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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 59 (2000), S. 124-127 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Cox-2 Inhibitoren – Kosteneffektivität ; Key words Cox-2 inhibition – cost-effectiveness
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Health authorities of several European countries recently introduced guidelines for socioeconomic evaluations. Additionally the activities of OMERACT (Outcome Measures in Rheumatoid Arthritis Clinical Trials) indicate an increasing awareness for the need of socioeconomic studies in rheumatology. The planned 2000 OMERACT meeting in Toulouse will address transfer of socioeconomic standards into rheumatology. In terms of cost effectiveness of selective Cox-2 inhibitors, a reference has to be made to the preceeding discussion of cost effectiveness of Misoprostol. In addition, there are two models examining the cost effectiveness of Cox-2 inhibitors: a Canadian model comparing Nabumetone and Naproxen and an unpublished model assessing the cost effectiveness of Celecoxib (ACCES: Arthritis Cost Consequence Evaluation System). German data indicate that gastrointestinal bleedings account for 32.9% of all adverse drug events leading to a hospital admission. Further data assessing the morbidity due to adverse effects of nonsteroidal anti-inflammatory drugs are needed. Such data would allow the quantification of possible savings related to the usage of Cox-2 inhibitors in Germany.
    Notes: Zusammenfassung Sozioökonomische Untersuchungen werden von einer zunehmenden Zahl europäischer Gesundheitsbehörden bei der Diskussion um die Erstattungsfähigkeit von Medikamenten berücksichtigt. Innerhalb rheumatologischer Fachkreise hat sich unter dem Dach von OMERACT (Outcome Measures in Rheumatoid Arthritis Clinical Trials) eine Initiative gebildet, die bei dem für 2000 geplanten OMERACT Treffen in Toulouse den Transfer sozioökonomischer Standards in die Rheumatologie behandeln wird. Hinsichtlich der Kosten-effektivität der Cox-2-Inhibitoren ist zunächst auf umfangreiche Vorarbeiten aus der Diskussion der Misoprostolprophylaxe zu verweisen. Weiterhin liegen zwei Modellrechnungen zur Beurteilung der Kosten-effektivität der Cox-2-Inhibitoren vor: eine publizierte kanadische Untersuchung (Vergleich Nabumeton versus Naproxen) sowie eine bislang nicht publizierte Untersuchung zur Kosteneffektivität von Celecoxib (ACCES: Arthritis Cost Consequence Evaluation System). Deutsche Daten weisen gastrointestinale Blutungen mit 32,9% als häufigste unerwünschte Arzneimittelwirkungen, die zu einer stationären Aufnahme führen, auf. Weitere Daten, die die Morbidität infolge der unerwünschten Arzneimittelwirkungen von nicht-steroidalen Antirheumatika erfassen, sind erforderlich. Auf der Grundlage solcher Daten könnte dann die Vermeidung nebenwirkungsbedingter Morbidität und Mortalität sowie das daraus sich ergebende Einsparungspotentials bei Einsatz der selektiven Cox-2-Inhibitoren in Deutschland quantifiziert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 56 (1997), S. 276-286 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter HCV-Infektion ; chronische Polyarthritis ; HCV-assoziierte Arthritis ; Kryoglobuline ; Sicca-Syndrom ; Key words HCV-Infection ; Rheumatoid Arthritis ; HCV-associated Arthritis ; Cryoglobulins ; Sicca-syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary HCV-infection is an important infectious disease in rheumatology. It is the cause of mixed cryoglobulinemia and other rheumatic manifestations develop frequently during HCV-infection. These comprise: Sicca-syndrome, thromboembolic events associated with anti-cardiolipin antibodies and fibromyalgia. Also associated with HCV-infection is a non-erosive polyarthritis. This synovitis often fulfills the ACR-criteria for rheumatoid arthritis, but the disease course is different with frequent remissions and non-erosive joint involvement. The following autoantibodies are associated with HCV-infection: Cryoglobulins, rheumatoid factor, anti-nuclear antibodies (ANA), anti-smooth muscle antibodies (SMA), anti-phospholipid-antibodies and anti-thyroid-antibodies. In HCV-associated sicca-syndrom, antibodies against Ro (SSA) and La (SSB) are not detected. The course of HCV-infection is often occult, without elevation of liver enzymes. We summarize the clinical and serological signs and symptoms when HCV-infection should be suspected and when HCV-testing should be performed in a rheumatological setting. The identification of HCV-infection in rheumatic patients is important to minimize the risk of aggravating hepatitis by prescription of hepatotoxic drugs and because of the availability of α-interferon as a potential virus eradicating agent.
    Notes: Zusammenfassung Die Hepatitis C-Virus (HCV)-Infektion ist eine für die rheumatologische Praxis relevante Infektionserkrankung. Sie ist Ursache der gemischten Kryoglobulinämie. Zusätzlich entwickeln viele HCV-Patienten rheumatische Begleitmanifestationen. Rheumatologisch relevante Manifestationen sind: Sicca-Syndrom, thromboembolische Ereignisse bei Vorliegen von Anti-Kardiolipin-Antikörpern und Fibromyalgiesyndrom. Ebenfalls HCV-assoziiert, ist eine zumeist seropositive polyartikuläre Arthritis. Diese erfüllt die klinischen Kriterien der chronischen Polyarthritis, nimmt aber einen anderen Verlauf. Remissionen werden häufig beobachtet, erosive Verläufe sind die Ausnahme. Folgende Autoantikörper sind mit der HCV-Infektion assoziiert: Kryoglobuline, Rheumafaktoren, Anti-Nukleäre-Antikörper (ANA), Antikörper gegen glatte Muskulatur (SMA), Anti-Phospholipid-Antikörper, Schilddrüsenautoantikörper. Antikörper gegen Ro und La sind bei der HCV-Infektion nicht nachweisbar. Da die Leberentzündung zumeist okkult verläuft, ist auch bei normalen Lebertransaminasen eine HCV-Infektion nicht ausgeschlossen und die Indikation zur HCV-Testung gegeben, wenn bestimmte serologische und klinische Hinweise vorliegen. Bei positivem HCV-Nachweis sollte auf hepatotoxische Medikamente verzichtet und die Möglichkeit einer viruseradizierenden Therapie mit α-Inferferon erwogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Rheumazentren ; rheumatologische Leitstelle ; Kooperation in der Versorgung Rheumakranker ; klinisches Qualitätsmanagement ; Key words ; Multipurpose arthritis centers ; coordination office ; cooperation ; clinical quality management
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The building-up of multipurpose arthritis centers in Germany led to a network including outpatient and inpatient services, primary care physicians, rheumatologists, physiotherapists, occupational therapists, psychologists, acute care clinics, and rehabilitation centers. The structural improvement in the care of patients with chronic inflammatory rheumatic diseases has to be followed by an improvement of processes in the care of these patients and by an improvement of outcome. Coordination offices can help not only to further improve cooperation between primary care physicians, specialized rheumatologists and hospitals but also to establish a comprehensive clinical quality management.
    Notes: Zusammenfassung Durch den Aufbau von Rheumazentren in Deutschland konnte in den letzten Jahren eine Vernetzung von ambulantem und stationärem Bereich mit den darin tätigen niedergelassenen Hausärzten, internistischen und orthopädischen Fachrheumatologen, Krankengymnasten, Ergotherapeuten und Psychologen sowie den Akut- und Rehabilitationskliniken erreicht werden. Diese Strukturverbesserung in der Versorgung chronisch Rheumakranker muß in Zukunft auch eine Prozeß- und Ergebnisoptimierung nach sich ziehen. Rheumatologische Leitstellen können auf Dauer dazu beitragen, die Kooperation zwischen allen an der Versorgung Rheumakranker beteiligten Ärzten, Therapeuten und Kliniken weiter zu verbessern und eine kontinuierliche und langfristige Behandlung und Betreuung chronisch Rheumakranker im Sinne eines komprehensiven rheumatologischen Qualitätsmanagements quantitativ und qualitativ sicherstellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1434-9949
    Keywords: Early Arthritis ; Undifferentiated Arthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Diagnosis of arthritis with recent onset is still an unresolved problem. In 1984 we started an outpatient clinic for patients with early arthritis of less than one year duration. Of a total of 226 patients seen 149 (66%) had definite (n=76; 34%) or probable (n=73; 32%) inflammatory rheumatic disease, and 77 (34%) had degenerative or extraarticular rheumatic disease. Thirtynine patients were classified as undifferentiated arthritis. This undefined arthritis was often monoarticular (12%) and oligoarticuler (44%). One patient met 5 ARA-criteria for rheumatoid arthritis, 14 (36%) met 3–4 ARA-criteria and 25 (64%) only 1–2 ARA-criteria. ESR was elevated in only 23 (59%) patients, rheumatoid factor was positive in 7 (19%) patients and HLA-B27 was positive in 9 (23%) patients. Seventeen (44%) patients had a history of recent infections preceding the beginning of joint symptoms. Thus undifferentiated arthritis represents a heterogeneous group of diseases. Despite diagnostic progresses in recent years a high proportion of early arthritis cannot be diagnosed definitely.
    Type of Medium: Electronic Resource
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