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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of pediatrics 157 (1997), S. 59-62 
    ISSN: 1432-1076
    Schlagwort(e): Key words Pulmonary oedema ; Left ventricular function ; Neonate ; Asphyxia
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Acute postnatal pulmonary oedema due to transient myocardial dysfunction is an uncommon cause of respiratory distress in neonates. Among 11,732 liveborns we observed 3 term neonates with this condition requiring mechanical ventilation. After a delivery mildly to moderately suggestive of subpartum hypoxia, good adaptation and a short symptom free interval all three infants presented with tachydyspnoea, cyanosis, haemorrhagic pulmonary secretions at intubation and pleural effusions, pulmonary venous congestion and patchy alveolar opacities in the first chest radiograph. No evidence of hypoxic-ischaemic encephalopathy was present. The initial need for high ventilatory support and high FiO2 was followed by rapid recovery after only a couple of hours. In two cases an underlying transient myocardial dysfunction could be demonstrated by echocardiography. Conclusion Pulmonary oedema due to transient myocardial dysfunction can be a rare cause in the differential diagnosis of respiratory distress of the newborn. Myocardial impairment after probable hypoxia can be present without concomitant encephalopathy.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 117-120 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Toxisches Schocksyndrom ; Juvenile chronische Arthritis ; Superantigen ; Mycoplasma hominis ; Key words Toxic shock syndrome ; Juvenile rheumatoid arthritis ; Superantigen ; Mycoplasma hominis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary A sixteen year old girl with juvenile rheumatoid arthritis suffered two episodes of toxic shock syndrome within a short period of time. Both occasions were associated with menstruation. Mycoplasma hominis was isolated in the tracheal secretions once. Discussion: The etiology of the toxic shock syndrome has been extensively described. The toxic shock syndrome toxin-1 acts as a superantigen in toxic shock syndrome and interestingly a similar mechanism is discussed in juvenile rheumatoid arthritis. This case report demonstrates the possibility of a close relationship between toxic shock syndrome and juvenile rheumatoid arthritis and raises the suspicion of a similar immunopathogenetic process.
    Notizen: Zusammenfassung Eine Patientin mit juveniler chronischer Arthritis erlitt im Alter von 16 Jahren in kurzem Abstand im Zusammenhang mit der Menstruation 2mal ein toxisches Schocksyndrom. Bei der 2. Episode konnte Mycoplasma hominis im Trachealsekret nachgewiesen werden. Diskussion: Beim toxischen Schocksyndrom ist die Ätiologie, das Toxic-shock-Syndrom-Toxin-1, welches als Superantigen die Krankheit auslöst, bekannt. Bei der juvenilen chronischen Arthritis wird ein ähnlicher Mechanismus diskutiert. Unser Fallbeispiel läßt vermuten, daß beiden Krankheiten ähnliche immunpathogenetische Prinzipien zugrundeliegen,.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1435-1285
    Schlagwort(e): Key words Heart transplantation – newborns – infants – results ; Schlüsselwörter Herztransplantation – Neugeborene –– Säuglinge – Ergebnisse
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Von Juni 1988 bis Dezember 1996 wurden am Kinderherzzentrum Gießen 36 Patienten, im Alter von weniger als einem Jahr, einer Herztransplantation zugeführt. Zugrundeliegende Diagnosen waren ein hypoplastisches Linksherzsyndrom (n = 26), Endokardfibroelastose (n = 4), Kardiomyopathie (n = 3) und komplexe Vitien (n = 3). Die mittlere Wartezeit von Transplantation betrug 52 Tage, das Verhältnis der Körpergewichte von Spender zu Empfänger lag im Mittel bei 1,8. Sieben Patienten (19%) verstarben nach Transplantation, überwiegend innerhalb des ersten Monats nach der Transplantation. Die kumulative Überlebenswahrscheinlichkeit liegt im Geamtkollektiv bei 79%. Der Einfluß zunehmender Erfahrung zeigt sich beim Vergleich der Patienten mit Transplantationen von 1988 bis 1993 (n ? 15) und von 1994 bis 1996 (n = 21). Während im ersten Zeitraum lediglich 50% überlebten, betrug die Überlebensrate der später transplantierten Kinder 92%, die 1-Jahres-Überlebensrate lag bei 100%. Bei 20 Patienten traten insgesamt 31 Abstoßungsepisoden auf, wobei 2 Säuglinge verstarben. 71% aller Abstoßungen traten innerhalb des ersten Monats nach der Transplantation auf. Die Nierenfunktion ist ein Jahr nach der Transplantation nur mäßiggradig eingeschränkt ohne Tendenz zur Verschlechterung. Die somatische Entwicklung verläuft bei nahezu allen Kindern perzentilengerecht. Die Lebensqualität der Patienten nach der Transplantation ist ausgezeichnet. Alle Patienten leben ohne Einschränkungen zu Hause. Bei zwei Patienten liegt allerdings ein neurologisches Defizit vor. Bislang gibt es im Gesamtkollektiv keine Anzeichen für eine Transplantatvaskulopathie oder eine maligne Erkrankung. Eine Herztransplantation stellt nach diesen Ergebnissen eine überdenkenswerte Alternative in der Behandlung sehr komplexer Vitien und Kardiomyopathien im Neugeborenen- und Säuglingsalter dar.
    Notizen: Summary From June 1988 to December 1996 heart transplantations were performed in 36 newborns and infants below one year of age. Diagnosis were hypoplastic left heart syndrome (n = 26), endocardial fibroelastosis (n = 4), cardiomyopathy (n = 3), and other complex congenital heart defects (n = 3). Mean waiting time for transplantation was 52 days, the mean donor-recipient bodyweight ratio was 1.8. Seven patients (19%) died after transplantation mainly within the first month after transplantation. The cumulative probability of survival is 79% in all patients. The influence of increasing experience is indicated when patients transplanted from 1988–1993 (n = 15) are compared with transplants from 1994–1996 (n = 21). The overall survival in the first group was 50%, whereas patients transplanted from 1994 showed a probability of survival of 92%. The 1-year survival rate in the later group was 100%. In 20 patients a total of 31 rejection episodes were observed; 2 infants died due to rejection. 71% of all rejections occurred during the first month after transplantation. Renal function was slightly impaired one year after transplantation in all patients without tendency for deterioration in the sequel. The somatic development is normally in nearly all infants and the quality of life is excellent. All infants live at home without any restrictions. Two patients, however, suffer from a neuralogic deficit. Until now there is no evidence of coronary vascular disease or malignancy. Heart transplantation is in our opinion a reconsiderable alternative in the treatment of complex cardiac disease and cardiomyopathy in infants.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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