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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 725-731 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Atrial myxoma ; clinical manifestation ; auscultatory findings ; pressure curves ; angiography ; Vorhofmyxom ; Klinische Manifestation ; Auskultation ; intrakardiale Drucke ; Angiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem 25jährigen Patienten hatte ein vom rechten Vorhof ausgehendes Myxom, das durch den rechten Ventrikel in den Anfangsteil der Pulmonalarterie und durch ein spaltförmig offenes Foramen ovale in den linken Vorhof vorgewachsen war, zu einer rasch zunehmenden therapieresistenten Einflußstauung mit akuten abdominellen Beschwerden geführt. Klinisch und bei der Herzkatheteruntersuchung waren eine Tricuspidalinsuffizienz und -stenose sowie eine Pulmonalstenose nachweisbar. Die Ventrikelangiographie erbrachte einen ausgedehnten Füllungsdefekt im Vorhof und Ventrikel. Entsprechend zeigte die Obduktion eine fast völlige Ausfüllung des rechten Herzens durch den weichlichen hämorrhagischen Tumor. Die durch Füllungsbehinderung und Störung der Funktion der Atrioventrikularklappe hervorgerufenen klinischen Besonderheiten einschließlich der außergewöhnlichen auskultatorischen Befunde, die EKG-Veränderungen und die bei der Herzkatheterisierung gewonnenen hämodynamischen Daten einschließlich der angiographischen Bilder werden an Hand des eigenen Falles erörtert.
    Notes: Summary In a 25 year old male a right atrial myxoma had extended through the right ventricle into the pulmonary artery and through a patent foramen ovale into the left atrium, leading to refractory right heart failure with acute abdominal pain. Clinical and catheter data showed tricuspid insufficiency and -stenosis as well as pulmonary stenosis. Right ventricular angiography demonstrated a huge filling defect in the ventricle and atrium. Correspondingly, autopsy showed almost complete obstruction of the right heart by a myxomatous tumor. The clinical and hemodynamic findings caused by obstruction and disturbance of the av-valve as well as the unusual auscultatory phenomena, ECG changes and cardiac catheter data with angiographic findings of intracavitary tumors are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 551-557 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dobutamine ; Contractility ; Low output cardiac failure ; Low output state ; Dobutamin ; Kontraktilität ; Herzinsuffizienz ; low output Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die kardiovaskulären Effekte von Dobutamin, einem Derivat des Dopamin, wurden an 7 Patienten mit chronischer Funktionsstörung der linken Kammer bei koronarer und myokardialer Herzerkrankung untersucht. Dobutamin wurde in steigenden Dosen von 2,5–5,0–7,5–10,0 und 15,0 µg/kg/min infundiert. Gemessen wurden der Druck in der zentralen Aorta, im linken Ventrikel (Kathetertipmanometer; LVEDP, LVdp/dtmax) und in der Pulmonalarterie sowie das Herzminutenvolumen (Farbstoffverdünnungsmethode). Der positiv chronotrope Effekt von Dobutamin war gering und erst bei 15,0 µg/kg/min statistisch auffällig. Der systolische Aortendruck nahm im gesamten Dosisbereich mäßig stark zu. Dagegen war die Zunahme des mittleren Aortendruckes mit 11 mm Hg, die des Schlagvolumens mit 22% und der Schlagarbeit mit 49% bei 5,0 µg/kg/min am größten (p〈0,05). Die positiv inotrope Wirkung von Dobutamin führte dosisabhängig zu einer Zunahme des Herzindex und von LVdp/dtmax um maximal 63 bzw. 193% (p〈0,01). Dabei sanken der LVEDP und der periphere Widerstand signifikant ab. Arrhythmien traten unter Dobutamin nicht auf. Nach 15 min war die Wirkung der Substanz abgeklungen. Die Befunde zeigen, daß Dobutamin keine streng kardioselektive Wirkung besitzt. Jedoch überwiegt im Dosisbereich von 2,5–15,0 µg/kg/min die positiv inotrope Wirkung. Weitere klinische Untersuchungen mit dieser Substanz an Patienten mit schwerer Herzinsuffizienz und low output Syndrom erscheinen erfolgversprechend.
    Notes: Summary The cardiovascular effects of dobutamine, a derivative of dopamine have been investigated in seven patients with chronic left ventricular dysfunction. The patients were either suffering from coronary heart disease or from cardiomyopathy. Dobutamine was administered at doses of 2.5–5.0–7.5–10.0 and 15.0 µg/kg/min. The following parameters were measured: aortic pressure, left ventricular pressure (LVEDP, LVdp/dtmax) by using a Millar tip manometer, pulmonary artery pressure and cardiac output (dy-dilution technique). The positive chronotropic effect of dobutamine was small in the lower dosage range and reached significance only with the highest dose of 15.0 µg/kg/min. Systolic aortic pressure was increased moderately over the whole dosage range (p〈0.05). However the increment of mean aortic pressure (+11 mm Hg), of stroke volume (+22%) and of stroke work (+49%) was already maximum (p〈0.05) at a dose of 5.0 µg/kg/min. The positive inotropic action of dobutamine caused a dose related increase of cardiac index and of LVdp/dtmax of +53% and of +193% respectively. This effect was accompanied by a continuous and significant decrease of LVEDP and of peripheral resistance. Dobutamine induced arrhythmias have not been observed. 15 min after infusion stop, no dobutamine effect could be detected. These findings demonstrate that the actions of dobutamine are not merely cardioselective. However, in the dose range between 2.5 and 15.0 µg/kg/min a positive inotropic effect is predominant. Further clinical trials with dobutamine on patients with severe myocardial dysfunction and low output syndrome may yield promising results.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 791-800 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Fascicular block ; mono- ; bi- ; trifascicular block ; hemi block ; av-conduction disturbances ; HIS bundle-ECG ; Fasciculärer Block ; mono- ; bi- ; trifasciculärer Block ; Hemiblock ; AV-Überleitungsstörungen ; His-Bündel-EKG
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Auf Grund experimenteller und klinischer Beobachtungen können im AV-Überleitungssystem distal vom Hisschen Bündel 3 verschiedene Leitungsbahnen unterschieden werden. Eine genauere Lokalisierung der Unterbrechung einer oder mehrerer Bahnen ist durch eine auf Grund der Blockierung hervorgerufene Änderung des EKG's in Verbindung mit Registrierung der elektrischen Potentiale des Hisschen Bündels möglich. In Anlehnung an die Klassifizierung von Rosenbaumet al. (1970b) werden folgende Blockierungen bzw. Verzögerungen der Erregungs-Leitung unterschieden: 1. Unterbrechung der Leitung vor Aufteilung des Leitungs-systems in die drei distalen Bahnen in Form eines monofasciculären Blocks im Bereich der Pars penetrans des Hisschen Bündels unter dem Bild eines kompletten AV-Blocks. 2. Unterbrechung nach Aufteilung in die distalen Bahnen als monofasciculärer Block in Form eines Rechtsschenkelblocks (RSB), Linksschenkelblocks (LSB), linksanteriorern Hemiblocks (LAH) und linksposterioren Hemiblocks (LPH), 3. als bifasciculärer Block in Form eines RSB alternierend mit einem LSB, RSB mit LAH oder RSB mit LPH, bzw. eines permanenten Blocks in einem Faszikel mit Verlangsamung der Erregungsleitung im kontralateralen Schenkel (LSB mit Verzögerung der Überleitung im rechten Schenkel), 4. als trifasciculärer Block z. B. bei intermittierendem Befall aller 3 distalen Bahnen entweder in Form eines RSB mit LAH im Wechsel mit RSB mit LPH, RSB mit LAH im Wechsel mit komplettem LSB, bzw. kompletter Unterbrechung zweier Faszikel mit Leitungsstörung im verbleibenden dritten distalen Ast (RSB mit LAH mit Verzögerung der Leitung im linksposterioren Ast), oder permanenter Unterbrechung aller drei distalen Bahnen (subdivisionaler AV-Block 3. Grades). Die Genese der Blockformen und die prognostische Bedeutung bei unvollständiger Blockierung hinsichtlich der Entwicklung eines vollständigen ASV-Blocks werden an Hand der Literatur und eigenen Untersuchungsergebnissen diskutiert. Dabei ist die Häufigkeit vorangegangener fasciculärer Blockierungen bei Patienten mit permanentem komplettem AV-Block auffällig, ebenso wie der komplette Block distal vom Hisschen Bündel bei Patienten mit chronischem AV-Block 3. Grades. Bemerkenswert ist auch das nicht seltene Zusammentreffen von Leitungsstörungen sowohl proximal als distal vom Hisschen Bündel beim gleichen Patienten.
    Notes: Summary Experimental and clinical studies have demonstrated that the av-conduction system distal to the bundle of His can be divided into 3 distinct fascicles. The recording of electrical potentials of the bundle of His permits to determine the location of a conduction disturbance in connection with changes produced by the block of one or more of the fascicles. According to the classification of Rosenbaumet al. (1970b), the following conduction disturbances can be distinguished: 1) block in the penetrating portion fo the bundle of His, producing a monofascicular block in the form of a complete av-block. 2) monofascicular block distal to the common av-bundle as right bundle branch block (RBBB), left bundle branch block (LBBB), left anterior hemi-block (LAH) or left posterior hemi block (LPH), 3) bifascicular block as RBBB alternating with LBBB, RBBB with LAH, RBBB with LPH, or monofascicular block with impairment of conduction in the contralateral fascicle (LBBB with conduction disturbance in the RBB), 4) trifascicular block, i.e. intermittent block in all 3 terminal fascicles as RBBB with LAH changing to RBBB with LPH or RBBB with LAH changing to complete LBBB, or bifascicular block with conduction disturbance in the remaining distal tract (RBBB with LAH with impaired conduction in the remaining posterior fascicle) or permanent block of all 3 fascicles (subdivisional 3rd degree av-block). The aetiology and prognostic significance of the different forms of fascicular block especially in regard to the development of complete av-block are discussed. The high percentage of fascicular block as precursor of complete block is emphasized as well as the high percentage of blocks distal to the bundle of His in patients with chronic complete av-block. His bundle recordings can also demonstrate that block both proximal and distal to the common av-bundle in the same patient is not unusual.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 8 (1975), S. 387-392 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Left ventricular pressure ; left ventricular contractility ; hypertension ; diazoxide ; beta-adrenergic blockade ; isometric exercise
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The effect of diazoxide on left ventricular performance during rest and isometric exercise (handgrip) was examined in 16 unselected hypertensive patients, 6 of whom had been pretreated with the beta-adrenergic blocking agent pindolol. Diazoxide regularly and promptly produced a fall in left ventricular systolic and end diastolic pressures, and an increase in heart rate and left ventricular dp/dtmax. Haemodynamic changes were maximal 2 minutes after injection of the drug and decreased little over the next 8 minutes. After beta-adrenergic blockade, diazoxide caused a more pronounced reduction in left ventricular systolic pressure and a less marked fall in end-diastolic pressure, whilst the diazoxide-induced rise in heart rate was partially and the increase of dp/dtmax was completely inhibited. The increase in systolic pressure during isometric exercise was not influenced by diazoxide, but the positive inotropic reaction was augmented. The findings appear to show that cardiac stimulation by diazoxide is due to a reflex mechanism transmitted by baroreceptors, and that improvement of cardiac performance is mainly due to a reduction of left ventricular after-load.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensive care medicine 2 (1976), S. 7-11 
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Left ventricular function ; Wall stiffness and contractility ; Acute myocardial infarction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract 10 patients with their first AMI were studied within the first 48 hours and again after 3 weeks. Central and peripheral haemodynamics (CI, SV, SW, TPR) were examined, including indices of contractility (dp/dlmax) and wall stiffness (ΔP/ΔV, relation ΔP/ΔV to P) of the left ventricle. In the early phase CI and SW, as well as LV dp/dtmax were depressed in accordance with symptoms of LV failure. ΔP/ΔV was increased. Elevation of LVEDP correlated well with ventricular gallop rhythm, but less consistently with LV functional disturbance. During convalescence CI increased uniformly, both in digitalized and non-digitalized individuals. In contrast heart rate, aortic pressure, LVEDP and dp/dtmax remained unchanged. The increase of CI, SV and SW was accompanied by a fall of TPR and ΔP/ΔV. LV wall stiffness was still elevated above normal after 3 weeks. The improvement of cardiac pumping during infarct convalescence may have been effected through a fall of TPR and LV wall stiffness. Recovery of depressed contractile performance was generally not observed, and does therefore not seem to contribute to recuperation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Zeitschrift für die chemische Industrie 63 (1951), S. 345-349 
    ISSN: 0044-8249
    Keywords: Chemistry ; General Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: In einer Übersicht über die Bestandteile des Steinkohlenteers und die Hilfsmittel zu ihrer Trennung werden die heute üblichen Verfahren zur Reingewinnung von Phenolen, Basen, Naphthalin und insbes. die Untersuchung der Chrysen-Fraktion beschrieben. Neu gefunden wurde das 1,2-Benzpicen, für das der Name Fulminen vorgeschlagen wird.
    Additional Material: 4 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Zeitschrift für die chemische Industrie 75 (1963), S. 170-170 
    ISSN: 0044-8249
    Keywords: Chemistry ; General Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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