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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Kardiale Thromben ; Ventrikulo-atrialer Shunt ; Hydrozephalus ; Key words Cardiac thrombi ; Ventriculoatrial shunt ; Hydrocephalus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Right atrial thrombi are rare, but potentially life-threatening complications of ventriculoatrial shunts. We report on a 4.6 year old girl, presenting with signs of subacute valve malfunction; in her cerebrospinal fluid koagulase-negative staphylococcus could be cultured, and the CF protein was elevated. Bidimensional echocardiography demonstrated a large thrombus on the distal part of the shunt. The thrombus protruded into the right ventricle during diastole. The child underwent cardiotomy and thrombectomy. Discussion: The reported case emphasizes the necessarity of echocardiographic follow-up of all patients with ventriculoatrial shunts.
    Notes: Zusammenfassung Thromben im rechten Vorhof sind eine seltene, aber potentiell lebensbedrohliche Komplikation ventrikulo-atrialer Shuntsysteme. Wir berichten über ein 4,6 Jahre altes Mädchen, das mit den Zeichen einer subakuten Ventildysfunktion zur stationären Aufnahme kam. Im Liquor wurden Koagulase-negative Staphylokokken und ein erhöhtes Liquoreiweiß nachgewiesen. Vor der geplanten Ventilrevision wurde eine Echokardiographie durchgeführt. Es zeigte sich ein großer, an der atrialen Ableitungsspitze adhärenter Thrombus, der bei jeder Herzaktion durch die Trikuspidalklappe prolabierte. Der Thrombus mußte kardiochirurgisch entfernt werden. Diskussion: Der vorgestellte Fall unterstreicht die Notwendigkeit regelmäßiger, echokardiographischer Kontrollen bei Patienten mit ventrikuloatrialen Shuntsystemen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 235-238 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Arterielle Hypertonie ; Herzinsuffizienz ; ACE-Hemmer ; Alopezie ; Zink ; Nebenwirkungen ; Key words ; Arterial hypertension ; Congestiv heart disease ; ACE-inhibitor ; Alopecia ; Pediatrics ; Zinc
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Angiotensin converting enzyme-inhibitors (ACE-inhibitors) alter the function of the renin-angiotensin-aldesterone-system, which regulates the angiotensin II synthesis. Angiotensine II is known to be a potent vasoconstrictor. ACE-inhibitors are used as a standard treatment of arterial hypertension concerning the WHO-guidelines. The experiences concerning the use of ACE-inhibitors in pediatric patients are limited. The frequency of side-effects are not known on a sufficient scientific basis. Results: We report about 49 pediatric patients who were treated with ACE-inhibitors during the last two years. The children were suffering from congestive heard disease due to a congenital heardfailure or primary arterial hypertension. Two of these children (a 13 years old girl and a 16 years old boy) developed an alopecia medicamentosa. The side-effect was never reported in children before. After discontinuation of the ACE-inhibitior the hair growth returned to normal and the alopecia disappeared complete. Discussion: The pathogenesis of alopecia due to ACE-inhibitor therapy is not known. ACE-inhibitors develop their effects by binding to zinc ions located close to the active site of the Angiotensin-Converting-Enzyme. Due to this, the activity of the enzyme declines. Alopecia and some other published side-effects of ACE-inhibitor treatment (skin rash, taste disturbance) are known to be key symptoms of patients who suffer from zinc deficiency.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Angiotensinkonversionsenzymhemmer (ACE-Hemmer) greifen in das Renin-Angiotensin-Aldosteron-System ein, das die Aktivierung von Angiotensin II reguliert, einem endogenen Vasokonstriktor. Sie nehmen einen festen Platz in der Therapie der arteriellen Hypertonie (2. Stufe des WHO-Therapiekonzepts) und der Herzinsuffizienz bei erwachsenen Patienten ein. Die Erfahrungen bezüglich einer ACE-Hemmer-Behandlung und dem Auftreten von Nebenwirkungen sind bei Kindern im Vergleich zu Erwachsenen beschränkt. Ergebnisse: In einem Kollektiv von 49 pädiatrischen Patienten, die mit ACE-Hemmern (Captopril/Enalaprilat) behandelt wurden, beobachteten wir bei 2 Kindern, 3–4 Wochen nach Behandlungsbeginn, das Auftreten von Haarausfall. Diese Nebenwirkung ist bei Erwachsenen nur in wenigen Einzelfällen und bei Kinder bisher noch nicht publiziert worden. Weitere Nebenwirkungen bestanden nicht. Die Alopezie bildete sich bei beiden Kindern nach Umstellung der Behandlung vollständig zurück. Schlußfolgerung: Möglicherweise wurde die generalisierte Alopezie durch Interaktionen zwischen ACE-Hemmern und dem Zinkstoffwechsel hervorgerufen. Dieser Zusammenhang könnte auch ein häufigeres Auftreten bestimmter Nebenwirkung bei Kindern erklären, da sie über kleinere Zinkspeicher als Erwachsene verfügen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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