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  • 1
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Para- and intraventricular arteriovenous malformations (AVM) ; choroid plexus angioma ; lateral ventricle ; operative technique
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A series of 8 patients with para- and intraventricular arteriovenous malformations (AVM) is presented. Confirmed by histopathological examination or based upon their history all of them sustained recurrent intraventricular or intracerebral haemorrhages. Our results strongly recommend a surgical removal of these AVMs as a feasible and mandatory form of treatment. Conservative methods, e.g., embolisation or gamma beam irradiation leave the patient susceptible to rebleeding which often results in devastating neurological deficits. Total removal of the AVM with minimal surgical trauma was achieved in 7 patients under controlled hypotension and was facilitated by stereotactic guidance in two patients. Post surgical re-bleeding was not observed in any of our patients even though in one case only a subtotal resection of the angiomatous malformation was achieved. Based on our experience, we advocate an inspection of the lateral ventricle in order to avoid leaving any intraventricular portion of the vascular malformation behind. MRI investigation is recommended because the multiplanar images clarify the topographic — anatomic location and its relation to important surgical landmarks.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 91-95 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Creutzfeldt-Jakob-Krankheit ; Diagnostik ; Diffussionswichtung ; MRT ; Bildgebung ; Übertragbare spongiforme Enzephalopathien ; Key words Creutzfeldt-Jakob disease ; Diagnosis ; Diffusion-weighted image ; MRI ; Brain images ; Transmissible spongiform encephalopathies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Today the diagnosis of Creutzfeldt-Jakob disease (CJD) is proven only postmortem or by evidence of neuropathology. During the patient's lifetime EEG recordings or cerebrospinal fluid analysis may support the diagnosis. In most cases, T2-MRI scans show hyperintensities of the basal ganglia. A new imaging technique called diffusion-weighted MRI (DWI) has recently been established. The sensitivity of DWI was evaluated in five patients suspected of CJD. All five cases showed hyperintense signal changes in the basal ganglia on DWI sequences. These findings were more pronounced in DWI than in T2, FLAIR, or PD-weighted images. Thus, DWI seems to be the most sensitive sequence for detecting changes in patients with suspected CJD. Moreover, its short scanning time ensures that fewer artifacts occur, especially in the case of myoclonus.
    Notes: Zusammenfassung Die sichere Diagnose der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit kann nur bioptisch oder autoptisch durch Untersuchung von Hirngewebe gestellt werden. Die klinische Verdachtsdiagnose erhärten können technische und laborchemische Untersuchungen; hierzu gehört neben dem EEG die Surrogatmarkerbestimmung im Liquor. Nachdem sich bei der Mehrzahl der Patienten Veränderungen der Basalganglien gezeigt haben, gehört das MRT zu den bildgebenden Verfahren, die bei Verdacht auf CJD eingesetzt werden können. Inzwischen ist die Diffusionswichtung (DWI) in die neuroradiologische Diagnostik eingeführt worden. DWI-gewichtete MRTs bei 5 CJD-Patienten wurden von uns untersucht. Alle 5 Fälle zeigten im DWI-MRT signalintense Veränderungen der Stammganglien. Diese Veränderungen waren jeweils deutlicher als in der T2, Flair- oder Protonenwichtung. Das DWI-MRT halten wir für sensitiver zum Nachweis kortikaler und basaler Veränderungen bei CJD-Patienten im Vergleich zu Standardsequenzen. Durch die kurze Untersuchungszeit können besonders bei den häufig vorhandenen Myoklonien andere Wichtungen aufgrund von Bewegungsartefakten oftmals nicht in der gewünschten Qualität durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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