ISSN:
1436-6274
Keywords:
Schlüsselwörter BK 2108
;
Berufskrankheit
;
Bandscheibenbedingte Erkrankung
;
Segmentales Verteilungsmuster
;
Key words BK 2108
;
Occupational disease
;
Lumbar disc disease
;
Segmental distribution
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
In Germany, disc-related disease of the lumbar spine makes those affected eligible for industrial compensation if if is caused by long-term work requiring regular heavy lifting or carrying or extreme bending of the trunk [BK (German directives on occupational illnesses) 2108]. Nurses are among the occupational groups considered to be at risk. The radiological findings revealed by 500 consecutive expert medical appraisals of causality in female (n = 400) and male (n = 100) nurses applying for such compensation were analysed statistically. All applicants had been subjected to a standard administrative occupational disease investigation because of back problems. They differed in type and extent of the occupational load: 357 applicants had been exposed to regular heavy lifting over a long period. In the remaining 143 applicants the occupation could be excluded as a possible causal factor. The distribution by segment(s) did not differ between those with and those without occupational exposure. Narrowing of lumbar disc spaces was present in about 80% of the applicants, regardless of age. Disc hernias were found in nearly half of the cases, with a peak between 30 and 50 years of age. The frequency of osteophytes increased significantly with age. Narrowed disc spaces were seen predominantly, and disc hernias almost exclusively, in one or both of the two caudal segments of the lumbar spine. Osteophytes were seen more often in the proximal lumbar spine than narrowed disc spaces, but they also occurred predominantly in L4/5 and L5/S1. Involvement of three or more lumbar segments correlated significantly with age, degenerative changes of the cervical and thoracic spine and scoliosis of the lumbar spine, but not with occupational exposure. It is concluded that the typical findings in nurses do not differ from those in disc disease caused by internal factors. In this regard, there may be a difference between nursing and classic heavy labour. The likely pathomechanism in nursing is repeated microtrauma of the discs by short-time peak loads in employees whose musculature is not specifically trained.
Notes:
Die radiologischen Befunde bei 500 am berufsgenossenschaftlichen Unfallkrankenhaus Hamburg erstellten Zusammenhangsgutachten zur Berufskrankheit (BK) 2108 bei Krankenschwestern (n = 400) und Krankenpflegern (n = 100) wurden statistisch ausgewertet. Alle Antragsteller hatten aufgrund von Rückenschmerzen ein einheitliches Ermittlungsverfahren zur BK durchlaufen. Sie unterschieden sich durch die Art und den Umfang der beruflichen Belastung; bei 357 Antragstellern lagen langjährige berufliche Belastungen durch regelmäßiges schweres Heben und Tragen vor. Bei 143 Antragstellern war somit eine berufliche Verursachung der Bandscheibenerkrankung auszuschließen. Unterschiede im Verteilungsmuster zwischen belasteter und unbelasteter Gruppe wurden nicht festgestellt. Die Häufigkeit von lumbalen Chondrosen betrug in allen Altersgruppen etwa 80%. Bandscheibenvorfälle fanden sich in knapp der Hälfte der Fälle mit einem Häufigkeitsgipfel zwischen 30 und 50 Jahren. Die Häufigkeit der Spondylose nahm mit dem Alter signifikant zu. Chondrosen betrafen überwiegend, Bandscheibenvorfälle fast ausschließlich mono- oder bisegmental die unteren beiden LWS-Segmente. Spondylosen wurden in der mittleren und oberen LWS häufiger gesehen als Chondrosen, traten aber ebenfalls bevorzugt in L4/L5 und L5/S1 auf. Ein mehrsegmentaler Befall der LWS korrelierte signifikant mit dem Alter, degenerativen Veränderungen der belastungsfernen Wirbelsäulenabschnitte HWS und BWS sowie skoliotischen Fehlhaltungen der LWS. Eine Korrelation mit der Belastung fand sich nicht. Es wird geschlossen, daß sich das typische Schadensbild bei Pflegekräften nicht von dem eigenständiger Bandscheibenerkrankungen innerer Ursache unterscheidet. Hier besteht möglicherweise ein Unterschied zwischen Pflegekräften und den klassischen Schwerarbeiterberufen. Der wahrscheinliche Pathomechanismus in der Pflege ist die wiederholte Mikrotraumatisierung der Bandscheiben durch kurzzeitige Spitzenbelastungen bei muskulär nicht speziell trainierten Beschäftigten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s100390050024
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