ISSN:
1432-1440
Keywords:
Renal amyloidosis
;
Nephrotic syndrome
;
Renal insufficiency
;
Morphometry
;
Tubular reabsorption of protein
;
Light and electron microscopy
;
Nierenamyloidose
;
Nephrotisches Syndrom
;
Niereninsuffizienz
;
Tubuläre Eiweißrückresorption
;
Licht- und Elektronenmikroskopie
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Die Korrelation von licht- und elektronenmikroskopischen Befunden mit klinischen Parametern von 85 Fällen glomerulärer Nierenamyloidose führte zu folgenden Ergebnissen: 1. Glomerulär abgelagerte Amyloidmassen stellen keine wesentliche Filtrationsbarriere dar, d.h. die Primärharnbildung wird selbst durch ausgedehnte Amyloidablagerungen im glomerulären Kapillarkonvolut nicht signifikant beeinflußt und eine Proteinretention kann erst beobachtet werden, wenn die glomerulären Kapillaren fast vollständig obliteriert sind. 2. Wenn sich bei der Nierenamyloidose erst einmal ein nephrotisches Syndrom entwickelt hat, so zeigt es trotz zunehmender Niereninsuffizienz keine Tendenz zur Rückbildung. 3. Der Grund für das Fortbestehen des nephrotischen Syndroms trotz zunehmender Niereninsuffizienz ist eine zunehmende Abnahme der Rückresorptionskapazität für Proteine durch die Tubuluszellen bei zunehmender interstitieller Fibrose der Nierenrinde. 4. Die interstitielle Fibrose der Nierenrinde führt zu einer progressiven Verschlechterung in der Sauerstoff-und Energieversorgung der Tubuluszellen, was neben anderen metabolischen Störungen zu einer abnehmenden Rückresorptionskapazität für Proteine führt.
Notes:
Summary The following results were obtained by correlating light and electron microscopic findings from 85 cases of glomerular renal amyloidosis with clinical parameters: 1. Amyloid masses deposited in the glomeruli do not represent an effective filtration barrier, i.e., the formation of primary urine is not significantly influenced even by extensive amyloid masses in the glomeruli; protein retention is first observed when the glomerular capillaries are almost totally obliterated. 2. Once the nephrotic syndrome has developed in association with glomerular renal amyloidosis, it shows no tendency for remittance, despite progressing renal insufficiency. 3. The reason for this persistance of the nephrotic syndrome, despite increasing renal insufficiency, is a progressive reduction in the capacity of the tubules for protein reabsorption in the presence of increasing interstitial fibrosis of the kidney. 4. Interstitial fibrosis of the kidney cortex leads to increasing impairment in the oxygen and energy supply to the tubule cells together with considerable functional deterioration which, in addition to other metabolic disturbances, also results in a reduced capacity for protein reabsorption.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01477286
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