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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renal artery aneurysm ; Renal cyst ; Hydronephrosis ; Coarctation of the aorta ; Radiation nephritis ; Hypertension ; Renin angiotensin system ; Nierenarterienaneurysma ; Nierencyste ; Hydronephrose ; Coarctatio aortae ; Strahlennephritis ; Hypertonie ; Renin-Angiotensin-System
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurden 19 Patienten mit seltenen Formen renaler Hypertonie untersucht: 6 Patienten mit Nierenarterienaneurysma, 6 Fälle mit unilateraler Hydronephrose, 4 Patienten mit unilateraler Nierencyste, 2 Fälle mit Coarctatio aortae und assozierter Nierenarterienstenose und ein Patient mit Strahlennephritis. Die Plasma-Renin-Aktivität (PRA) im Nierenvenenblut wurde bei 17 der 19 Fälle bestimmt. 7 dieser 17 (41%) Patienten zeigten einen signifikanten Seitenunterschied (PRA betroffene/PRA nicht betroffene Seite) ≧1,5. Der Prozentsatz positiver Tests war in verschiedenen Kollektiven vergleichbar hoch. Nur Patienten mit unilateraler Nierencyste zeigten in keinem Fall einen signifikanten PRA-Quotienten. Eine superselektive Nierenvenenrenin-Bestimmung bei 2 Patienten mit Nierenarterienaneurysma der oberen Segmentarterie zeigte in beiden Fällen eine erhöhte Plasma-Renin-Aktivität im Bereiche des Oberpols. 15 der 19 Patienten (79%) wurden operiert. Dabei kamen entweder plastisch rekonstruktive Verfahren oder eine Nephrektomie zur Anwendung. 4 Fälle mit Nierenarterienaneurysma wurden antihypertensiv behandelt. Patienten mit unilateraler Hydronephrose zeigten postoperativ die besten Ergebnisse (3 geheilt, 3 gebessert), während bei keinem der 4 Patienten mit unilateraler Nierencyste die Blutdruckwerte durch den operativen Eingriff normalisiert werden konnten (3 gebessert, 1 nicht gebessert). Die Patienten mit Coarctatio aortae und assozierter Nierenarterienstenose sowie die 2 operierten Fälle mit Nierenarterienaneurysma zeigten alle ein gutes Ansprechen auf den gefäßrekonstruktiven Eingriff (2 geheilt, 2 gebessert). Der Patient mit Strahlennephritis schließlich war 2 Jahre nach Nephrektomie gebessert. Im Gesamtkollektiv unserer operierten Patienten war die prognostische Aussagekraft der Nierenvenenreninbestimmung beschränkt. Allerdings erwies sich die selektive Nierenvenenreninbestimmung bei Patienten mit einem Aneurysma einer Nierensegmentarterie als nützlich zur Entdeckung lokaler Reninüberproduktion.
    Notes: Summary In the present study 19 patients with rare forms of renal hypertension were investigated: 6 patients with renal artery aneurysm, 6 cases with unilateral hydronephrosis, 4 patients with unilateral simple renal cyst, 2 cases with coarctation of the abdominal aorta and associated renal artery stenosis and 1 patient with radiation nephritis. Renal venous renin activity (PRA) was determined in 17 of the 19 cases. Seven of these 17 (41%) patients showed significant PRA-ratios (PRA affected/PRA unaffected side ≧1.5). The percentage of positive tests was comparably high in the various subgroups except in patients with renal cyst, none of them showing lateralisation of renin secretion. Selective sampling in 2 patients with renal artery branch aneurysm revealed in both cases marked local renin oversecretion. Fifteen of the 19 patients (79%) were operated either by reconstruction surgery or nephrectomy. Four cases with a renal artery aneurysm were treated with antihypertensive drugs. Patients with unilateral hydronephrosis showed the best response to surgery in terms of cure rate (3 cured, 3 improved), whereas blood pressure normalisation could not be achieved in patients with simple renal cyst (2 improved, 1 unimproved). Patients with coarctation of the abdominal aorta and associated renal artery stenosis and the 2 operated cases with renal artery aneurysm showed a good effect of corrective surgery (2 cured, 2 improved). The patient with radiation nephritis finally was improved 2 years after nephrectomy. For the total group the prognostic validity of renal venous renin determination was limited. However, selective blood sampling from peripheral renal veins may be useful in cases with renal artery branch aneurysm to detect local oversecretion of renin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 243-246 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Trypsin radioimmunassay ; High levels in ‘healthy’ elderly people ; Age-related normal values ; Creatinine clearance ; Trypsin ; Radioimmunassay ; Hohe Serumspiegel bei „gesunden“ älteren Kontrollen ; Altersabhängige Schwankungen ; Kreatinin-Clearance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die nach Literatur im Normalkollektiv mittels Radioimmunassay (RIA-gnost Hoechst) ermittelten Mittelwerte von Serum-Trypsin (IRT) zeigen aus ungeklärten Gründen große Unterschiede mit Extremwerten zwischen 150 bis 283 ng/ml. Zweck dieser Studie war es, die Normalwerte in Abhängigkeit vom Alter abzukären. Als Kontrollen dienten 124 pankreasgesunde Spitalfälle unterschiedlichen Alters ohne Niereninsuffizienz, nämlich 21 F unter 30 J, 40 F zwischen 30–59 J und 63 F über 60 Jahre. Die Bestimmung erfolgte mittels RIA-gnost Hoechst im Nüchternserum. Die Mittelwerte bei Patienten über 60 J lagen mit 469,6 ng/ml (±SD; 197.4) wesentlich höher als in den beiden jüngeren Altersklassen (309.1 ± 118.9 ng/ml (30–59 J) resp. 209.7 ± 80.7 ng/ml (〈30 J). 36.5% der Fälle über 60 J wiesen erhöhte IRT-Spiegel (〉 500 ng/ml) auf. In 25 Fällen über 60 J fand sich keine Korrelation zwischen Kreatinin-Clearance und IRT-Spiegel und die Serumwerte von Pankreas-Isoamylase lagen bei 8 von 10 dieser Fälle mit hohen IRT-Spiegeln (〉 500 ng/ml) im Normbereich. Diese Resultate zeigen, daß für die Diagnose einer Pankreatopathie im Alter die wesentlich höheren Normwerte von IRT zu berücksichtigen sind. Die altersabhängig erhöhten IRT-Spiegel scheinen weder Folge einer subklinischen Niereninsuffizienz noch einer klinisch faßbaren Pankreaserkrankung zu sein.
    Notes: Summary According to the literature, the mean values of immunoreactive serum trypsin (IRT) (RIA-gnost Hoechst) in controls vary considerably between 150 and 283 ng/ml. The reasons for these variations are unknown. The purpose of the present investigation was to study the variations of IRT in relation to age in adults. We studied 124 hospital controls, who were without evidence of pancreatic disease or renal insufficiency and who varied in age between 17 and 84 years. Utilizing the kit of Hoechst, IRT was determined in fasting serum specimens. The mean (±SD) in patients over 60 years was 469.6±197.4 ng/ml, in contrast to 309.1±118.9 ng/ml (30–59 years) and 209.7±80.7 (〈30 years). Of cases over 60 years 36.5% had elevated IRT levels above 500 ng/ml. In 25 cases over 60 years no correlation was found between IRT levels and creatinine clearance and in eight of ten cases of this group with high IRT (〉500 ng/ml) the serum pancreatic isoamylase levels were normal. The data indicate that in the diagnosis of pancreatic disease the higher reference ranges in the elderly people have to be taken into account. The age-related higher reference ranges seem not to be due to subclinical renal disease nor to clinically evident pancreatic disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Amylase ; Isoamylase ; Pleural effusion ; Pericardial effusion ; Bronchogenic carcinoma ; Malignant tumor cells
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary We report two cases of malignant pleural and pericardial effusion respectively secondary to bronchogenic carcinomas. In both effusions, a significant elevation of the Salivary-type-amylase fraction was found, while the corresponding values were normal in serum and urine. Electronmicroscopy of the malignant tumor cells from the pleural effusion showed typical electron-dense granules, suggesting zymogen granules. It is concluded that the high amylase content of the effusions was due to secretion of S-type-isoamylase by the tumor cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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