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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 78-82 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Katamenieller Spontanpneumothorax ; Pathogenese ; Symptomatik ; Diagnostik ; Therapie ; Key words Catamenial pneumothorax ; pathogenesis ; symptoms ; diagnosis ; treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recurring pneumothorax associated with menstruation was first described in 1958. In spite of the rare appearance of catamenial pneumothorax, there is no reason for underemphasized treatment. There is no universally accepted explanation for the pathogenesis of the pneumothorax. We believe that the extragenital endometriosis of the lung or diaphragm is the cause of pneumothorax. By pneumothorax, affected women often undergo several episodes before correct diagnosis is possible.
    Notes: Zusammenfassung Der rezidivierende Pneumothorax im Zusammenhang mit der Menstruation wurde erstmals 1958 beschrieben. Es ist ein seltenes Geschehen und vielen Ärzten nicht bekannt. Dennoch besitzt es große klinische Relevanz. Eine allgemein akzeptierte Erklärung für die Pathogenese dieses Pneumothorax existiert noch nicht. Wir sind überzeugt, daß ihr eine extragenitale Endometriose (Lunge, Zwerchfell) als Mittler zugrundeliegt. Betroffene Frauen haben oft zahlreiche Episoden, bevor die Diagnose gestellt wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 126-132 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Lungeninfektion, mykotische – Aspergillom, pulmonales – Diagnostik – Symptomatik – Therapie, operative ; Key words Mycotic pulmonary infection – pulmonary aspergillosis – diagnosis – symptoms – surgical treatment – results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In Europe, saprophytic pulmonary aspergillosis represents the only mycotic infection relevant for thoracic surgery. From the pathogenetic point of view, it is a colonization of preexisting lung or pleural cavities following other severe pulmonary diseases. The incidence amounts to 0.4% among patients in a special hospital for pulmonary diseases. Concerning this review, the diagnosis is based on histologic examination for all 66 patients we operated on between 1961 and 1996. Preoperative proof of the fungal infection remains difficult. The majority of patients (77%) are male. There is a correlation between cigarette smoking and abuse of alcohol on the one hand and the incidence of the disease on the other hand. A higher incidence of saprophytic pulmonary aspergillosis was found for people working in agriculture, in the building trade, and in paper mills. Pulmonary tuberculosis and pneumonia were present in the past history in 47% of the patients. Usually, the tentative diagnosis is based on chest x-ray, especially if hemoptysis is present. Major hemoptysis is the most severe and most dangerous complication caused by aspergilloma. Clinical presentation and chest x-ray findings are non-characteristic. Nowadays, the typical x-ray of pulmonary aspergilloma, almost always localized in the upper lobes, became a rare finding. If an aspergillus infection is suspected, serologic methods are reliable and sensitive. A surgical procedure is absolutely indicated in patients with major hemoptysis in their history, in case of disease progression or indeterminate mass and in order to avoid fungal dissemination. If a saprophytic aspergillosis is suspected according to radiologic findings, clinical examination, and patient's social history, an operation is justified. Relative surgical indications are hepatotoxic and carcinogenic effects of the mycotoxins. The lobectomy, if necessary carried out as pleuro-lobectomy, is the adequate resection in most patients (68%). However, this operation is technically demanding and it usually requires a longer operating time as compared to lobectomies for other underlying diseases. Peri- and postoperative complications occur in 60% of resections for pulmonary aspergilloma. A higher incidence of postoperative complications was found for smaller resections, like segmentectomies or wedge resections, as compared to lobectomies. Persistent pleural space problems connected with a prolonged stay in the hospital remains the main problem. It requires a primary or secondary thoracoplasty in a number of patients. The operative mortality rate is 3%. A systemic antifungal therapy is not an appropriate treatment for saprophytic pulmonary aspergillosis and can even cause specific complications.
    Notes: Zusammenfassung Einzige chirurgisch relevante thorakale Pilzinfektion ist in unseren Breiten die Aspergillose. Sie ist eine opportunistische Infektion im Gefolge anderer Lungen- und Pleuraläsionen. Die Inzidenz beträgt im Krankengut einer thoraxchirurgischen Spezialklinik 0,4%. In allen 66 Fällen der Jahre 1961 – 1966 liegt eine definitive histopathologische Diagnose vor. Präoperativ gelingt selten der Pilznachweis. Mit 77% sind Männer im mittleren Lebensalter häufiger betroffen als Frauen. Die Infektion korreliert mit exzessivem Nikotin- und Alkoholabusus. Bevorzugt sind Beschäftigte der Landwirtschaft, des Baugewerbes und im Umgang mit Papier Tätige befallen. Je 47% der Patienten hatten anamnestisch eine Lungentuberkulose bzw. Pneumonie. Konventionelle Radiomorphologie erbringt oft den Verdacht, insbesondere in Verbindung mit Hämoptysen. Sie sind die häufigste und gefährlichste Komplikation der unbehandelten Aspergillose. Klinik und Radiomorphologie sind uncharakteristisch. Das klassische Röntgenbild des “Myzetoms” ist heute nur selten zu erwarten. Fast ausnahmslos sind Aspergillome in den Oberlappen lokalisiert. Bei Verdacht haben serologische Untersuchungen eine hohe Sensitivität. Der zwingende Verdacht auf eine Aspergillose auf der Basis von radiologischen, klinischen und sozialen Indizien rechtfertigt bei fehlenden Kontraindikationen die operative Therapie. Absolute Operationsindikationen sind überstandene oder aktuelle Hämoptoe, drohende Pilzdissemination, Tumorverdacht und Befundprogredienz. Eine relative Indikation ergibt sich durch die lebertoxische und karzinogene Wirkung von Mykotoxinen. In den meisten Fällen (68%) ist eine Lobektomie, oft als Pleurolobektomie ausgeführt, ein adäquater Eingriff. Er ist dennoch technisch anspruchsvoll und benötigt in der Regel längere Zeiten als bei anderen Indikationen. Teilresektionen aus einem Lappen sind mit erhöhter Komplikationsrate belastet. Sie ist ohnehin schon hoch (60%). Hauptproblem ist der persistierende pleurale Hohlraum, der zu langer Hospitalisationszeit führt, und der oft mit einer primären oder sekundären Plastik beseitigt werden muß. Die OP-Letalität beträgt 3%. Systemische Therapie birgt zusätzliche Gefahren in sich und kann die opportunistische Infektion nicht beherrschen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 37-45 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Trachea – primäre Tumoren – chirurgische Therapie – Ergebnisse – Prognose ; Key words Trachea – primary tumors – surgical therapy – results – prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although a variety of histologic entities were described, primary tumors of the trachea are rare findings. Over a period of 20 years, 30 patients underwent 31 tracheal resections in two hospitals for thoracic surgery. Among them 4 patients had thyroid carcinoma involving the trachea. In these patients a strumectomy combined with tracheal resection was performed. One re-operation for erosion bleeding of the innominate artery on the 8th postoperative day was successfully performed. All patients showed excellent long-term survival. Fifteen of primary treacheal tumors involved the distal trachea including the carina; 8 of these patients had squamous cell carcinoma. Eight of the 15 patients underwent carinal resection alone without loss of pulmonary parenchyma. These patients showed a regular postoperative course with a 5-year survival of 100%. Three years after carinal resection, one patient had radiotherapy for local recurrence of carcinoid tumor involving a subcarinal lmyphonode. In 3 of the 15 patients, sleeve pneumonectomies were indicated. Two of these patients died postoperatively accounting for a 30-day mortality of 6.7% (2/31). Twelve primary tracheal tumors involved the cervical and upper mediastinal trachea (squamous cell carcinoma n=1, adenoid cystic carcinoma n=4, local recurrence of adenoid cystic carcinoma n=1, carcinoid n=4, neurinoma n=2). In 7 cases a window shaped resection of the trachea was performed, using a skin flap (n=5) or pericard patch (n=2) for closure of the defect. These patients had no postoperative complications and showed an excellent longterm survival. Postoperative complications occurred in 19.4% (6/31): death (n=2), erosion bleeding of the innominate artery (n=1), partial temporary dehiscences of cervical anastomosis with secondary closure like a tracheostoma (n=2), and stenosis of tracheal anastomosis (n=1), which could be controlled by bouginage. For the whole group of the 26 patients with malign tumors 5- and 10-year survival rates were 44% and 28%, respectively. Our experiences support an aggressive surgical approach.
    Notes: Zusammenfassung Trotz der histologischen Vielfalt der bisher bekannten Tracheatumoren sind sie praktisch sehr selten. In zwei thoraxchirurgischen Kliniken sahen wir in 20 Jahren nur 30 Patienten, bei denen 31 Operationen vorgenommen wurden. Vier von ihnen hatten ein infiltrierend wachsendes Schilddrüsenkarzinom, das jeweils mit Strumektomie und Tracheamanschettenresektion mit End-zu-End-Anastomose beseitigt wurde. Eine postoperative Trunkus-brachiocephalicus-Arrosionsblutung am 8. Tag wurde erfolgreich behandelt. Alle vier Patienten haben langfristig überlebt. Unter 27 primären Tumorläsionen der Trachea betrafen 15 den Bifurkationsbereich. 8 von diesen waren Plattenepithelkarzinome. Von 15 Bifurkationsresektionen konnten 8 ohne Lungenopfer erfolgen. Dabei gab es keine Komplikationen. Alle Patienten leben über 5 Jahre – ein Patient hatte 3 Jahre nach Bifurkationsresektion wegen Karzinoids ein subkarinales Lymphknotenrezidiv und wurde einer Radiatio unterzogen. 3 Bifurkationsresektionen erfolgten mit Pneumonektomie (sleeve pneumonectomy) rechts (n=2) und links (n=1). Zwei dieser Patienten stellen mit 6,7% die 30-Tage-Operationsletalität. Obere und mittlere Trachea waren in 12 Fällen von einem primären Tumor betroffen (1 Plattenepithelkarzinom, 4 adenoidzystische Karzinome und 1 Rezidiv, 4 Karzinoide, 2 Neurinome). In 7 Fällen erfolgte eine Fensterung und die Defektdeckung mit Kutislappen (n=5) oder Perikard-Patch (n=2). Diese Patienten wiesen keine Komplikationen auf und leben langfristig. Die Komplikationsrate aller 31 Eingriffe beträgt 19,4% (n=6): Neben den Exitusfällen und der Trunkusarrosion gab es 2 passagere partielle zervikale Nahtinsuffizienzen, die sich unter Tamponade wie ein Tracheostoma sekundär schlossen, und 1 Anastomosenstenose, die erfolgreich bougiert wurde. 5 bzw. 10 Jahre überlebten 44 bzw. 28% der Patienten mit malignen Tumoren. Unsere Erfahrungen sprechen für ein aggressives chirurgisches Vorgehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    The @International Journal Of Applied Radiation And Isotopes 22 (1971), S. 415-423 
    ISSN: 0020-708X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Inst. and Methods in Physics Research, B 22 (1987), S. 128-132 
    ISSN: 0168-583X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Inst. and Methods in Physics Research, B 50 (1990), S. 247-251 
    ISSN: 0168-583X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Inst. and Methods in Physics Research, B 49 (1990), S. 33-38 
    ISSN: 0168-583X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Inst. and Methods in Physics Research, B 54 (1991), S. 84-90 
    ISSN: 0168-583X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Inst. and Methods in Physics Research, B 14 (1986), S. 148-151 
    ISSN: 0168-583X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Instruments and Methods In Physics Research 197 (1982), S. 15-25 
    ISSN: 0167-5087
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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