Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words¶Coronary artery disease –¶left ventricular aneurysm –¶endoaneurysmorrhaphy – follow-up ; Schlüsselwörter¶Koronare Herzerkrankung –¶Ventrikelaneurysma – Follow-up – Therapiekonzept
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die zirkuläre Endoaneurysmorrhaphie (EAR) als chirurgische Therapie von Ventrikelaneurysmen ist mit exzellenten Kurzzeitergebnissen verbunden. Da nur wenig mittelfristige Ergebnisse nach EAR vorliegen, ist die Indikationsstellung für dieses Verfahren nicht endgültig geklärt.¶   Bei 157 Patienten (6/1993–6/1999) mit einem linksventrikulären Ventrikelaneurysma wurde eine EAR durchgeführt. Alle Patienten waren präoperativ symptomatisch mit klinischen Zeichen der Herzinsuffizienz (median NYHA III) oder Angina pectoris Symptomatik bei geringer Belastung. Die Determinaten der Mortalität während des Nachbeobachtungszeitraumes wurden in einer multivariaten Analyse bestimmt.¶   Perioperativ verstarben 5% der Patienten. Die postoperative Sterberate betrug 3,3% pro Jahr, die 5-Jahres Überlebensrate 78%. Die kardiale Beschwerdesymptomatik der Patienten war postoperativ signifikant gegenüber dem präoperativen Zustand verbessert¶(median NYHA II, p〈0,001). Die multivariate Analyse identifizierte eine vorbestehende arterielle Verschlusserkrankung und fortgeschrittenes Alter (〉70 Jahre) als signifikante Determinanten der späten Mortalität. Die Anlage eines Arteria mammaria interna Bypasses war mit einer signifikant verbesserten Langzeitprognose assoziiert.¶   Die Endoaneurysmorrhaphie ist mit einer geringen perioperativen Mortalität, einer signifikanten klinischen Verbesserung und einer guten mittelfristigen Prognose verbunden. Die Endoaneurysmorrhaphie mit begleitender Revaskularisation als therapeutisches Mittel sollte bei symptomatischen Patienten empfohlen werden.
    Notes: Summary Endoaneurysmorrhaphy (EAR) in postinfarct ventricular aneurysms leads to excellent short-term results. However, the temporal response of EAR is widely unknown. Thus, the indication for surgical treatment of patients with ventricular aneurysms is not well defined.¶   EAR was performed in 157 patients (6/1993–6/1999) with symptomatic ventricular aneurysms (median NYHA III). Factors influencing cardiac mortality and morbidity during follow-up were determined by univariate and multivariate analysis.¶   Perioperative mortality was low: 5%. Mortality during follow-up was 3.3% per year, resulting in a 5-year survival rate of 78%. NYHA classification ameliorated significantly from the preoperative status compared to the follow-up period (median NYHA II; p〈0.001). Multivariate analysis identified preexisting arterial occlusive disease and advanced age (〉70 years) as significant factors influencing medium-term mortality. Implantation of the left internal mammary artery was associated with a better survival rate.¶   Endoaneurysmorrhaphy can be performed with low perioperative mortality, will result in a significant amelioration of the cardiac clinical status and offers low medium-term mortality. Our data indicate that EAR seems to be the procedure of choice for patients with symptomatic ventricular aneurysms.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...