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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 345 (1968), S. 176-199 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Morphologie und Fermenthistochemie der Nebennierenrinde bei primärem Aldosteronismus wird an Hand von 10 Fällen dargestellt. Einschließlich des charakteristischen solitären Adenoms lassen sich 5 Formvarianten unterscheiden: 1. Das solitäte Adenom 2. multiple uni- oder bilaterale Adenome 3. das solitäre Adenom mit mikronodulärer Hyperplasie 4. multiple Adenome mit mikronodulärer Hyperplasie 5. mikronoduläre Hyperplasie ohne Adenom. Die Restrinde außerhalb der Adenome zeigt meist eine Atrophie der Zona fasciculata. Die 3-β-Hydroxysteroid-Dehydrogenase ist in der breiten Zona glomerulosa nur schwach aktiv. In 4 Fällen mit Normo- oder nur geringer Hypokalämie, aber niedrigem Renin wird eine mikronoduläre Hyperplasie ohne Adenom gefunden. Diese Fälle stellen klinisch und biochemisch eine Sondergruppe von Mineralcorticoidsyndromen dar, deren Ätiologie unbekannt ist. Kennzeichnend für die mikronoduläre Hyperplasie ist die spongiocytäre Umwandlung der Glomerulosazelle.
    Notes: Summary Adrenals obtained during operation in 10 cases of clinically ensured primary aldosteronism were examined histologically and by enzyme histochemistry. Five variants of morphological alterations may be differentiated: 1. a solitary adenoma 2. multiple, unilateral or bilateral adenomas 3. a solitary adenoma, associated with micronodular hyperplasia of the remaining cortex 4. multiple adenomas with micronodular hyperplasia 5. bilateral micronodular hyperplasia of the cortex without an adenoma. The adenomas exhibit an intensive 3-β-HD activity, whereas the glomerulosa of the remaining cortex is only faintly active or negative. The fasciculata of the remaining cortex is mostly rarified (= regressive transformation). In 4 patients with normal serum potassium or merely slight hypopotassemia but with low renin content of the serum, there was bilateral micronodular hyperplasia without an adenoma. In this alteration the glomerulosa is transformed into vast regions of clear spongiocytes which later may develop into lipoid-rich intracortical nodules. The normal structure of the fasciculata is lost, the cortex shows merely two zones. The 3-β-HD is strongly positive in the spongiocytic areas. The importance of this kind of cortical hyperplasia in primary aldosteronism is emphasized. It is our opinion that the morphologic appearances of the adrenal cortex in hypertension should be thoroughly studied to differentiate the variant forms of primary aldosteronism from cases of essential hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1920
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les auteurs rapportent et discutent les signes cliniques, neuroradiologiques et anatomo-pathologiques chez un malade de 26 ans présentant un chondroblastome provenant inhabituellement de l'intérieur de l'os temporal droit et se développant à l'intérieur du crâne. Bien que cette tumeur rare et de situation inhabituelle ait provoqué une augmentation de la tension intracrânienne jusqu'à la limite de tolérance, le malade fut guéri et se rétablit complètement après extirpation globale de la tumeur. Les examens neuroradiologiques montrèrent, en plus d'autres signes informatifs, une fixation élevée de Technetium dans le tissu tumoral, ce degré de fixation dépassant de loin ce qu'on a observé jusqu'à présent. II s'agit du troisième cas de chondroblastome crânien décrit dans la littérature, mais de la première observation d'un chondroblastome présentant un développement intra-crânien excessif.
    Abstract: Zusammenfassung Es werden die klinischen, neuroradiologischen und pathologisch-anatomischen Befunde eines 26 Jahre alten Patienten beschrieben, bei dem ein Chondroblastom vorlag, das von der Innenseite der rechten Temporalschuppe ausging und sich nach intracraniell entwickelte.
    Notes: Summary The clinical, neuroradiological, and pathologic-anatomical findings in a 26-year-old patient with chondroblastoma proceeding uncharacteristically from the inside of the right temporal bone and developing intracranially, are reported and discussed. Though this unusually located and rare tumor had caused an increase of intracranial pressure up to the limit of being tolerated, the patient was cured and complete restitution of health was obtained by the total extirpation of the tumor. —Neuroradiologic investigations showed, in addition to other informative findings, a remarkably high uptake of technetium in tumor tissue, the intensity of which exceeded by far the degree which has been found in other tumors studied until now. — It is the third case of a cranial chondroblastoma described in the literature, but the first observation of a chondroblastoma showing excessive endocranial development.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1267-1271 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: non diabetic hyperinsulinism ; Kimmelstiel-Wilson's glomerulosclerosis ; Diabetes mellitus ; Glomerulosklerose ; Kimmelstiel-Wilson ; Glomerulonephritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über den Krankheitsverlauf einer chronischen Glomerulonephritis mit nephrotischer Verlaufsform und schwerer Hypertonie berichtet, die histologisch die typischen Veränderungen einer intercapillären Glomerulosklerose Kimmelstiel-Wilson aufzeigte. Eine Glucosetoleranzstörung war bei dem Patienten mit Sicherheit ausgeschlossen. Es bestanden jedoch deutlich erhöhte Insulin-Konzentrationen. Dabei wird festgestellt, daß die für die Glomerulosklerose Kimmelstiel-Wilson als charakteristisch angesehenen Veränderungen auch ohne manifeste diabetische Stoffwechselstörung auftreten können. Es muß abgeklärt werden, ob dabei dem Insulin eine besondere Rolle zukommt oder ob es sich um unspezifische histologische Veränderungen handelt.
    Notes: Summary In a patient suffering of chronic glomerulonephritis with malignant hypertension, necropsy revealed histological changes considered to be typical for Kimmelstiel-Wilson's glomerulosclerosis. A disturbance of carbohydrate metabolism had been clearly excluded. However, the patient showed uremic hyperinsulinism. The findings suggest that histological changes regarded as typical for Kimmelstiel-Wilson's glomerulosclerosis may as well be found without any disturbances of carbohydrate metabolism. Experimental and clinical data suggest that insulin may be of special importance in the development of hyaline masses as seen in “diabetic glomerulosclerosis”.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 216 (1972), S. 359-369 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Intracranial Chondroblastoma ; Technetium Uptake ; Intracranielles Chondroblastom ; Technetium-Speicherung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden die klinisch-neuroradiologischen und pathologischanatomischen Befunde bei einem 26 jährigen Patienten mit einem sehr seltenen, von der Innenseite des rechten Schläfenbeins ausgehenden und extradural entwickelten Chondroblastoms mitgeteilt. Dieser ungewöhnlich lokalisierte, etwa faustgroße Tumor hatte erst kurze Zeit vor der stationären Aufnahme zu zunehmender Schädelinnendrucksteigerung bis an die Toleranzgrenze geführt. Neuroradiologisch fand sich bereits im Schädelübersichtsbild unter Einschluß von stereoskopischen Aufnahmen in der Temporo-parieto-occipital-Region rechts ein handflächengroßer Knochendefekt mit ausgeprägten Druckzeichen an der Sella. Eine ungewöhnlich kräftige Technetiumablagerung im Tumorgewebe übertraf an Intensität alle bisher untersuchten Tumorarten bei weitem. Durch Operation konnte der Tumor komplikationslos entfernt werden.
    Notes: Summary The clinical, neuroradiological, and pathologic-anatomical findings in a 26-year old patient with chondroblastoma proceeding atypically from the inside of the right temporal bone and developing intracranially are reported and discussed. Though this unusually located and rare tumor had caused the intracranial pressure to increase up to the limit of tolerance, complete recovery followed total extirpation of the tumor. Neuroradiologic investigations showed, among other informative findings a remarkably high uptake of technetium in the tumor tissue, exceeding by far that previously found in any other type of tumor.
    Type of Medium: Electronic Resource
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