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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 121 (1975), S. 71-80 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Lipoid dermatoarthritis ; Multicentric reticulohistiocytosis ; Chronic polyarthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hand einer eigenen Beobachtung, einem 10jährigen Mädchen, wird die Lipoiddermatoarthritis (multizentrische Reticulohistiocytose) beschrieben. Diese stellt ein eigenständiges, seltenes Krankheitsbild dar, das mit Knötcheneruptionen an der Haut und Schleimhaut und einer chronischen Polyarthritis einhergeht. Biochemisch lassen sich keine kennzeichnenden Befunde erheben. Histologisch bestehen die intracutan gelegenen Knötchen aus einem dichten Infiltrat aus histiocytären Elementen und mehrkernigen Riesenzellen, in deren Cytoplasma Neutralfett, Phospholipide und Glykoproteine gespeichert sind. In der Synovia der betroffenen Gelenke finden sich gleichartige Knötchen. Die therapeutisch bislang noch unbeeinflußbare Krankheit führt zu schweren Gelenksdestruktionen. Pathogenetisch wird eine intracelluläre Stoffwechselstörung des histiocytären Mesenchyms angenommen, deren Ätiologie noch unbekannt ist.
    Notes: Abstract The case of a 10-year-old girl with an infrequently observed lipoid dermatoarthritis is reported. This is a systemic disease of unknown etiology characterized by a nodular eruption of the skin, mucosa and synovia, resulting in destructive arthritis and disfigurement of the facies. Biopsy of a nodule, whether from skin or synovia, discloses a cellular infiltrate consisting of histiocytes and multinucleated giant cells with lipid inclusions. No effective treatment is known.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 1625-1628 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Clear-cell chondrosarcoma ; Larynx ; Computed tomography ; Inner surface image ; Surface-rendering image
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A case of a large low-grade mixed clear-cell and conventional chondrosarcoma of the larynx is reported involving the paraglottic space, the cricoid and thyroid cartilage and characterized by an unusual long clinical course over 22 years, although multiple recurrences occurred without developing metastases. Computed tomography suggests diagnosis by detecting calcifications and adequately demonstrates the extension of the tumor. Innersurface and surface-rendering images document the airway stenosis in all directions. The unusual feature of this case consists in the peculiar histopathological differentiation of the observed chondrosarcoma showing a large clear-cell component.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1998), S. 209-214 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Atlas ; Transverse lig. ; Colliculus atlantis ; Jefferson’s fracture ; Atlantoaxial arthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The attachment point of the transverse lig. of the atlas was investigated in a series of 234 human skeletons of different ages and 42 cadaver dissections. This attachment point was found to be a bony bump at the lateral mass of the atlas which we called the colliculus atlantis. These findings were confirmed by a retrospective study of more than 20.000 radiographs of the cervical spine. Furthermore, the study showed that the colliculus atlantis is developed by age 13 at the latest and that it is visible in the open-mouth view radiograph. The rare absence of the colliculus atlantis in the adult was found to be associated with lack of tension in the transverse lig. and thus at its attachment points due to dysfunction of the craniocervical joints. This dysfunction may be congenital (e.g. Morquio’s syndrome, Kniest’s syndrome) or acquired before age ten (e.g. trauma). In conclusion, the attachment point of the transverse lig. was found to be a product of normal function of the craniocervial junction and changes in the morphology and site of the colliculus atlantis in certain inflammatory processes (e.g. juvenile chronic polyarthritis, salmonellar spondylitis) or injuries (Jefferson’s fracture) allow an early diagnosis followed by an early adequate therapeutic procedure
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1998), S. 209-214 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Atlas ; Transverse lig ; Colliculus atlantis ; Jefferson's fracture ; Atlantoaxial arthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé La zone d'insertion du lig. transverse de l'atlas a été étudiée sur une série de 234 squelettes humains d'âges différents et de 42 dissections cadavériques. Nous avons constaté que ce point d'ancrage correspond à un relief osseux de la masse latérale de l'atlas, que nous avons baptisé lecolliculus atlantis. Ces données sont appuyées par l'étude en pratique clinique de plus de 20 000 examens radiographiques du rachis cervical. Notre étude a montré que lecolliculus atlantis est développé au plus tard à l'âge de 13 ans, et qu'il est visible sur un cliché radiographique en incidence “bouche ouverte”. L'absence ducolliculus atlantis chez l'adulte s'est montrée rare et alors associée à un défaut de tension du lig. transverse et rapport avec sa zone d'insertion par un dysfonctionnement de la jonction crânio-cervicale. Ce dysfonctionnement peut être congénital (syndrome de Morquio, de Kniest) ou acquis avant l'âge de 10 ans (traumatisme). En conclusion, la zone d'insertion du lig. transverse de l'atlas résulte d'un fonctionnement normal de la jonction crâniocervicale, et des modifications de la morphologie ou de la situation ducolliculus atlantis dans certains processus inflammatoires (polyarthrite chronique juvénile, spondylite à salmonelles) ou traumatiques (fracture de Jefferson) permettent un diagnostic précoce, qui autorise une prise en charge thérapeutique également précoce et adaptée.
    Notes: Summary The attachment point of the transverse lig. of the atlas was investigated in a series of 234 human skeletons of different ages and 42 cadaver dissections. This attachment point was found to be a bony bump at the lateral mass of the atlas which we called thecolliculus atlantis. These findings were confirmed by a retrospective study of more than 20.000 radiographs of the cervical spine. Furthermore, the study showed that thecolliculus atlantis is developed by age 13 at the latest and that it is visible in the open-mouth view radiograph. The rare absence of thecolliculus atlantis in the adult was found to be associated with lack of tension in the transverse lig. and thus at its attachment points due to dysfunction of the craniocervical joints. This dysfunction may be congenital (e.g. Morquio's syndrome, Kniest's syndrome) or acquired before age ten (e.g. trauma). In conclusion, the attachment point of the transverse lig. was found to be a product of normal function of the craniocervial junction and changes in the morphology and site of thecolliculus atlantis in certain inflammatory processes (e.g. juvenile chronic polyarthritis, salmonellar spondylitis) or injuries (Jefferson's fracture) allow an early diagnosis followed by an early adequate therapeutic procedure
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 2 (1996), S. 540-547 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 3 (1997), S. 539-547 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Wie die Lymphogranulomatose, so sind auch die malignen Non-Hodgkin-Lymphome (NHL) sehr strahlenempfindliche Erkrankungen. Somit ist der Stellenwert der Radiotherapie innerhalb der Therapie der NHL grundsätzlich seit langem etabliert. Im Gegensatz zu der Behandlung des Morbus Hodgkin wird jedoch der gezielte Einsatz der Radiotherapie bei der Behandlung der NHL kompliziert durch die Vielfalt der histologischen Subtypen und der damit einhergehenden unterschiedlichen Krankheitsverläufe. Insbesondere ist eine kontinuierliche Ausbreitung der Krankheitsmanifestationen seltener zu beobachten, extranodale Manifestationen und ein primär disseminierter Befall treten dagegen häufiger auf. Ferner können für die verschiedenen histologischen Subtypen der NHL große Unterschiede in der Dynamik der Krankheitsausbreitung und in der Empfindlichkeit auf eine chemotherapeutische Behandlung festgestellt werden (Tabelle 1). Diese Eigenschaften bedingen, daß der Einsatz der Strahlentherapie bei NHL sehr differenziert betrachtet werden muß. Aufgrund der genannten Probleme sowie der in den vergangenen Jahrzehnten teilweise uneinheitlichen histologischen Klassifizierung liegen für die Behandlung der NHL weniger systematische Erfahrungen als für die Therapie des M. Hodgkin vor. Daher sind die im folgenden dargestellten Grundsätze und Therapieempfehlungen in besonderem Maße als derzeitiger Stand einer sich rasch weiter entwickelnden Diskussion über therapeutische Strategien bei den NHL aufzufassen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 4 (1998), S. 494-500 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die für die moderne, interdisziplinär orientierte onkologische Therapie beispielgebenden Behandlungserfolge bei testikulären Keimzelltumoren sind im wesentlichen in der dem jeweiligen Krankheitstadium entsprechenden konsequenteren Umsetzung multimodaler Therapiekonzepte begründet. Voraussetzungen dafür sind nicht zuletzt Erweiterungen des diagnostischen Potentials unter Einsatz bildgebender, laborchemischer, histopathologischer, immunhistochemischer und zytogenetischer Verfahren. Dabei unterscheidet sich die diagnostische Strategie für seminomatöse und nicht-seminomatöse Tumoren nicht grundsätzlich. Die Ergebnisse zielgerichteter Diagnostik definieren prätherapeutisch klinische Prognosekriterien, die die Grundlage für die individuelle Therapieplanung darstellen. Die vorliegende Arbeit faßt den Stand der Diagnostik zur Festlegung des klinischen Stadiums anhand anatomischer Faktoren unter zusätzlicher Einbeziehung der für Hodentumoren relevanten Serummarker zusammen. Hierdurch werden der prognostische Wert der klinischen Stadienzuordnung vergrößert und klinische Anforderungen für die individuelle Therapieentscheidung stärker berücksichtigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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