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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Cytokines ; Euthyroid sick syndrome ; Non-thyroidal illness ; Hypothalamo-pituitary-adrenal axis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: To determine whether cytokine release or activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal (HPA) axis is predominantly involved in the development of the euthyroid sick syndrome (ESS). Design: Prospective observational study. Setting: Intensive care unit at a tertiary care medical center in Germany. Patients: Nine patients with sepsis of different causes and eight patients with acute myocardial infarction. Interventions: None. Measurements and results: Immediately on admission and on day 7 the following parameters were determined: total thyroxine (T4), free thyroxine (FT4), total triiodothyronine (T3), thyrotropin (TSH), interleukin-1β (IL-1β), interleukin-2 (IL-2), soluble interleukin-2 receptor (sIL-2R), interleukin-6 (IL-6), tumor necrosis factor α (TNF-α), serum cortisol and plasma adrenocorticotropin (ACTH). On admission, concentrations of all thyroid hormones and TSH were significantly lower in septic patients compared to non-septic patients, whereas all cytokines except IL-2 were significantly elevated in the sepsis group. By contrast, there was no difference in serum cortisol and plasma ACTH levels between the two groups. On day 7, T4 and T3 were still lower in the septic group, whereas IL-1β, sIL-2R and IL-6 were still elevated. Again, no differences were found with regard to cortisol and ACTH levels. Conclusions: Euthyroid sick syndrome occurs very early during the course of septic diseases. Significantly decreased levels of total T4, FT4, T3 and TSH in septic patients suggest central suppression of TSH as well as inhibition of thyroid hormone release in ESS. The HPA axis is activated in septic patients and in non-septic patients and does not contribute to the development of ESS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Primäre Nebennierenrindeninsuffizienz ; Adrenoleukodystrophie ; VLCFA, Lorenzo’s Öl
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Ein 17jährigen Mann wurde wegen körperlicher Schwäche und Orthostase-Symptomatik in die Klinik aufgenommen. Auffällig waren eine Hypotonie, eine Hyponatriämie, eine Hyperkaliämie und eine Hypoglykämie. Die Verdachtsdiagnose einer primären Nebenniereninsuffizienz wurde durch ein erniedrigtes und mit ACTH-Test nicht stimulierbares Cortisol im Serum sowie ein erhöhtes ACTH bestätigt. Bei ansonsten unauffälligen Befunden waren die gesättigten, sehr langkettigen Fettsäuren (VLCFA) im Serum im Sinne einer Adrenoleukodystrophie (ALD) deutlich erhöht. Die ALD ist eine X-chromosomale Stoffwechselerkrankung, bei der ein Enzymdefekt zu einer Anreicherung der VLCFA in das ZNS, die Nebennieren und die Gonaden mit entsprechenden Funktionsausfällen führt. Beim Patienten kam es durch Substitution von Hydrocortison und Fludrocortison zu einer raschen Besserung der klinischen Symptome. Unter einer VLCFA-freien Diät und einer Behandlung mit „Lorenzo’s Öl”, einem Gemisch ungesättigter Fettsäurern, das die Synthese der VLCFA kompetitiv blockiert, entwickelten sich bislang keine neurologischen Symptome. Da in den letzten Jahrzehnten der Anteil der „idiopathischen” Form der Nebennierenrindeninsuffizienz von etwa 15% auf 93% angestiegen ist und nach neueren Arbeiten einem Großteil dieser Form eine ALD zugrunde liegt, erscheint es sinnvoll, bei jungen Männern mit einer Nebennierenrindeninsuffizienz die VLCFA zu bestimmen, um durch frühe Behandlung der ALD das Auftreten der neurologischen Manifestation zu verzögern oder zu verhindern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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