ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Atypisches Meningeom
;
Meningeales Hämangioperizytom
;
Lebermetastase
;
Therapieempfehlung
;
Key words Atypical meningeoma
;
Hemangiopericytoma
;
Hepatic metastase
;
Recommended treatment
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Hemangiopericytomas are mesenchymal tumors and account for about 1% of all CNS tumors. Aggressive growth, tendency to local recurrence and relatively frequent metastases are the clinical features of these tumors. Histological characteristics are marked cellularity, vascularity and a dense net of reticular fibers. This case presents a patient with a local recurrence of a right temporal, atypical meningioma that had been operated on and irradiated elsewhere. After embolization large parts of the tumor were removed palliatively. Histological aspects of the resected tumor were consistent with a diagnosis of an atypical meningioma. Not until hepatic metastases from this tumor were found was the diagnosis re-examined and corrected to a malignant meningeal hemangopericytoma. Surgical resection of primary tumor with frequent controls and, if needed, postoperative radiation therapy is the treatment of choice. Furthermore metastasizing atypical meningiomas should be examined critically to determine if a hemangiopericytoma is present.
Notes:
Zusammenfassung Hämangioperizytome sind mesenchymale Tumoren, die ca. 1% aller ZNS-Tumoren ausmachen. Sie zeichnen sich klinisch durch ihr aggressives Wachstum, die Neigung zu Rezidiven und eine relative Häufigkeit von Metastasen sowie histologisch bei Zell- und Gefäßreichtum durch ein dichtes Netz retikulärer Fasern aus. Der hier vorgestellte Patient wurde an unserer Klinik mit einem rechts temporalen Rezidiv eines auswärts voroperierten und bestrahlten atypischen Meningeoms aufgenommen. Nach Embolisation wurden unter palliativem Aspekt große Teile des Tumors entfernt. Das histologische Bild des Resektats gab keinen Anlaß, an der Diagnose eines atypischen Meningeoms zu zweifeln. Erst als im weiteren Verlauf Lebermetastasen des Meningealtumors nachgewiesen wurden, mußte die Diagnose überprüft werden und in die eines malignen meningealen Haemangioperizytoms geändert werden. Die chirurgische Resektion mit engmaschigen Kontrollen und gegebenfalls mit postoperativer Bestrahlung ist die Therapie der Wahl bei meningealen Hämangioperizytomen. Zudem sollten metastasierende atypische Meningeome dahingehend kritisch überprüft werden, ob ein meningeales Hämangioperizytom vorliegt.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050379
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