ISSN:
0930-9225
Keywords:
Schlüsselwörter A.-mammaria-interna – Ummantelung – Reoperation – Perikardverschluß– Spiral-Computertomographie
;
Key words Internal mammary artery – wrapping – re-operation – pericardial closure – spiral computed tomography
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The left internal mammary artery bypass (LIMAB) to the left anterior descending coronary artery (LAD) was wrapped using PRECLUDE® IMA Sleeve (PIMAS) in order to prevent an injury during a reoperation. Objective of the prospective study was to evaluate the early and midterm results as well as the meaningfulness of the spiral-computed tomographic angiography (SCTA) to determine the localization and the patency of the LIMAB. Within 18 months the LIMAB to the LAD was coated using PIMAS on 75 patients (69 men and 6 women) mean age 55 years. The early lethality was 2.6% and was not caused by the usage of the PIMAS. A perioperative myocardial infarction occured in 2 cases (2.6%) and was localized outside the LIMAB-supply area. Wound infections did not occur. A follow-up could be performed on all patients 6 months post-operatively. The SCTA was performed in all patients in order to evaluate the LIMAB and the PIMAS. The localization and the detailed description of the PIMAS was possible in all cases without any difficulty. With 4 patients (5.3%) an occlusion of the LIMAB was suspected. Two of these occlusions were confirmed by slective angiography. Therefore was the positive predictive value 50% (2 non-patent grafts as closed diagnosed, 2 patent grafts as closed diagnosed). The negative predictive value was 100% (70 patent grafts as open diagnosed). The wrapping of the LIMAB using a PIMAS to prevent injury of the graft during a re-operation does not increase the lethality and morbidity following myocardial revascularization. The depiction of the wrapped LIMAB using a SCTA permits the reliable evaluation of the bypass patency as well as its localization and thus supplies important information for preparing the strategy in case of re-operation.
Notes:
Zusammenfassung Zur Vermeidung einer Verletzung bei einer Reoperation wurde der linke A.-mammaria-interna-Bypass (LIMAB) zum R. interventricularis anterior (RIVA) mit Hilfe des PRECLUDE® IMA Sleeve (PIMAS) ummantelt. Ziel der prospektiv durchgeführten Untersuchung war die Evaluierung der früh- und mittelfristigen klinischen Ergebnisse sowie die Aussagekraft der spiral-computertomographischen Angiographie (SCTA) zur Bestimmung der Lokalisation des PIMAS und der Durchgängigkeit des LIMAB. Innerhalb eines Zeitraumes von 18 Monaten wurde im Rahmen der chirurgischen Myokardrevaskularisation bei 75 Patienten (69 Männer und 6 Frauen) mit einem durchschnittlichen Alter von 55 Jahren der LIMAB zum RIVA mit einem PIMAS ummantelt. Die Frühletalität lag bei 2,6% und war nicht durch die PIMAS-Verwendung bedingt. Ein perioperativer Myokardinfarkt trat in 2 Fällen (2,6%) auf und war außerhalb des LIMAB-Versorgungsgebietes lokalisiert. Es wurden keine Wundinfektionen beobachtet. Eine ambulante Nachuntersuchung konnte 6 Monate postoperativ bei allen Patienten stattfinden. Zur Evaluierung des mit PIMAS ummantelten LIMAB wurde eine SCTA angewandt. Die Lokalisation und Detailbeschreibung des PIMAS war in allen Fällen problemlos möglich. Bei 4 Patienten (5,3%) bestand der Verdacht auf einen Verschluß des LIMAB, der in 2 Fällen durch eine selektive Angiographie bestätigt wurde. Somit lag der positive prädiktive Wert der SCTA bei 50% (2 verschlossene LIMAB als verschlossen diagnostiziert; 2 offene LIMAB als veschlossen diagnostiziert). Der negative prädiktive Wert betrug 100% (70 offene LIMAB als offen diagnostiziert). Die Ummantelung des LIMAB mittels PIMAS zur Prophylaxe der Bypassverletzung bei einer Reoperation erhöht nicht die Letalität und Morbidität nach Myokardrevaskularisation. Die Darstellung des ummantelten LIMAB mit Hilfe der SCTA ermöglicht eine zuverlässige Beurteilung seiner Durchgängigkeit sowie seine Lokalisation und liefert somit wichtige Hinweise zur Vorbereitung der Strategie bei einer Reoperation.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003980050110
Permalink