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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 63 (1984), S. 160-169 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Glioma ; Nuclear morphometry ; Nuclear densitometry ; Automated image analysis ; Automated grading
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A system of automated microscopic picture analysis was used in an examination of 272 gliomas (70 glioblastomas, 91 astrocytomas, 56 pilocytic astrocytomas or spongioblastomas, and 55 oligodendrogliomas). The specimens were prepared as Feulgen sections, 4μm in thickness. Thirteen morphometricdensitometric parameters of tumor cell nuclei were tested together with two mitotic parameters. Objective and reproducible data on numerical nuclear density (KRNZ, AREA), nuclear size (KOFL, KFRL, P250), nuclear shape (FOFK, FOFR, P150), optical density (EXTU, EXTS, EXSR, EXTM, EXMR), and mitotic activity (MITZ, VHMK) of the gliomas were obtained from the morphometric-densitometric parameters. All gliomas but glioblastomas were subdivided by four tumor grades. The morphometric-densitometric and mitotic data recorded were statistically checked, depending on tumor grade (Student'st-test, Wilcoxon's test, α=0.05). Numerical nuclear density, deformation of nuclei, and mitotic activity were found to grow with significance along with increasing tumor grade up to glioblastoma. The relative standard deviation (SD) of nuclear size (KFRL), relative SD of shape factors (FOFR), and relative SD of extinction sums (EXSR) are high-accuracy parameters for the pathologist to describe variability of sizes, polymorphism, and polychromasia of nuclei. These parameters show a significant increase of values in parallel with rising tumor grades, with maximum values being recordable from cases of glioblastomas. In cases of astrocytomas, optical values of nuclei decrease along with rising tumor grade. The data thus obtained were used as reference values for objective, reproducibel automatic glioma grading. The classifier method, described in an earlier publication, proved to be more effective than the regression method.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Fetalautopsie ; Bilddatenbank ; Pränatale Diagnostik ; Intranet ; Key words Fetal autopsy ; Image database ; Prenatal diagnostics ; Intranet
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Modern ultrasonic diagnostic instruments with high resolution and color Doppler sonography allow the obstetrician to describe pathological findings very precisely and at an early stage of pregnancy. The use of high-resolution ultrasound makes it possible to detect heart malformations already between the 8th and 10th week of gestation. This development has essentially changed the clinical requirements on fetal autopsy which in its traditional way no longer meets the increased demands. Unless the pathologists faces this challenge the importance of fetal autopsy will diminish. Modern image databases and communication techniques allow the pathologist to have direct access to text and images of pre-findings by other clinics. Great importance, however, must be attached to the interdisciplinary cooperation with obstetricians and geneticists. We report on routine fetal autopsy by using an interdisciplinary database an the Charité.
    Notes: Zusammenfassung Die medizinische und technologische Forschung in der pränatalen Diagnostik erfuhr in der letzten Zeit enorme Fortschritte. Unter Anwendung hochauflösender Ultraschalltechnik und Farbdopplersonographie gelingt den pränatal tätigen Gynäkologen eine immer frühere und genauere Diagnostik fetaler Fehlbildungen und Anomalien während der Schwangerschaft. Herzfehler lassen sich im pränatalen Ultraschall bereits in der 8. bis 10. Schwangerschaftswoche erkennen. Diese Entwicklung hat zu einer wesentlichen qualitativen Veränderung der klinischen Anforderungen an die Fetalautopsie geführt, so daß eine Fetalautopsie im herkömmlichen Verständnis diesen erweiterten Anforderungen nicht entsprechen kann. Stellt sich der Pathologe dieser Herausforderung nicht, wird die Bedeutung der Fetalautopsie für die Kliniken, insbesondere an spezialisierten Einrichtungen, sinken. Durch die Entwicklung von Videotechnik, digitalen Bilddatenbanken und modernen Kommunikationstechniken stehen dem Pathologen die technischen Hilfsmittel zur Verfügung, den neuen Anforderungen gerecht zu werden. Neben diesen technischen Voraussetzungen spielt die interdisziplinäre Zusammenarbeit mit den Gynäkologen und Genetikern in der Diagnostik eine entscheidende Rolle. Im vorliegenden Beitrag wird vorgestellt, wie unter Nutzung einer interdisziplinären Datenbank an der Charité routinemäßig Fetalautopsien durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Angeborene Herzfehler ; Fetale Autopsie ; Autopsiemethode ; Pränatale Diagnostik ; Keywords Congenital heart defects ; Fetal autopsy ; Autopsy method ; Prenatal diagnostics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract As a result of the quality of prenatal ultrasound and the expanded experience of prenatal diagnosticians, it is possible to observe congenital heart malformations in increasingly greater detail and at an ever earlier stage of gestation [4]. Since it is on the basis of ultrasound findings that decisions to terminate pregnancies are made, it is of cardinal importance that after termination monitoring and confirmation of the prenatal diagnosis be carried out. This need can only be adequately met by autopsy. There are different methods for carrying out autopsies when there is suspicion of a congenital heart defect: a) the Anderson sequential segmental analysis as modified according to the Berlin method; b) use of a special autoptic method corresponding to the ultrasound findings, based on defining a preferred sectional plane; c) stereo-microscopically; or d) microscopically after embedding and preparation of serial microscopic sections. For the pathologist the consequence is that he has to adapt his autopsy method to the ultrasound findings and the age of the fetus. This enables him to determine an optimal, case-based autopsy strategy for each type of cardiac defect, which is essential for monitoring of the prenatal diagnosis. The present paper discusses the various autoptic methods used in cases of congenital heart malformations and the consequences for the pathologist of the continuing improvements in prenatal diagnostics.
    Notes: Zusammenfassung Aufgrund der Qualität der Untersuchungsergebnisse des pränatalen Ultraschalls und der gestiegenen Erfahrungen in der Pränataldiagnostik, lassen sich angeborene Herzfehler detaillierter und in immer früheren Schwangerschaftswochen darstellen [4]. Da auf der Basis der Ultraschallbefunde Entscheidungen über die Beendigung von Schwangerschaften getroffen werden, besteht nach vollzogener Beendigung der Schwangerschaft, ein starkes Bedürfnis nach Kontrolle und Bestätigung der pränatalen Diagnostik. Dies kann erschöpfend nur durch die Sektion befriedigt werden. Angeborene Herzfehler können mit verschiedenen Methoden seziert werden: a) nach der Anderson-Segmentanalyse, modifiziert nach der Berliner-Methode, b) nach einer speziellen Sektionstechnik entsprechend der Ultraschallbefunde mit Festlegung einer pathologisch-anatomischen Vorzugsschnittebene, c) stereomikroskopisch oder d) mikroskopisch nach Einbettung und Aufarbeitung in Serienschnitten. Die Konsequenz, die sich daraus für den Pathologen ergibt ist, dass er seine Sektionstechnik in Abhängigkeit von Ultraschallbefund und Alter des Fetus anpassen und festlegen muss. Somit kann eine adäquate fallabhängige Autopsiestrategie für jeden speziellen Herzfehler festgelegt werden, die für die Qualitätskontrolle der pränatalen Diagnostik unerlässlich ist. In dem folgenden Beitrag werden verschiedene Sektionstechniken bei angeborenen Herzfehlern analysiert und die sich aus den derzeitigen Ergebnissen der pränatalen Diagnostik ableitenden Konsequenzen für Pathologen, dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Key words: Breast ; Carcinoma ; Doppler ; Predictive values
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Objective: Color Doppler sonography (CD) was compared with other diagnostic imaging methods [mammography (MG), breast ultrasound (US) and magnetic resonance imaging (MRI)] in the planning of surgery for breast tumors. Materials and methods: 99 patients with breast cancer and 101 with ultimately benign breast lesions were examined preoperatively. The specificity and sensitivity were calculated, as well as the predictive values. Various qualitative and semi-quantitative CD parameters were also analysed for their diagnostic value. Results: The sensitivity/specificity of the various methods (in %) was: MG 85/77; US 95/80; CD 82/75; MRI 90/63. The positive predictive value (ppv)/negative predictive value (npv) (in %) was: MG 79/83; US 81/94; CD 72/84; MRI 79/63. The median maximum systolic flow velocity and the resistance index (RI) were significantly higher in breast cancer vessels than in benign lesions. The number of pulsating color pixels detected by CD was significantly higher for breast cancer. In cases of breast cancer significantly more blood flows were detected in the body of the tumor than at its periphery. Conclusion: Color Doppler sonography was not superior to other diagnostic methods for preoperative assessment of a breast lesion. The combination of all diagnostic procedures gave a correct classification rate of 93.3% and is much better than the correct classification of any single diagnostic imaging procedure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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