase proteins like C-reactive protein or interleukin-6, it is not elevated after operative trauma. In this paper we present current opinions on the assumed induction mechanisms of the protein by cytokines and endotoxin. Furthermore, the clinical value for early detection of systemic infections in abdominal and transplantation surgery is demonstrated by examples from the literature. Our investigation shows that eight patients with necrotizing pancreatitis had a PCT mean value of 6.9 ng/ml on the day of admission. Seven patients with edematous pancreatitis had only a PCT mean value of 0.69 ng/ml. Despite these differences in the mean values, a significant difference between the normal value and the mean value of the group with necrotizing pancreatitis or edematous pancreatitis was not observed due to the wide range of PCT levels in the group of patients with necrotizing pancreatitis. The fact that only a few of the patients had a superinfected necrosis with systemic evasion of bacterias or their toxins may be the reason for this wide range. We suggest that a discrimination between superinfected necrotizing or sterile pancreatitis and edematous pancreatitis by PCT could be possible but more extensive studies with microbiological examination of the necrotic material are required to recognize the subgroups and to establish the real diagnostic efficiency of PCT in clinical practice, especially in the prediction of the outcome of acute pancreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 378 (1993), S. 41-48 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Surgical trauma ; Acute-phase reactione ; Cholesterol and lipoproteins ; Apolipoprotein composition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei insgesamt 77 Patienten wurde vor und nach einem operativen Eingriff das Verhalten von Lipiden und Lipoproteinen im Serum in Korrelation zur „Acute-Phase-Reaktion” untersucht. Dabei sollten sowohl die Abhdngigkeit von der Schwere des Eingriffs als auch der zeitliche Ablauf in der postoperativen Phase erkennbar wurden. Zu diesem Zweck wurden zunächst in einer Vorphase bei 18 Patienten insgesamt 12 Kenngrößen im Serum präoperativ sowie am 1., 3., 5. und 10. postoperativen Tag gemessen. Aufgrund der hier erhaltenen Ergebnisse wurden für die Hauptphase 3 Patientenkollektive gebildet: Kollektiv 1 (n = 22) mit wenig traumatisierenden Eingriffen,Kollektiv 2(n = 20) mit groβen abdominalen Operationen und Kollektiv 3 (n = 17) mit einer Totalendoprothese der Hüfte. Die perioperativen Veränderungen von Cholesterin, Triglyzeriden, Lipoproteinklassen (α-, β- und prä-β-Lipoproteine) und Apolipoprotein Al und B waren in der Regel nach 24 h am stdrksten ausgeprägt. Danach kam es bis zum 10. postoperativen Tag zu einer weitgehenden Normalisierung der initial um 25–40% erniedrigten Kenngrößen des Lipoproteinstoffwechsels. Im Gegensatz hierzu fiel das anfänglich erhöhte C-reaktive Protein (CRP) am 10. postoperativen Tag in den Normbereich ab. Das Ausmaß der Cholesterinsenkung war im Kollektiv 1 (-16%) deutlich kleiner als im Kollektiv 2 (-38 %) und Kollektiv 3 (-35%). Dieser beträchtliche Cholesterinabfall beruhte hauptsächlich auf einem entsprechenden Rückgang der β-Lipoproteine (LDL), daneben aber auch auf einem Abfall der α-Lipoproteine (HDL). Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß es in Relation zur Größe des Eingriffs postoperativ zu einem raschen Abfall Cholesterin-haltiger Lipoproteine im Serum kommt. Dabei handelt es sich nicht um einen Effekt von Nahrungskarenz und/oder Hämodilution, wie die gleichzeitigen Messungen von Triglyzeriden, Hämatokrit und Albumin zeigen. Die verkürzten Halbwertszeiten von LDL- und HDL-Lipoproteinen sprechen eher für eine Abgabe von Lipoproteinen an das traumatisierte Gewebe zum Aufbau wasserunlöslicher Membranen und generell zur Wundheilung. Damit könnte den Cholesterin- und Phospholipid-haltigen Lipoproteinen des Blutes eine wichtige physiologische Funktion zukommen.
    Notes: Abstract The pattern of serum lipids and lipoproteins was investigated before and after surgery in 77 patients with respect to the “acute-phase reaction”. Special attention was paid to the severity of the surgical trauma and the time course of postoperative alterations. Therefore, 12 different serum parameters were measured in 18 patients just before surgery and on days 1, 3, 5 and 10. From the results of this sample, patients in the main trial were divided into three groups with different degrees of trauma: group 1 (n = 22) with low surgical trauma; group 2 (n = 20) with extensive abdominal operations; group 3 (n = 17) with total endoprosthesis of the hip. A 25–40% perioperative decrease in cholesterol, triglycerides, lipoprotein classes (α-, β and pre-β-lipoproteins) and apolipoprotein Al and B was found during the first 24 h after surgical trauma. Thereafter, the above parameters showed a tendency toward more or less complete normalization by day 10. In contrast, C-reactive protein (CRP), initially increased by a factor of 8–10, returned to the normal concentration range by postoperative day 10. The amount of cholesterol loss was low in group 1 (-16%), but considerable in group 2 (-38%) and group 3 (-35%) when compared with preoperative levels. This cholesterol loss was mainly due to a decrease in β-lipoproteins (LDL), but also in α-lipoproteins (HDL). It can be concluded from these results that a sudden decrease in cholesterol containing serum lipoproteins occurs in relation to the size of a surgical trauma. This effect cannot be explained by starvation and/or hemodilution, as shown by the simultaneous measurement of triglycerides, hematocrit and albumin. In our opinion the shortened halflives of LDL and HDL lipoproteins in the serum favor lipoprotein delivery to the traumatized tissue for the formation of water-insoluble membranes and, more generally, for the purpose of wound healing. From this viewpoint, an important physiological function could be attributed to the cholesterol- and phospholipid-containing lipoproteins of the blood.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 367-372 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Procalcitonin ; Clinical application ; Sepsis ; Acute pancreatitis ; Prokalzitonin ; Klinische Applikation ; Sepsis ; Akute Pankreatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Prokalzitonin (PCT) ist ein Protein, welches bei systemischen Infektionen mit Bakterien, Pilzen und Protozoen in erhöhter Konzentration im Blut nachgewiesen werden kann. Bei operativen Traumen steigt PCT im Gegensatz zu den klassischen Akute-Phase-Proteinen, wie C-reaktivem Protein oder Interleukin-6, nicht oder nur marginal an. Somit ist es möglich, mit Hilfe eines Laborparameters systemische Infektionen postoperativ zu erkennen. In dieser Arbeit werden aus heutiger Sicht die vermuteten Induktionsmechanismen der PCT-Synthese durch Zytokine und bakterielle Endotoxine dargestellt. Außerdem werden klinische Anwendungen der PCT-Messung mit Beispielen aus der Abdominal- und Transplantationschirurgie vorgestellt. In eigenen Untersuchungen konnten wir am Aufnahmetag bei 8 Patienten mit nekrotisierender Pankreatitis einen PCT-Mittelwert von 6,9 ng/ml messen. Weitere 7 Patienten mit ödematöser Pankreatitis wiesen einen PCT-Mittelwert von nur 0,67 ng/ml auf. Trotz des deutlichen Unterschieds in den Mittelwerten konnte keine statistisch signifikante Differenz zwischen Normalwerten und nekrotisierender Pankreatitis einerseits oder Normwerten und ödematöser Pankreatitis andererseits festgestellt werden. Die Ursache hierfür lag in der großen Streubreite der PCT-Werte in der Gruppe mit nekrotisierender Pankreatitis (0,33–32,9 ng/ml). Diese große Variation der Werte ist möglicherweise dadurch bedingt, daß nur ein Teil der Patienten schon frühzeitig eine bakterielle Superinfektion der Nekrose mit konsekutiver PCT-Erhöhung aufwies. Wir vermuten, daß eine Unterscheidung zwischen superinfizierter nekrotisierender Pankreatitis einerseits und nekrotisierender steriler Pankreatitis bzw. ödematöser Pankreatitis andererseits mittels PCT-Messungen möglich ist, jedoch sind größere Studien mit einer mikrobiologischen Untersuchung des nekrotischen Materials und Blutkulturen notwendig, um den endgültigen Stellenwert der PCT-Bestimmung im klinischen Alltag, besonders in der Prognoseabschätzung der akuten Pankreatitis, unter Beweis zu stellen.
    Notes: Abstract Procalcitonin is a protein which is found in elevated concentrations in the blood circulation during systemic bacterial, fungal or protozoal infection. In contrast to classical acute-phase proteins like C-reactive protein or interleukin-6, it is not elevated after operative trauma. In this paper we present current opinions on the assumed induction mechanisms of the protein by cytokines and endotoxin. Furthermore, the clinical value for early detection of systemic infections in abdominal and transplantation surgery is demonstrated by examples from the literature. Our investigation shows that eight patients with necrotizing pancreatitis had a PCT mean value of 6.9 ng/ml on the day of admission. Seven patients with edematous pancreatitis had only a PCT mean value of 0.69 ng/ml. Despite these differences in the mean values, a significant difference between the normal value and the mean value of the group with necrotizing pancreatitis or edematous pancreatitis was not observed due to the wide range of PCT levels in the group of patients with necrotizing pancreatitis. The fact that only a few of the patients had a superinfected necrosis with systemic evasion of bacterias or their toxins may be the reason for this wide range. We suggest that a discrimination between superinfected necrotizing or sterile pancreatitis and edematous pancreatitis by PCT could be possible but more extensive studies with microbiological examination of the necrotic material are required to recognize the subgroups and to establish the real diagnostic efficiency of PCT in clinical practice, especially in the prediction of the outcome of acute pancreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Fresenius' Zeitschrift für analytische Chemie 327 (1987), S. 558-560 
    ISSN: 1618-2650
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Summary The investigation methods of the action of xenobiotics on sterol biosynthesis from 14C-acetate in rat hepatocyte cultures can be developed, with regard to extraction using Extrelut and the separation of the sterol pattern by thin-layer chromatography, in such a way that they are suitable for wider application, e.g., screening. Good visualisation and recognition of changes in the sterol pattern are possible using autoradiography of the thin-layer chromatogram.
    Type of Medium: Electronic Resource
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