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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter: Kardiopulmonale Reanimation: Defibrillation – Halbautomatische Defibrillatoren –Überlebensrate – Neurologische Langzeitprognose – Rettungssystem: Behandlungsqualität – Logistische Strukturen ; Key words: Cardiopulmonary resuscitation: defibrillation – Semi-automatic defibrillators – Survival – Neurology – Emergency medical services systems: quality – Logistic structures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. In a controlled prospective randomized study, defibrillation by emergency medical technicians (EMTs) was compared with the current standard of care in Germany (basic life support by EMTs and defibrillation by emergency physicians only) in order to answer the following questions: 1. Does EMT defibrillation improve the survival rate and long-term prognosis of patients in ventricular fibrillation as compared to the current German standards in resuscitation (basic life support by EMTs and defibrillation by emergency physicians)? 2. Are the prerequisites for the use of semiautomatic defibrillators fulfilled in the emergency medical systems (EMS) of the participating centers? Methods. The study phase includes randomization of 121 adult patients with witnessed cardiac arrest and ventricular fibrillation (VF) as first ECG rhythm. Prior to the onset of the study, all EMTs of the participating EMS systems were retrained in basic life support (BLS) measures. In each center, randomly assessed EMT-Ds (EMTs trained in Defibrillation) were trained to use semiautomatic defibrillators. With the help of one-line tape recording, the time intervals during resuscitation and treatment steps were evaluated. Successfully resuscitated patients were followed up with the help of the Glascow Coma Scale and the Pittsburgh Cerebral and Overall Performance Categories. Results. From 1 February 1991 until 28 June 1992, 159 patients with VF were randomized. In 121 cases, collapse was witnessed. 25% (14/57) of the patients receiving defibrillation by EMT-Ds (study group=S) were discharged from the hospital alive. In the control group, 52 patients were defibrillated by emergency physicians, following BLS by EMTs [control group 1=C1; discharged: 29% (15/52)]. Fifty patients received BLS and advanced cardiac life support (ACLS) by the emergency physicians crews [control group 2=C2; discharged 18% (9/50)]. In the study group, the median time interval from collapse of the patient until initiation of BLS measures was 7.7 min, 7 min in C1 and 8 min in C2. ACLS measures were initiated significantly earlier (P〈0.05) in the control groups, as compared to the study group [S: 13 min, C1: 11 min; C2: 10.3 min]. Sixty-seven percent (30/45) of the study patients and 46% (36/76) of the control patients were defibrillated within 12 min. Study patients were defibrillated earlier (P〈0.05) (S: 9.9 min; C1: 12.2 min; C2: 12.75 min); return of spontaneous circulation (ROSC) was achieved earlier (P〈0.05) in the study group [S: 14 min; C1: 19 min; C2: 18.2 min] and the number of patients in the study group requiring no epinephrine during resuscitation was higher (P〈0.01) than in the control groups [S: 35.3% (12/34); C1: 10% (4/40); C2: 10.5% (4/38)]. Furthermore, the total amount of epinephrine [mean (±standard error)] administered in the study group [S: 2.35 (±0.49) mg; C1: 6.71 (±0.98) mg; C2: 7.71 (±1.31) mg] was significantly lower (P〈0.05). No significant differences in neurological long-term prognosis were found for the groups investigated. Conclusion. Neither the initial survival rate the number of patients discharged alive, nor the neurological long-term prognosis was significantly different for any of the groups investigated. Because of apparent differences in indirect prognostic parameters (time interval until ROSC, number of patients requiring no epinephrine) and because of the fact that the time interval to the first defibrillation was reduced by EMT defibrillation, EMT-Ds may perform defibrillation if: (a) they reach the patient before the emergency physician and (b) if they are trained intensively and supervised continuously. In order to increase the efficiency of defibrillation by EMT-Ds, far-reaching changes in our EMS are mandatory: (a) a reduction in the time interval from collapse until initiation of BCLS measures by intensifying layperson CPR training; (b) an increase in the number of emergency units equipped with semiautomatic defibrillators; (c) the consistent implementation of a tiered EMS.
    Notes: Zusammenfassung. In einer prospektiven Multicenterstudie wurde der Einfluß der Defibrillation durch Rettungsassistenten im Vergleich zum bisher praktizierten Verfahren (Basismaßnahmen der kardiopulmonalen Reanimation durch Rettungsassistenten und Defibrillation ausschließlich durch den Notarzt) auf die Überlebensrate und die neurologische Langzeitprognose bei 159 Patienten mit außerklinisch aufgetretenem Kammerflimmern untersucht. Alle Zeitintervalle des Reanimationsablaufs und die Behandlungsqualität wurden mittels Diktaphon erfaßt und nachvollzogen. Es bestanden keine signifikanten Unterschiede in der primären Überlebensrate, der Entlassungsrate und der neurologischen Langzeitprognose zwischen den untersuchten Gruppen. Aufgrund deutlicher Unterschiede zugunsten der Studiengruppe (Defibrillation durch Rettungsassistenten) in indirekten Parametern (kürzerer Zeitraum bis zur Wiederherstellung spontaner Kreislaufverhältnisse und größere Anzahl an Patienten, die kein Adrenalin benötigten) und der Tatsache, daß in den untersuchten Zentren der Zeitpunkt bis zur ersten Defibrillation signifikant nach vorne verlagert werden konnte, empfehlen wir die Defibrillation durch Rettungsassistenten: a) wenn sie den Patienten vor dem Notarzt erreichen, b) nach straffem Ausbildungsprogramm und unter kontinuierlicher ärztlicher Kontrolle. Um die Defibrillationsmaßnahme durch Rettungsassistenten effektiver werden zu lassen, müssen tiefgreifende Veränderungen im Rettungssystem vorausgehen: Verkürzung des Zeitintervalls bis zum Beginn von Basismaßnahmen sowie konsequente Durchführung eines gestaffelten Rettungssystems.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 391-392 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Double determinations of the cardiac output using dye dilution methods were performed in 100 subjects, normal controls and patients with various disorders. The second measurement of the cardiac output was significantly different from the first one (p〈0,001), the means were 10% lower. Investigating the hemodynamics of physiological tests or the pharmacologic action of drugs in man these spontaneous changes should be taken into consideration to avoid misinterpretation of the results.
    Notes: Zusammenfassung Mittels der Indikatorverdünnungsmethode nachStewart-Hamilton wurden Doppelbestimmungen des Herzminutenvolumens an 100 Probanden (Gesunde und Patienten) durchgeführt. Die zweite Messung des Zeitvolumens war hochsignifikant (P〈0,001) verschieden von der ersten, nämlich um durchschnittlich 10% kleiner. Bei Untersuchungen über die Einwirkung von Stoffen auf das Zeitvolumen sollte diese spontane Schwankung nicht außer acht gelassen werden, da es andernfalls zu Fehldeutungen kommt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 484-486 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A simplified method for measuring the cardiac output with the indicator dilution technic is described. The area limited by the baseline, the built-up-and disappearance-slope and the vertical from the point of minimal indicator-concentration to the baseline is representative for the primary curve according to theKinsman et al. procedure. Measuring this area with an automatic integrator and comparing them with the corresponding primary curves (n=100) we found a correlation coefficientr=0,978.
    Notes: Zusammenfassung Es wird ein vereinfachtes Verfahren zur Messung des Herzminutenvolumens nach dem Indicatorverdünnungsprinzip beschrieben. Die Fläche, die von der Basislinie, dem Konzentrations-und Verdünnungsschenkel und vom Lot aus dem Punkt der ersten Minimalkonzentration auf die Basislinie begrenzt wird, ist repräsentativ für die Größe der nach dem Hamiltonschen Verfahren planimetrisch ausgemessenen Primärkurve. Bei Bestimmung dieser Fläche mit einem automatischen Integrator und Korrelation mit der Primärkurve erhielten wir beim Vergleich von 100 Meßpaaren einen Korrelationskoeffizientenr=0,978.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 42 (1964), S. 574-577 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A case of spontaneous nodular panniculitis with diabetes mellitus is reported. The clinical, roentgenologic, and laboratory findings, inclusive the histology, are presented. As this case could neither be classified as Rothmann-Makai syndrome, nor as Pfeifer-Weber-Christian disease the possibility of a separate form of subcutaneous lipogranulomatosis is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die klinischen, Röntgen- und Laborbefunde, einschließlich der Histologie eines Falles einer Spontanpannikulitis bei Diabetes mellitus werden vorgelegt. Da sich eine sichere Einordnung weder als Rothmann-Makai-, noch als Pfeifer-Weber-Christian-Syndrom durchführen ließ, wird die Möglichkeit einer besonderen Form der Lipogranulomatosis subcutanea diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1133-1136 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Panhypopituitarism with gigantism was described in 1963. The authors report another case with this clinical entity. The particular about this case is a pituitary dwarfism with secondary impaired function of the thyroid, gonads, adrenal cortex and of the pancreas; at the age of twenty-seven body growth starts and is still progressing. Clinical, laboratory and x-ray findings are presented. In particular endocrinologic studies with chromatographic determination of several adrenal cortex metabolites under different metabolic conditions are reported.
    Notes: Zusammenfassung Nachdem 1963 erstmals ein Panhypopituitarismus mit progredientem Körperwachstum beschrieben wurde, können wir mit dieser Arbeit einen weiteren Fall mitteilen. Das Besondere an dem Krankheitsbild ist ein hypophysärer Zwergwuchs mit Ausfallserscheinungen der Schilddrüse, Keimdrüsen, Nebennierenrinde und des Pankreas; mit dem 27. Lebensjahr tritt dann aber ein normales Körperwachstum auf, das bis jetzt nicht zum Stillstand gekommen ist. Eingehende klinische, röntgenologische und Laboruntersuchungen werden dargelegt. Insbesondere wird über spezielle endokrinologische Untersuchungen mit chromatographischer Bestimmung verschiedener Nebennierenrindenmetaboliten unter Belastungsversuchen berichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 1153-1157 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Enteritis ; Salmonella typhimurium ; Granulomatous myocarditis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A 53-year-old man died on the eighth day of an acute enteritis caused by Salmonella typhimurium. Clinical signs of shock were pronounced; the electrocardiogram, initially not pathological, showed a peripherical low voltage with decreased R-amplitudes and distinct disturbances in repolarization. Laboratory findings demonstrating Salmonella typhimurium in blood cultures and stools and 45% band forms in the differential count were remarkable. The autopsy showed deep, fibrin-covered ulcera in the colon area and a dense submucous lympho-histiocyte cell infiltration. Histologically, a granulomatous myocarditis of the left ventricle with lymphocyte and histiocyte infiltration and a focal myolysis was observed. In the right ventricle, however, only a minimal interstitial edema was found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 839-845 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Report of two cases of Wegeners' granulomatosis, who were treated with high dosis of corticosteroids. One patient died of a massive hemorrhage after rupture of an aneurysm of a kidney artery fourteen days after begin of treatment. The histological examination showed a scary-healed arteritis. Such changes were observed in other organs too. The glomerulitis was rather stationary. The second case lived for almost one year after begin of treatment. Depending on the corticosteroid dosis clinical remissions and improvement of the arteritis were seen on serial muscle biopsies. The post mortem findings were as well scary healing of the arteries, glomeruli and of the perivascular mesenchyma as necrosis of the glomeruli and of the lung tissue. The latter are considered to be the morphologic correlate to the terminal events during which the corticosteroids had no influence on the course of disease. The pathological findings are discussed with regard to the defined criteria of the disease known from the literature. These are likely altered by intensive therapy.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über zwei Fälle Wegenerscher Granulomatose berichtet und die Frage des Effektes einer Corticosteroidbehandlung erörtert. Klinisch waren im einen Fall die Remissionen in Abhängigkeit von der Dosis überzeugend; in dem anderen Fall konnte eine Besserung nicht erzielt werden, da die Ruptur eines Nierenarterienaneurysmas als Komplikation einer abgeheilten Arteriitis letal endete. Pathologisch-anatomisch standen Vernarbungsstadien der Erkrankung im Vordergrund. Ihre Dignität hinsichtlich der Beurteilung des Corticosteroideffektes wird diskutiert. Mit Abwandlungen des sonst üblichen morphologischen Bildes durch die Therapie muß gerechnet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1058-1059 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Using bodyplethysmography a method for measuring cardiac output and stroke volume is described. Simultaneous determinations with the dye dilution technic showed a satisfactory correlation (r=0,9) in patients with hypertension, cardiac rhythm disturbances, functional heart disorders, patients with liver and kidney diseases and in normal controls. Only patients with marked limitations of the pulmonary function and those with a left-to-right shunt did not agree with the results of the dye dilution studies. The method seems particularly of interest in measuring directly the storke volume.
    Notes: Zusammenfassung Unter Verwendung der Ganzkörperplethysmographie wird eine neue Methode zur Bestimmung des Schlag- und Zeitvolumens beschrieben. Vergleichsunter-suchungen mit der Indicatorverdünnungsmethode ergaben eine gute Übereinstimmung der Werte bei Normalpersonen, Hypertonikern, Patienten mit Herzrhythmusstörungen, funktionellen Herz-Kreislaufleiden, sowie Nieren- und Leberkranken (r=0,9). Lediglich bei erheblichen Einschränkungen der Lungenfunktion und bei angeborenen Herzfehlern mit Links-Rechts-Shunt fand sich keine ausreichende Korrelation. Das Verfahren ist besonders dazu geeignet, das Auswurfvolumen des Herzens Schlag für Schlag zu registrieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 423-426 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hemodynamic responses to the intravenous injection of heptaminol were studied in 12 subjects using dye dilution methods. The subjects (6 normal controls, 4 patients with hypertension, 2 patients with hypertension and heart failure) received heptaminol in dosis of 2–9 mg/kg body weight. The cardiac output rose significantly, which was mainly due to an increase of the stroke volume, as the heart rate remained rather unchanged. There was also a moderate increase of the mean arterial pressure, while the total peripheral resistance was not significantly altered. The hypertensives with heart failure did show the strongest response with regard to the cardiac output and blood pressure. According to further clinical studies heptaminol seems to be a valuable adjunct in the treatment of heart failure in chronic cor pulmonale.
    Notes: Zusammenfassung Hämodynamische Untersuchungen mit der Indicatorverdünnungsmethode nachStewart-Hamilton wurden an 12 Probanden — 6 Gesunde, 4 kompensierte und 2 dekompensierte Hypertoniker — vor und nach Verabreichung von Heptaminol durchgeführt. Die Probanden erhielten 2 bis 9 mg/kg des Mittels intravenös, anschließend wurden die Kreislaufgrößen in regelmäßigen Abständen fünfmal gemessen. Die Verträglichkeit war gut. Es fand sich nach Heptaminol ein Anstieg des Zeitvolumens, der durch eine Schlagvolumenzunahme bedingt ist, da die Herzfrequenz im wesentlichen unverändert blieb. Zudem wurde ein mäßiger Anstieg vorwiegend des systolischen Blutdruckes nachgewiesen, während der periphere Gesamtwiderstand sich nicht signifikant änderte. Die Dosis-Wirkungs-Beziehungen werden angeführt. Bei den 2 Herzdekompensierten fand sich eine stärkere Beeinflussung des Zeitvolumens und des Blutdruckes. Heptaminol erscheint nach weiteren klinischen und experimentellen Befunden für die Behandlung der Herzdekompensation, bei chronischem Cor pulmonale und bei degenerativen Herzerkrankungen indiziert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1436-0578
    Keywords: Schlüsselwörter Einfache lebensrettende Sofortmaßnahmen ; Erwachsene ; Aktionsplan ; Herz-Lungen-Wiederbelebung ; Key words Basic life support ; Adults ; Plan of action ; Heart Lung Resuscitation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: We present the plan of action on which the Guidelines of the European Resuscitation Council for ”Adult Basic Life Support” is based (algorithm: ”Basic Life-Support Measures for Adults). The plan of action is primarily intended for ”one-person reanimation” procedures in adults.
    Notes: Zusammenfassung Im folgenden wird der Aktionsplan dargestellt, der den Richtlinien des European Resuscitation Council für „Einfache lebensrettende Sofortmaßnahmen beim Erwachsenen” zugrunde liegt (Algorithmus 1: „Einfache lebensrettende Sofortmaßnahmen beim Erwachsenen”). Der Aktionsplan ist primär für die „Einmann-Reanimation” beim Erwachsenen gedacht. Im Text wird die männliche Form auch für die weibliche verwendet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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