ISSN:
1435-2451
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Um bei der kurzen Ischämietoleranz der Leber während der Isolierung, Konservierung und Transplantation eine primäre Schädigung durch Hypoxie mit nicht Hb-haltigen Lösungen zu vermeiden, wird ein eigenes Perfusionsverfahren angegeben. Durch vergleichende Messungen des Gewebs-PO2 der Leber, der Sauerstoffspannung im zu- und abfließenden Medium sowie des Austrittes von Enzymen in das Perfusionsmedium wird gezeigt, daß innerhalb von 15–20 min eine Hypothermie von 18–20°C erreicht sein muß, um anoxische irreversible Schädigungen zu vermeiden. Ausschlaggebend ist, daß bei der Schweine-oder Hundeleberperfusion diese Hypothermiestufe während des Auswaschens, also noch mit Hb-haltigem Medium, bereits im Spenderorganismus erreicht wird, denn erst dann kann auf Hb-freies Medium umgeschaltet werden. Unter gleichzeitiger pulsatorischer (A. hepatica) und kontinuierlicher (Pfortader) Leberdurchströmung in einer eigens dafür konstruierten Perfusionskammer und Zusatz von Coenzym A, Glucose, DPNH, Pyruvat und Na-Capronat zu den osmotischen und onkotischen Anteilen des Perfusionsmediums gelingt es, die bisher auf 4 Std befristete Perfusionszeit auf 8 Std zu verlängern und eine Sauerstoffspannung des Gewebes zwischen 50–540 mm Hg zu garantieren, die eine Hypoxie sicher ausschließen läßt.
Notes:
Summary To avoid during its isolation, preservation and transplantation primary damage of the liver—which has only a short ischaemia tolerance—due to hypoxia with solutions that contain no haemoglobin, our own perfusion procedure is described. Comparative measurements of the tissuePO2 of the liver, the partial pressure of oxygen in the in and out-flowing media, as well as the loss of enzymes in the perfusion media demonstrate that a hypothermia of 18–20°C has to be reached within 15–20 min to avoid anoxic irreversible damage. The decisive factor here is that in the liver perfusions of pigs and dogs this stage of hypothermia was reached already in the “washing out stage”, that is while an Hb containing medium was still present, in the donors body. Only then was the switch-over to an Hb free medium made. By continuous (portal vein) and simultaneous pulsatile (hepatic artery) liver perfusion in a perfusion chamber specially designed for this purpose, and by adding co-enzyme A, glucose, DPNH, pyruvate and sodium capronate to the osmotic and oncotic portions of the perfusion medium, it became possible to extend the perfusion period, which had been restricted to 4 hours till now, to eight hours and to guarantee a partial pressure of oxygen in the tissues of between 50–540 mm Hg, which positively excludes hypoxia.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF02454018
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