ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Karzinoid
;
Mittelohrtumoren
;
Tumortherapie
;
Key words Carcinoid tumor
;
Middle ear tumor
;
Tumor treatment
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract The carcinoid tumor of the middle ear is a very rare neoplasm which in general is regarded as benign but may be mistaken for an adenocarcinoma because of its histological heterogeneity. Typical, however, is its neuroendocrine and mucinous differentiation so that an unequivocal diagnosis is possible by means of immunohistochemistry and electron microscopy. As the tumor is very rare, there is no statistical evidence as to whether further treatment is necessary after primary exstirpation of the tumor. Therefore, a review of the literature was performed. We report about a 28-year-old male patient with a carcinoid tumor of the left tympanic cavity. Without any further treatment there has been no evidence for either recurrence or metastases 32 months after surgical resection. As treatment of choice we recommend conservative surgery with complete removal of the tumor and a clinical follow-up on a regular basis.
Notes:
Zusammenfassung Das Karzinoid des Mittelohrs ist eine sehr seltene, überwiegend als gutartig eingestufte Neubildung, die aufgrund ihres heterogenen Erscheinungsbildes leicht mit einem Adenokarzinom verwechselt werden kann. Typisch ist jedoch eine sowohl neuroendokrine als auch muzinöse Differenzierung, so daß sich eine eindeutige Diagnose mit immunhistochemischen und ultrastrukturellen Methoden stellen läßt. Da aufgrund der Seltenheit des Tumors bisher keine statistisch fundierte Aussage darüber gemacht werden kann, ob nach der primären Exstirpation des Tumors noch eine weitergehende Therapie erforderlich ist, wurde aus der Literatur eine Therapieempfehlung erarbeitet. Wir berichten über den Fall eines 28-jährigen Mannes mit einem Karzinoid des Mittelohrs, bei dem sich ohne nachfolgende Therapie nun 32 Monate nach Entfernung des Tumors kein Anhalt für ein Rezidiv zeigt. Als Therapie der Wahl empfehlen wir die nach Möglichkeit funktionserhaltende vollständige Tumorausräumung mit anschließenden regelmäßen klinischen Tumornachsorgeuntersuchungen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050587
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