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    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Sympathische Reflexdystrophie – M. Sudeck – Ganglion-stellatum-Blockade – Hyperhidrosis – Pathophysiologie ; Key words: Reflex sympathetic dystrophy – Sudeck's disease – Blockade of the stellate ganglion – Hyperhidrosis – Pathophysiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Reflex sympathetic dystrophy is characterized clinically by the triad of autonomic sympathetic dysfunction, and motor and sensory disturbances of the affected extremity. Typical symptoms are distal generalized edema with cyanotic skin, pathologic function of eccrine sweat glands and diffuse dull pain. If reflex sympathetic dystrophy is not recognized an irreversible stage may be reached, with atrophic pale, cool, and anhidrotic skin, contractures and diffuse osteoporosis. The syndrome can be idiopathic but can also be precipitated by a variety of factors, including banal trauma, bone fracture, and traumatic nerve lesions. Pathophysiologically, a functional disturbance of sympathetic nerve fibres may result in a vicious circle of blood flow dysfunction, excitation of afferent nociceptors and maintenance of sympathetic dysfunction at the level of the spinal or central nervous system. In the patient presented in this paper, sympathetic dysregulation of reflex sympathetic dystrophy was cured by means of blockades of the stellate ganglion.
    Notes: Zusammenfassung. Die sympathische Reflexdystrophie ist durch eine Symptomtrias aus autonomen sympathischen, motorischen und sensiblen Störungen der betroffenen Extremität gekennzeichnet. Herausragende Symptome bestehen in einem distalen generalisierten Ödem mit livider Hautverfärbung, veränderter ekkriner Schweißdrüsenaktivität und diffusem Spontanschmerz. Wird die sympathische Reflexdystrophie nicht erkannt, droht ein irreversibles Stadium aus atrophischer, kalter und anhidrotischer Haut sowie Flexionskontrakturen und Osteoporose. Ätiologisch kommen verschiedene Faktoren wie ein banales Trauma, Fraktur, traumatische Nervenläsionen oder ein spontanes Auftreten in Betracht. Pathophysiologisch kann das Krankheitsbild mit einer funktionellen Störung des sympathischen Nervensystems erklärt werden. Es ergibt sich ein Circulus vitiosus aus Durchblutungsstörungen, Erregung afferenter Nozizeptoren und Aufrechterhaltung der sympathischen Dysfunktion auf spinaler oder zentralnervöser Ebene. Die Dysregulation der Sympathicus-Aktivität im Rahmen einer sympathischen Reflexdystrophie konnte mit Hilfe einer Serie von Ganglion-stallatum-Blockaden bei dem hier beschriebenen Patienten erfolgreich behandelt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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