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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Gesamteiweiß ; Albumin ; Hypoalbuminämie ; Intensivpatienten ; Key words Total protein ; Hypoalbuminaemia ; Critically ill patients
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In clinical practice, the administration of supplementary albumin often depends on the measured plasma concentration of total protein (TPC). A TPC of less than 5 g/dl is generally accepted as an indication for albumin therapy, assuming an albumin concentration of less than 2.5 g/dl. However, a physiological relation between TPC and albumin cannot be expected in critically ill patients, and thus, measurement of TPC may be misleading as an indicator for the use of albumin. Therefore, we investigated the sensitivity and specificity of TPC testing for diagnosing hypoalbuminaemia requiring treatment. Methods. In this prospective study, 210 consecutive patients were included. Protein electrophoresis was performed three times a week; the second electrophoresis was selected for evaluation. Applied statistical analysis revealed the number of positive total protein tests indicating hypalbuminaemia requiring treatment (sensitivity) and the number of negative with tolerably reduced albumin concentrations (specificity). Results. Of the investigated patients, 27.6% had normal TPCs between 6.2 and 8.0 g/dl. In 81.9% of cases an albumin concentration below 3.5 g/dl was found, while 43 patients had a concentration below 2.5 g/dl. The sensitivity and specificity of TPC measurement for the diagnosis of clinically relevant hypoalbuminaemia (albumin concentration 〈2.5 g/dl) was calculated at different cutoff points for total protein. With a TPC of 6.0 g/dl, the sensitivity was 0.96 and the specificity 0.44. With a cutoff point of 5.0 g/dl, the sensitivity was reduced to 0.65 and specificity increased to 0.86. Finally, with a TPC of 4.0 g/dl sensitivity was 0.25 and specificity almost 1. Conclusions. Depending on the cutoff point for TPC, a relevant albumin requirement would frequently not be detected. In other cases, a need for albumin would be assumed from a reduced TPC even though the albumin concentration still exceeded 2.5 g/dl. Therefore, determination of TPC is not a suitable indicator of the need for albumin replacement. As a result, we suggest routine determination of albumin concentrations instead of TPC.
    Notes: Zusammenfassung In der klinischen Routine wird die Substitution von Humanalbumin häufig von der Gesamteiweißkonzentration abhängig gemacht, obwohl ein konstantes Verhältnis beider Variablen nicht immer zu erwarten ist. In der vorliegenden Untersuchung wurde die Sensitivität und Spezifität der Gesamteiweißbestimmung im Hinblick auf einen therapiebedürftigen Albuminmangel bei Intensivpatienten untersucht. Als Ergebnis zeigte sich, daß die Bestimmung der Gesamteiweißkonzentration mit erheblichen Fehleinschätzungen der Albuminkonzentration verbunden ist. Bei einer Interventionsschwelle von 5,00 g/dl Gesamteiweiß betrug die Sensitivität 0,64 und die Spezifität 0,86. Dagegen betrug bei einer Gesamteiweißkonzentration von 4,00 g/dl die Sensitivität nur noch 0,25, die Spezifität jedoch annähernd 1. Abhängig von der variablen Interventionsschwelle bezüglich der Gesamteiweißkonzentration wird einerseits ein relevanter Albuminbedarf häufig nicht erkannt. Andererseits kann in einigen Fällen eine unnötige Substitution erfolgen. Daher ist der Gesmteiweißtest zur Indikationsstellung der Albuminsubstitution nicht geeignet. Die direkte Bestimmung der Albuminkonzentration ist kostengünstig und routinemäßig durchführbar und sollte im Sinne einer rationalen Diagnostik und Therapie den Gesamteiweißtest ersetzen.
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  • 2
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrose –¶Weidenrinde –Salix– WOMAC ; Key words Osteoarthritis –¶willow bark –Salix– WOMAC
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: To assess the clinical efficacy of a chemically standardized willow bark extract in the treatment of osteoarthritis. Methods: Willow bark extract, in a dose corresponding to 240mg salicin/day, was compared to placebo in a 2-week, double-blind, randomized controlled trial. The primary outcome measure was the pain dimension of the WOMAC Osteoarthritis Index. Secondary outcome measures included the stiffness and physical function dimensions of the WOMAC, daily visual analogue scales (VAS) on pain and physical function, and final overall assessment by both patients and investigators. Results: 78 patients (39 willow bark extract, 39 placebo) participated in the trial. A statistically significant difference between active treatment and placebo group was observed in the WOMAC pain dimension (d=6.5mm, 95%¶C.I.=0.2–12.7mm, p=0.047); the WOMAC pain score was reduced by 14% from baseline level after two weeks of active treatment, compared to an increase of 2% in the placebo group. Patient diary VAS confirmed this result, and likewise the final overall assessments showed superiority of willow bark extract over placebo ¶(patients assessment, p=0.0002; investigators assessment, p=0.0073). Conclusion: Willow bark extract shows a moderate analgesic effect in osteoarthritis.
    Notes: Zusammenfassung Studienziel: Untersuchung der analgetischen Wirksamkeit eines chemisch standardisierten Weidenrindenextraktes bei der Behandlung von Arthrose. Methoden: Weidenrindenextrakt, in einer Dosis entsprechend 240mg Salicin pro Tag, wurde in einer¶2-wöchigen, doppelblinden, randomisierten Studie gegen Placebo geprüft. Hauptzielparameter war die Schmerzdimension des WOMAC-Arthrose-Indexes. Als Nebenzielparameter dienten die WOMAC-Teilscores zu Steifigkeit und Funktionsfähigkeit, tägliche visuelle Analogskalen (VAS) zu Schmerz und Bewegungseinschränkung und das abschließende Gesamturteil sowohl des Patienten als auch des Arztes. Ergebnisse: 78 Patienten (39 Weidenrindenextrakt, 39 Placebo) nahmen an der Studie teil. Ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen Verum- und Placebogruppe wurde für die WOMAC-Schmerzdimension beobachtet (d=6,5mm, 95% C.I.=0,2–12,7mm, p=0,047); während der Behandlung verringerte sich der WOMAC-Schmerzscore gegenüber dem Ausgangswert um 14% in der Verumgruppe, verglichen mit einem Anstieg von 2% in der Placebogruppe. Dieses Ergebnis wurde durch die VAS der Patiententagebücher bestätigt. Die abschließenden Gesamturteile zeigten eine deutliche Überlegenheit des Weidenrindenextraktes gegenüber Placebo (Patientenurteil, p=0,0002; Arzturteil, p=0,0073). Schlussfolgerung: Weidenrindenextrakt zeigt eine moderate analgetische Wirksamkeit bei Arthrosepatienten.
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  • 3
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: St John’s wort (Hypericum perforatum) is a traditional herbal medicine that is used for the topical treatment of superficial wounds, burns and dermatitis. The characteristic metabolites of St John’s wort are the photodynamic active plant pigment hypericin and the phloroglucin-derivative hyperforin. To date, no studies on immunomodulatory properties of topical preparations of St John’s wort have been performed. Here, we investigated the alloantigen presenting function of human epidermal cells (EC) exposed to Hypericum ointment in vivo in a mixed EC lymphocyte reaction (MECLR). The effect of Hypericum ointment was compared with the immunosuppressive effect of solar-simulated radiation (SSR). Subsequently, we tested purified hyperforin in vivo and in vitro in a MECLR to evaluate its possible contribution to the effect of the Hypericum ointment. Furthermore, we assessed the effect of hyperforin on the proliferation of peripheral blood mononuclear cells (PBMC) in vitro. Compared with untreated skin, treatment with Hypericum ointment resulted in a significant suppression of the MECLR (P ≤ 0·001) that was similar to the effect of SSR. The combination of Hypericum ointment plus SSR was not significantly different from either treatment alone. EC isolated from skin treated with the hyperforin containing ointment also showed a reduced capacity to stimulate the proliferation of allogeneic T cells (P ≤ 0·001). Similarly, in vitro incubation of EC with hyperforin suppressed the proliferation of alloreactive T cells (P ≤ 0·001). Furthermore, hyperforin inhibited the proliferation of PBMC in a dose-dependent manner, without displaying pronounced toxic effects as determined by Trypan blue staining. The results demonstrate an inhibitory effect of Hypericum extract and of its metabolite hyperforin on the MECLR and on the proliferation of T lymphocytes that may provide a rationale for the traditional treatment of inflammatory skin disorders with Hypericum extracts.
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter TICA ; Elektronisches Hörimplantat ; Implantierbares Mikrophon ; Schwerhörigkeit ; Key words TICA ; Implantable hearing aid ; Sensorineural hearing loss ; Auditory device ; Electromechanical transducer ; Ear
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Prerequisite to implantation of a piezoelectrical transducer of an implantable hearing aid is a shape allowing its implantation into human mastoid and middle ear. To approach this problem, a consecutive series of six transducer prototypes was created in an iterative process. Their functional geometry was evaluated in 50 human temporal bones. A shape for a functioning transducer was found which will enable implantation in 78% of the cases examined (confidence interval: 61.5%–89.2%). It will allow simultaneous implantation of the transducer into the mastoid and microphone, which is situated transmastoidal in the posterior wall of the ear canal. Furthermore, the transducer may be coupled to the ossicular chain or the perilymph.
    Notes: Zusammenfassung Voraussetzung für die Implantation eines piezoelektrischen Wandlers eines implantierbaren Hörgeräts ist seine Gestaltung in einer für das menschliche Mastoid und Mittelohr topographisch adäquaten Form, die gleichzeitig eine Funktion des Wandlers erlaubt. Dazu wurden in einem iterativen Verfahren in einer konsekutiven Serie 6 Wandlerprototypen geschaffen und ihre funktionelle Geometrie jeweils in 50 menschlichen Felsenbeinen evaluiert. Es konnte eine Form für einen funktionsfährigen Wandler gefunden werden, die es in 78% der untersuchten Fälle (Konfidenzintervall: 61,5–89,2%) erlaubt, neben dem transmastoidal in die hintere Gehörgangswand eingesetzten Mikrophon den Wandler in das Mastoid zu implantieren und an die Gehörknöchelchenkette oder die Perilymphe vibratorisch anzukoppeln. Die in der vorliegenden Studie erarbeitete Form erlaubt 1. die intramastoidale Implantation, 2. die Ankopplung an Ossikelkette oder Perilymphe, 3. einen resonanzfreien Frequenzgang bis 10 kHz, 4. eine Zunahme der Ausgangsleistung oberhalb 1 kHz sowie 5. eine geringe elektrische Leistungsaufnahme des Wandlers.
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Ohr ; Schwerhörigkeit ; TICA ; Implantierbares Hörgerät ; Mechanischer Transducer ; Implantierbares Mikrofon ; Key words Ear ; Hearing loss ; TICA ; Implantable hearing aid ; Mechanical transducer ; Implantable microphone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recently, an implantable hearing aid for rehabilitation of sensorineural hearing loss has been developed. One component of the device is the microphone for implantation into the posterior canal wall. The membrane of the microphone can be covered by skin, cartilage, or fascia, avoiding reduction in sound transmission at the same time. In the study presented here, the microphone was implanted into 50 cadaver specimens of human temporal bone. Localization of the microphone was determined by the anatomical situation of the facial nerve. The microphone and the piezoelectric transducer could be implanted in 78% of the temporal bones after total mastoidectomy. In the final version of the microphone, the size was 4.5 mm and total weight 400 mg.
    Notes: Zusammenfassung Implantierbare Hörgeräte für Innenohrschwerhörige benötigen einen implantierbaren Schallaufnehmer in oder hinter dem Trommelfell oder subkutan in der Gehörgangswand. Das Schwingungsverhalten des Trommelfells kann individuell und frequenzabhängig extrem unterschiedlich sein, während die Gehörgangshaut reproduzierbar schwingt. Deshalb wurde in einem Verbundprojekt ein vollständig implantierbares Mikrofon für die Implantation in die hintere knöcherne Gehörgangswand in einer Form realisiert, daß Haut, Knorpel oder Fascie auf der Mikrofonmembran zu keiner klinisch relevanten Schalldämpfung führen. In der vorliegenden Studie wurde an 50 Felsenbeinen der operationstechnisch zweckmäßigste Implantationsort für ein Mikrofon erarbeitet, der 1. ausreichend trommelfellnah ist, der 2. der Gehörgangshaut flach aufliegt und der 3. gleichzeitig die intramastoidale Implantation eines Wandlers erlaubt. Die Lokalisation wurde wesentlich durch den Verlauf des N. facialis bestimmt. Gleichzeitig wurden in einem iterativen Verfahren Form und Größe des Mikrofons schrittweise an die chirurgische Anatomie des Implantatsortes sowie an die Operationstechnik angepaßt. Es konnte eine Mikrofonform gefunden werden, die die Implantation des Mikrofons als Bestandteil eines implantierbaren Hörgeräts in einer funktionell und topographisch adäquaten Form bei gemeinsamer Implantation mit dem Wandler in 78% der Felsenbeine erlaubte. In dieser Endform hat das Mikrofon einen Durchmesser der schallaufnehmenden Membran von 4,5 mm sowie ein Gesamtgewicht von 0,4 g und ist zur Implantation bei den meisten Patienten geeignet.
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter IONOMER-Zement ; Mikroapplikation ; Gehörknöchelchenkette ; Mittelohr ; PLESTER-Winkelprothese ; Tympanoplastik ; Key words Ionomeric bone cement ; Micro-application ; Ossicular chain reconstruction ; Middle ear ; Titanium-gold-implants ; Tympanoplasty
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Reliabel methods of reconstruction of the ossicular chain in the situation of an isolated arrosion of the long process of the incus using a tympanoplasty type II have not been available until recently. Instead, the tympanoplasty type III has been generally performed with the interposition of an autologous incus. In this presentation, we are describing two methods for reconstruction of the ossicular chain between the in-situ residing incus and the stapes on the other side so that the direct connection eventually will result in a tympanoplasty type II. In the first case, we used ionomeric cement in a way that features two characteristics: the direct connection between the stapes and the long process of the incus could be achieved as well as an articulation that was created on the head of the stapes. Hence, a too stiff connection between the head of the stapes and the long process of the incus could be avoided. In addition, a new method for precise microapplication of cooled bone cement (IONOCAP LV) with a syringe will be presented. In the second method titanium-gold-angle protheses have been crimped to the long process of the incus and positioned onto the head of the stapes in the way of an articulation. So far, comparison of the audiological results of those two methods of a tympanoplasty type II reveal in average better results than postoperative conductive hearing threshholds of the conventional tympanoplasty type III. If the achieved results can be reproduced on a larger number of patients, the expected audiological results are likely to resemble those of stapes surgery.
    Notes: Zusammenfassung Zuverlässige Rekonstruktionsmethoden der Schalleitungskette bei isolierter Arrosion des distalen Endes des langen Amboßfortsatzes im Sinne einer Tympanoplastik Typ II standen bisher nicht zur Verfügung. Stattdessen wurde in der Vergangenheit häufig der Amboßrest verwendet, um eine Tympanoplastik Typ III mit Steigbügelerhöhung durchzuführen. In der vorliegenden Arbeit wird über 2 Verfahren berichtet, mit denen eine unmittelbare Wiederherstellung der Verbindung zwischen dem in situ verbleibenden Amboß und dem Steigbügelköpfchen gelingt, so daß daraus eine Tympanoplastik Typ II resultiert. Zum einen wurde zur Überbrückung Glasionomerzement in einer Weise verwendet, daß nicht nur die Distanz zwischen dem Rudiment des langen Amboßfortsatzes und dem Steigbügel überbrückt wurde, sondern auch eine Gelenkpfanne über dem Steigbügelköpfchen ausgebildet wurde, so daß die Verbindung nicht starr wird. Dazu wird über eine neuentwickelte Methode zur präzisen Mikroapplikation kleinster Mengen Glasionomerzements (IONOCAP LV) berichtet, die sich u.a. bei der Defektüberbrückung am Amboßstapesgelenk sowie bei der Fixierung kleinster Implantatbauteile vor allem in chirurgisch schwer zugänglichen Regionen des Mittelohrs bewährt hat. Auf Erfahrungen bei der Mikroapplikation der niederviskosen Form (low viscosity) mit einer Kanüle (29 gg.) wird im Rahmen dieser Arbeit näher eingegangen. Zum anderen wurden Titan-Gold-Winkelprothesen nach Plester an den Rest des langen Amboßschenkels angekoppelt und gleichzeitig als Gelenkpfanne auf das Steigbügelköpfchen aufgesetzt. Die bisherigen postoperativen audiologischen Resultate dieser beiden Tympanoplastik-Typ-II-Verfahren sind einer Tympanoplastik Typ III mit autologer Steigbügelüberhöhung im Durchschnitt überlegen. Sollten sich die Ergebnisse bei einem größeren Patientenkollektiv wiederholen lassen, dann sind audiologische Ergebnisse vergleichbar der Steigbügelchirurgie zu erwarten.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychopharmacology 147 (1999), S. 143-152 
    ISSN: 1432-2072
    Keywords: Key words D3 receptor antagonist ; Self-administration ; Fixed-interval schedule ; Rhesus monkey
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Rationale: Based on the differential distribution of dopamine (DA) D3 receptors in mesolimbic regions relative to nigrostriatal regions, the hypothesis was that D3-selective antagonists (i.e., higher affinity at D3- than D2-receptors) would be more potent than D2-selective antagonists at decreasing total cocaine intake relative to disrupting rates of responding. Objective: To evaluate the effects of acute administration of seven DA antagonists with varying affinities for D2 and D3 receptors in monkeys self-administering cocaine. Methods: Rhesus monkeys were trained to self-administer intravenous cocaine (0.01–0.3 mg/kg per injection) under a fixed-interval (FI) 5-min schedule during daily 4-h sessions. The use of a FI schedule allowed for independent assessment of rate effects and changes in reinforcement frequency as a consequence of drug pretreatments. The compounds examined, in order of D3 binding affinity, were: 2,3-dimethoxy-N-(9-p-fluorobenzyl)-azabicyclo[3.3.1]nonan-3β-yl benzamide (MABN) = eticlopride = 5-bromo- 2,3-dimethoxy-N-[1-(4-fluorobenzyl)piperidin-4-yl]benz-amide (BBP) 〉 spiperone 〉 fluoroclebopride (FCP) 〉 2,3-dimethoxy-N-(p-fluorobenzyl)piperdin-4-yl benzamide (MBP) 〉 haloperidol. Results: In the absence of any pretreatments, cocaine-maintained responding varied as a function of dose and was characterized as an inverted U-shaped function, while cocaine intake increased in a dose-related fashion. When the dose of cocaine that maintained peak rates was available, all DA antagonists decreased response rates and cocaine intake in a dose- dependent manner. Increases in cocaine dose attenuated the effects of the DA antagonists, resulting in rightward shifts of the cocaine dose–response curves. Based on the ratio of behavioral potency at decreasing response rates relative to intake (ED50 rate/ED50 intake) when the highest cocaine dose was available, the order of potency and ED50 ratio values were: MABN (2.5) 〉 eticlopride (1.63) 〉 BBP = spiperone (1.5) 〉 FCP (1.35) 〉 MBP = haloperidol (0.89). This order parallels each compound’s affinity at D3 receptors (r 2=0.84) to a greater degree than D2 receptor affinity (r 2=0.34). Conclusions: These results, using a FI schedule of cocaine self-administration, suggest that D3 receptor antagonists are more likely to selectively decrease intake relative to response rates than D2 receptor antagonists.
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  • 8
    ISSN: 1432-2072
    Keywords: Key words Genetic basis of substance abuse ; Inbred strains ; Cocaine ; Self-administration ; Progressive-ratio ; Restriction fragment length polymorphisms ; Rats ; D1 receptor ; D2 receptor ; Dopamine ; SCH 23390 ; Eticlopride
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  This study investigated the influence of genetics on extent of cocaine taking in rats that were self-administering cocaine under a progressive-ratio schedule. Fischer 344, ACI and Brown Norway rats were subjects because previous genetic studies on dopamine receptor loci have indicated that these are genetically divergent strains. All subjects were assessed for acquisition and stability of cocaine self-administration under a progressive-ratio schedule. Subsequently, a dose-effect curve for cocaine self-administration was determined for each strain. Fischer 344 rats maintained a higher average breaking point than did the ACI or Brown Norway strains. In addition, dopamine receptor antagonists differentially reduced the ability of cocaine to serve as a reinforcer across the three strains. The D1-selective dopamine receptor antagonist, SCH 23390, and the D2/D3-selective dopamine receptor antagonist, eticlopride, were significantly more effective in reducing the self-administration of cocaine in Brown Norway rats than for the other two strains. The results of this study demonstrate that genetic differences may play an important role in determining responding under progressive-ratio schedules for cocaine, possibly due to differences in the reinforcing efficacy of cocaine.
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  • 9
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter TICA ; CT ; Ohr ; Schwerhörigkeit ; Wandler ; Kochleaverstärker ; Implantierbares Mikrofon ; Implantierbares Hörgerät ; Key words Ear ; Hearing loss ; TICA ; Hearing aid ; Mechanical transducer ; X-ray ; CT ; Cochlea amplifier implant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recently, the transducer and microphone of a cochlea amplifier implant (CAI) for the treatment of sensorineural cochlear hearing loss have been developed further for implantation into the mastoid cavity. At present, the University of Tuebingen implantable cochlea amplifier consists of an implantable microphone and an implantable piezoelectric transducer. It has been implanted into the first patients. Successful future application of this new implant depends on the suitable fit of the CAI within a patient’s mastoid cavity. Using conventional X-ray and CT scans, we analyzed 50 cadaver specimens of the temporal bone before total mastoidectomy. After total mastoidectomy, the volume of the mastoid cavity was measured using CT scans and water volume determination. Finally, the CAI was implanted into those temporal bones that were large enough to house it. Our results demonstrate that the degree of pneumatization in the conventional Schüller X-ray is already a good parameter for preoperative evaluation.
    Notes: Zusammenfassung Kürzlich wurden ein Mikrofon und ein Wandler eines intramastoidal implantierbaren Kochleaverstärkers (CAI) zur Hörrehabilitation bei cochleärer Schwerhörigkeit vorgestellt. Dieses System besteht aus einem implantierbaren Mikrofon und einem implantierbaren piezoelektrischen Wandler. Es wurde bei Patienten akut implantiert. Die für eine zukünftige Indikationsstellung wichtigen Fragen lauten: 1. ob die Mastoidhöhle eines jeweiligen Patienten ausreichend Platz für ein CAI bietet und 2. ob eine präoperative bildgebende Diagnostik prädiktive Parameter zur Implantationseignung liefern kann. An 50 menschlichen Felsenbeinen haben wir computertomografische (CT-)Aufnahmen und Röntgenaufnahmen nach Schüller durchgeführt und die Daten mit den Ergebnissen anschließender Probeimplantationen verglichen. Unsere Ergebnisse zeigen, daß der Grad der mittels Röntgenaufnahme nach Schüller ermittelten Pneumatisation der Warzenfortsatzzellen und der Zygomatikuszellen sowie die computertomographisch ermittelte Distanz zwischen Sinus sigmoideus und hinterer Gehörgangswand im CT wichtige Parameter zur präoperativen Beurteilung der Implantierbarkeit sind.
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  • 10
    ISSN: 1432-2072
    Keywords: Genetic basis of substance abuse ; Inbred strains ; Cocaine ; Self-administration ; Progressive-ratio ; Restriction fragment length polymorphisms ; Rats ; D1 receptor ; D2 receptor ; Dopamine ; SCH 23390 ; Eticlopride
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract This study investigated the influence of genetics on extent of cocaine taking in rats that were self-administering cocaine under a progressive-ratio schedule. Fischer 344, ACI and Brown Norway rats were subjects because previous genetic studies on dopamine receptor loci have indicated that these are genetically divergent strains. All subjects were assessed for acquisition and stability of cocaine self-administration under a progressive-ratio schedule. Subsequently, a dose-effect curve for cocaine self-administration was determined for each strain. Fischer 344 rats maintained a higher average breaking point than did the ACI or Brown Norway strains. In addition, dopamine receptor antagonists differentially reduced the ability of cocaine to serve as a reinforcer across the three strains. The D1-selective dopamine receptor antagonist, SCH 23390, and the D2/D3-selective dopamine receptor antagonist, eticlopride, were significantly more effective in reducing the self-administration of cocaine in Brown Norway rats than for the other two strains. The results of this study demonstrate that genetic differences may play an important role in determining responding under progressive-ratio schedules for cocaine, possibly due to differences in the reinforcing efficacy of cocaine.
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