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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 1205-1216 
    ISSN: 1433-0385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Metastasis of the cervical spine ; C2 instability ; Posterior fixation ; Atlantoaxial screw fixation ; Hook plate fixation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A new technique for the stabilization of metastatic cervical instability of the axis and/or neighboring vertebrae at lower levels is described. By a combination of the transarticular screw fixation C1/2 (Magerl) with the hook plate technique (Magerl) (or facultatively with a 1/3 tubular or 3.5 mm dynamic compression plate) from a posterior approach, the risks and stresses on the patient of a transoral or a combined extended technique are avoided, creating a proven biomechanically stable situation. The new technique is particularly helpful in those patients with a rapid progression of their malignant disease in whom local tumor growth is not expected to compress the spinal cord, and palliative stabilization of the unstable upper cervical spine can avoid neurological deficits or alleviate pain syndromes at a minimized morbidity due to surgery. The new technique has been successfully applied in a limited clinical series of four patients with metastasis of the cervical spine, resulting in substantial improvement of the general condition and cervical pain syndrome and stability of the assemblage during the observation period (4–9 months).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 137-148 
    ISSN: 1433-044X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International orthopaedics 13 (1989), S. 13-16 
    ISSN: 1432-5195
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les ligaments croisés du genou ont été réséqués avec leurs insertions osseuses au cours d'arthroplasties totales du genou réalisées sur douze sujets atteints de graves lésions d'arthrose ou de polyarthrite rhumatoïde. Les ligaments ont été étudiés sur le plan histologique et biomécanique, et dix spécimens provenant d'adultes sains ont été utilisés comme contrôle. On a mis en évidence des différences significatives de la résistance et des propriétés visco-élastiques des ligaments entre ceux des patients arthrosiques et les autres. Les ligaments des genoux rhumatoïdes présentaient une résistance nettement plus faible comparativement à ceux des genoux arthrosiques. L'arthroplastie totale du genou qui remplace également la fonction ligamentaire, peut donc être efficace dans les genoux rhumatoïdes, grandement endommagés.
    Notes: Summary The cruciate ligaments were resected with their bony insertions during total knee arthroplasty carried out in 12 patients with severe rheumatoid or osteoarthritis. The ligaments were examined histologically and biomechanically, using ten specimens from healthy adults as a control. A significant difference was found in the tensile stiffness and viscoelastic properties of the ligaments between the arthritic and the control group. The ligaments in the rheumatoid knees had a distinctly inferior tensile strength compared with the osteoarthritic knees. Total knee replacement, which also replaces ligament function, should therefore be considered in severely damaged rheumatoid knees.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of orthopaedic surgery & traumatology 4 (1994), S. 123-124 
    ISSN: 1432-1068
    Keywords: Ostéite post-traumatique ; Chimiothérapie locale ; Gel de Taurolidine ; Post traumatic osteitis ; Local chemotherapy ; Taurolin gel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Posttraumatic osteitis is still the most important complication of bone surgery. In the last 30 years we have learned that antibiotics do not solve the problem. For 13 years Taurolin-Gel 4% has been used as a local bactericidal agent. Over 500 patients with acute or chronic osteitis have been treated. The overall results of the different studies show that in 86% infection free consolidation could be achieved.
    Notes: Résumé L'ostéite post-traumatique constitue une importante complication de la chirurgie orthopédique. Une expérience de 30 ans nous apprend que l'antibiothérapie seule est inefficace. Depuis 13 ans, nous utilisons le gel de taurolidine en tant qu'agent local bactéricide. Plus de 500 patients présentant une infection osseuse ont été traités. La revue des cas au dernier contrôle a montré un pourcentage de 86 % de guérisons de l'infection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 109 (1990), S. 186-190 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Computed tomography is a commonly used technique for detecting pathological alterations in soft tissues and the skeleton. Three-dimensional images of the skeleton are very useful for planning surgical treatment and monitoring therapy, but unfortunately mental reconstruction of complex three-dimensional anatomical structures from conventional tomography is very difficult. This article describes a process by which automated analysis of the regions of interest in the computed tomographic (CT) images yields the contours of the surfaces which can be presented pseudo-three-dimensionally using Phong's lighting model and Gouraud's shading methods. Three applications in the areas of orthopedics and neurosurgery demonstrate the efficacy of the method.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Intraarticular fractures of os calcis ; CT classification ; Open reduction ; Internal fixation ; Results. ; Schlüsselwörter: Calcaneusgelenkfraktur ; CT-Klassifikation ; Plattenosteosynthese ; Ergebnisse.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Von August 1992 bis März 1997 wurden 66 Patienten mit 71 Calcaneusgelenkfrakturen nach offener Reposition über einen erweiterten lateralen Zugang, Implantation der AO-Calcaneusplatte und frühfunktioneller Nachbehandlung in einer prospektiven Studie untersucht (mittlere Nachbeobachtungszeit: 25 Monate, Follow-up-Rate: 96 %). Zur Evaluierung erhielten alle Patienten prä-, postoperativ und zur Nachuntersuchung ein axiales/coronares CT zur Frakturklassifikation (Zwipp-/Sanders-Schema) bzw. zur quantitativen Bewertung der Reposition und Retention der Fersenbeingeometrie und der Gelenkflächen bzw. posttraumatischer arthrotischer Veränderungen. Die klinische Beurteilung erfolgte mittels eines „± 200-Punkte-Schemas“ nach Zwipp. Die Patienten mit 5- bis 8-Punkte-Frakturen wiesen in 97 % gute Repositionen und in 82 % gute klinische Ergebnisse, die mit 9- bis 10-Punkte-Frakturen in 70 % gute Rekonstruktionen und in 67 % gute funktionelle Resultate auf. Bei den 11- bis 12-Punkte-Frakturen konnte trotz der guten Wiederherstellung in 40 % nur in 10 % ein entsprechender klinischer Befund erreicht werden. Unabhängig vom Frakturtyp wies kein Patient mit einer postoperativ verbleibenden Gelenkstufe von mehr als 2 mm in der posterioren Facette ein gutes Ergebnis auf. Durch die rekonstruierte Rückfußform auch der schwersten Frakturen und die sofortige Teilbelastung konnten sekundäre Weichteilprobleme reduziert werden, ohne daß Retentionsdefizite beobachtet wurden. Die anatomische Reposition mit übungsstabiler, nicht gelenkübergreifender Plattenosteosynthese und adäquater funktioneller Nachbehandlung ist die Voraussetzung, aber nicht die Garantie für ein gutes Resultat bei dislozierten Calcaneusgelenkfrakturen.
    Notes: Summary . From August 1992 to March 1997, 66 patients with 71 displaced intraarticular calcaneal fractures were prospectively examined after an operative treatment using an extended lateral approach and the ASIF calcaneal plate followed by early functional postoperative treatment (mean follow-up 25 months, retrieval rate 96 %). To classify the type of fracture and to verify the results of reduction and of retention CT scans in the coronal and transverse plane were performed pre- and postoperatively and on the day of assessment. The Zwipp Score was used for clinical evaluation. After fractures with 5 to 8 points according to the calcaneal fracture scale, 97 % of the patients had an anatomical or near anatomical reduction of the posterior facet and the clinical outcome in 82 % of the patients was graded as good or excellent. In 70 % of patients with a fracture rated 9 to 10 points a good reduction was demonstrated and clinically there were 67 % good or excellent results. But in the fractures with 11 to 12 points, despite 40 % good reductions, the clinical outcome was graded as good in 10 % of the patients only. However, if the postoperative displacement of the posterior facet was more than 2 mm no patient had a good result independent of the type of fracture. Due to restoration of the geometry of the most comminuted fracture types and the immediate partial weight bearing secondary soft tissue problems could be minimized without any loss of articular reduction. Anatomical reduction and stable internal fixation together with adequate physical therapy are apparently preconditions but not a guarantee for a good clinical result after displaced calcaneal fractures.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 818-822 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Atlanto-axial instability ; Upper cervical spine ; Polytrauma ; Radiographical imaging techniques. ; Schlüsselwörter: Atlantoaxiale Dislokation ; obere HWS ; Polytrauma ; Röntgendiagnostik.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Traumatisch bedingte atlantoaxiale Dislokationen sind seltene Verletzungen der oberen HWS. Oft wird die Diagnose erst verspätet gestellt, weil auf der konventionellen Röntgenaufnahme meist nur diskrete pathologische Veränderungen zu erkennen sind. Wir berichten über einen polytraumatisierten Patienten mit schweren Gesichtsverletzungen, bei dem während der Akutdiagnostik eine rotatorische Dislokation des unteren Kopfgelenks zunächst nicht korrekt eingeschätzt wurde. Erst durch die erweiterte Röntgendiagnostik einschließlich CT-Rekonstruktionen und CT-Funktionsaufnahmen konnte die fixierte Fehlstellung erfaßt werden.
    Notes: Summary. Traumatic atlanto-axial instabilities are rare entities in cervical spine injuries. There may be only subtle abnormal findings by plain radiographs, frequently resulting in a missed or delayed diagnosis. We report a polytraumatized patient with severe maxillofacial injuries, where preliminary radiological studies failed to verify rotatory instability of the atlanto-axial joint. A definite diagnosis was only established by further imaging studies, including CT scan reformations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 27 (1998), S. 713-724 
    ISSN: 1433-0431
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Bandverletzungen der unteren Sprunggelenke, der Fußwurzel und des Vorfußes sind wesentlich seltener als Bandverletzungen des oberen Sprunggelenkes. Ursache dafür ist zum einen die straffe, weniger verletzungsanfälligere Konstruktion des entsprechenden Bandapparates. Zum anderen kann man von einer “Dunkelziffer” primär übersehener Verletzungen ausgehen. Diese werden günstigenfalls, wenn weitere Verletzungen etwa am Bandapparat des oberen Sprunggelenkes vorliegen und behandelt werden, “mittherapiert” oder manifestieren sich später durch chronische Beschwerden mit Einschränkung der Steh- und Gehfähigkeit bzw. mit chronischer Instabilität. Die Sicherung der Diagnose macht ein subtile klinische Untersuchung in Verbindung mit einer korrekten radiologischen Aufnahmetechnik erforderlich. Gerade beim Mehrfachverletzten mit augenfälligen Verletzungen an den stammnahen Extremitäten oder beim bewußtlosen Polytraumatisierten werdenVerletzungen des Fußes ohne radiologisch nachweisbare Fraktur initial nich erkannt oder übersehen und sind für das funktionelle Gesamtresultat des Patienten nach Behandlungsabschluß prägend.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Hochfrequenzsonographie ; 13-MHz-Sonographie ; Sprunggelenk ; Kollateralbänder ; Syndesmose ; Key words High-frequency sonography ; 13-MHz sonography ; Ankle joint ; Collateral ligaments ; Syndesmosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Determination of the value of 13-MHz high-frequency ultrasound in the diagnosis of acute injuries of the lateral ankle ligaments and the anterior tibiofibular ligament by comparison with MRI. Method: Sonography was performed prospectively in 64 acutely injured patients using a mechanical 13-MHz sector probe; for diagnosis of the anterior tibiofibular ligament a 15-MHz sector probe was employed during the course of this trial. Using a 0.2-T unit for MRI examination, T1-weighted (TR 580 ms, TE 24 ms) and T2-weighted (TR 3000 ms, TE 80 ms) spin-echo sequences were obtained in various oblique axial imaging planes. Results: In the differentiation of intact and injured ligaments, ultrasound and MRI agreed in 95.3% of cases for the anterior fibulotalar ligament, in 88.3% for the fibulocalcanear ligament and in 85.0% for the anterior tibiofibular ligament. Conclusion: Lesions of the anterior talofibular and fibulocalcanear ligament can be accurately demonstrated by ultrasound if a 13-MHz sector scanner is used. The detection of lesions in the anterior tibiofibular ligament is more difficult. With increasing experience and by using a 15-MHz sector scanner, better results can be expected for this ligament.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Durch einen Vergleich mit den Befunden der MRT sollte die Aussagekraft der hochauflösenden 13-MHz-Sonographie in der Diagnostik von akuten Verletzungen des Außenbandapparates des Sprunggelenkes und der Syndesmose überprüft werden. Methodik: 64 akut verletzte Patienten wurden prospektiv mit einem mechanischen 13-MHz-Sektorscanner untersucht. Zur Beurteilung des Lig. tibiofibulare anterius wurde ergänzend ein 15-MHz-Sektorscanner verwendet. Alle MRT wurden an einem 0,2-Tesla-Niederfeldgerät durchgeführt. In unterschiedlichen schräg axialen Schichtkippungen wurden T1-gewichtete SE-Sequenzen (TR 580 ms, TE 24 ms) und T2-gewichtete SE-Sequenzen (TR 3000 ms, TE 80 ms) angefertigt. Ergebnisse: Bei der Differenzierung intakter und verletzter Bänder stimmten die Befunde der Sonographie und MRT in 95.3% für das Lig. fibulotalare anterius, 88.3% für das Lig. fibulocalcaneare und 85% für das Lig. tibiofibulare anterius überein. Schlußfolgerung: Bei Einsatz eines hochauflösenden 13-MHz-Sektorscanners lassen sich Bandrupturen des Lig. fibulotalare anterius und Lig. fibulocalcaneare sonographisch gut darstellen lassen. Die Beurteilung des Lig. tibiofibulare anterius gestaltet sich schwieriger, doch dürfte sich mit zunehmender Erfahrung des Untersuchers und durch Einsatz eines 15-MHz-Scanner die Sensitivität noch verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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