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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 1229-1236 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: High blood pressure ; Epidemiologic study ; Treatment ; Control ; Drug utilization ; Electrocardiogram
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In the Munich Blood Pressure Study (MBS), a cross-sectional study (MBS I) with follow-up (MBS II) of a random sample of 3,198 citizens aged 30–69 (response rate, 69.3%), treatment and control of hypertension were examined. Of the actual hypertensives 59% (221) in MBS II (373) were on drug treatment and about two-thirds (150) of those being treated had controlled blood pressure (BP). Women's BP was better controlled than men's. Of the 221 treated hypertensives 85% (188) received types of drugs or drug combinations which were in accordance with the recommendations of the German Hypertension League. However, this did not apply to the prescribed dosages of the various drugs. Of the treated hypertensives 52% were either on a diuretic, on a beta-blocker, or on a combination of both drugs. Rauwolfia alkaloids combined with a diuretic were given to 27%. In 79% of the participants who had received a beta-blocker either alone or in combination with other antihypertensive agents and who still had high BP values, the prescribed beta-blocker dosage was below the recommended daily dose. Fatigue was the most frequently reported symptom, possibly attributable to antihypertensive drug treatment. Electrocardiographic signs of left ventricular hypertrophy were found less frequently in controlled hypertensives, in comparison to treated but uncontrolled hypertensives or untreated hypertensives.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    BBA Section Nucleic Acids And Protein Synthesis 312 (1973), S. 509-517 
    ISSN: 0005-2787
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Kohortenstudie – Mortalität – Soziale Integration – MONICA-Projekt Augsburg ‐ Epidemiologie ; Key words Cohort study – mortality – social ties – MONICA Survey Augsburg n‐ epidemiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The relation between marital status, social integration and the mortality from all causes was examined in a population based cohort study. The 5-year-cohort consisted of 1,030 men and 957 women, aged 55–74 years who participated in the second MONICA Survey Augsburg, F.R.G., 1989/90 (MONICA =Monitoring of trends and determinants of cardiovascular disease). They were followed for mortality until 1995. Altogether 120 men and 45 women had died. Social integration was measured by an index of social ties. The index of social ties examined in these analyses includes (a) presence of a spouse, (b) number of close friends and relatives, (c) reported contact with close friends and relatives. Age standardized mortality rates (per 10,000 person years) were computed for men and women. Sex-specific Cox-proportional hazard models were used and hazard rate ratios (HRR) were calculated adjusting for age, hypertension, cigarette smoking, cholesterol, drinking alcohol, number of chronic diseases and self-reported health. Mortality rates were higher for men who were living alone (437.3) than for married men (235.3). Respectively in women the rates were 121.6 compared to 80.7. After controlling for age and self-reported health a HRR of 1.5 (95% CI: 1.0–2.4) was observed for single, divorced or widowed men and a HRR of 1.6 (95%) CI: 0.8–3.0) for women living alone. Low mortality rates were observed in people with many social ties (men: 180.1, women: 29.9). Mortality rates of people who gave no informations about social ties (men: 349.5, women: 124.9) were similar to those who had only few social ties (men: 321.1, women: 132.5). The findings showed that people with few social ties were more likely to die in the follow-up period than those with more extensive contacts. After adjusting for age and self-reported health the HRR for those with few ties compared to those with many social ties were 1.6 (95% CI: 1.1–2.5) for men and 2.7 (95% CI: 1.1–6.6) for women. Similar results were found for people who gave no informations about their social ties (men: HRR = 1.4, 95% CI: 0.9–2.3: women: HRR = 2.6, 95% CI: 1.0–6.9). Social relationships were shown to be important predictors of mortality in elderly women and men. These findings confirm the need for further research, which enables to take steps against high mortality of the social isolated elderly.
    Notes: Zusammenfassung In einer 5-Jahres-Follow-up-Studie im Rahmen des MONICA (Monitoring of Trends and Determinants in Cardiovascular Disease)-Projekts 1989/90 in Augsburg wurde das Mortalitätsgeschehen in einer Kohorte von 1030 Männern und 957 Frauen im Alter von 55 bis 74 Jahren erfaßt. Bis März 1995 waren 120 Männer und 45 Frauen verstorben. Die aus der Basiserhebung verfügbaren Informationen zum Familienstand und zur sozialen Integration (Index enger Beziehungen, Netzwerkindex) wurden als Prädiktoren der Mortalität untersucht. Für Männer und Frauen wurden altersstandardisierte Mortalitätsraten (pro 10 000 Personenjahre) und mit Hilfe von Co-Proportional-Hazards-Modellen adjustierte relative Risiken berechnet. Für alleinstehende Männer war die altersstandardisierte Mortalitätsrate mit 437,3 beinahe doppelt so hoch wie für Mäner mit (Ehe-)Partnerin (235,3). Alleinstehende Frauen unterscheiden sich in der Mortalitätsrate hingegen nur geringfügig von Frauen mit Partner (121,6 vs. 80,7). Ledige, geschiedene oder verwitwete Männer haben ein relatives Sterberisiko (HRR) von 1,5 (95%-KI: 1,0; 2,4) im Vergleich zu Männern mit einer Partnerin (adjustiert nach Alter und gesundheitlicher Selbsteinschätzung). Für alleinstehende Frauen beträgt dieses Risiko 1,6 (95%-KI: 0,8; 3,0). Beim Index enger Beziehungen zeigen Männer, die keine Angaben zu den sozialen Fragen gemacht haben, eine ähnlich hohe Rate (349,5) wie Männer mit einer nur geringen sozialen Integration (321,1). Insgesamt sind die Raten dieser beiden Gruppen wesentlich ausgeprägter als bei den Männern mit (sehr) vielen engen Beziehungen (180,1). Ein ähnliches Bild zeigt sich bei den Frauen: die Raten bei Frauen, die nicht geantwortet haben, und bei schwach integrierten Frauen sind ungefähr gleich hoch (124,9 vs. 132,5) und sind deutlich höher als bei den (sehr) gut integrierten Frauen (29,9). Männer mit geringer sozialer Integration haben ein um den Faktor 1,6 (95%-KI: 1,1; 2,5) höheres Sterberisiko (adjustiert nach Alter und gesundheitlicher Selbsteinschätzung) als Männer mit (sehr) vielen engen Beziehungen. Bei Männern, die keine Angaben gemacht haben, ist das Risiko ebenfalls erhöht (HRR = 1,4; 95%-KI: 0,9; 2,3). Sozial schlecht integrierte Frauen haben ein höheres Sterberisiko (HRR = 2,7; 95%-KI: 1,1; 6,6) als Frauen mit (sehr) vielen engen Beziehungen . Ebenso zeigt sich für Frauen, die keine Angaben zum Index gemacht haben, eine Erhöhung des Risikos (HRR = 2,6; 95%-KI: 1,0; 6,9). Die hohe Relevanz schlechter sozialer Einbindungen für das Mortalitätsrisiko macht weiterführende Studien zu dieser Thematik unter Einschluß weiterer und insbesondere psychologischer Dimensionen erforderlich, aus denen sich praktikable mortalitätssenkende Konsequenzen für die älteren Bürger ermitteln lassen sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0044-264X
    Keywords: Key words Supplements – vitamins – minerals – survey ; Schlüsselwörter Nahrungsergänzungspräparate – Vitamine – Mineralstoffe – Survey
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Basierend auf den Daten der dritten Querschnittsstudie des WHO-MONICA-Projektes in der Studienregion Augsburg wird ein Überblick über die Prävalenz der Einnahme von Vitamin- und Mineralstoffpräparaten, bei Erwachsenen einer repräsentativen süddeutschen Bevölkerungsstichprobe, gegeben. Darüber hinaus wird die mittlere Zufuhrmenge für die einzelnen Vitamine und Mineralstoffe berechnet. In der dritten Querschnittsstudie wurden 4.856 Personen im Alter zwischen 25 und 74 Jahren untersucht (Netto-Response 74,9%) und, innnerhalb eines standardisierten Interviews, über ihre Einnahme von Vitamin- und Mineralstoffpräparaten in der vorangegangenen Woche befragt (vollständige Angaben: 4.854 Personen). Um die erhaltenen Informationen auswerten zu können, wurde eine Datenbank mit etwa 500 Nahrungsergänzungspräparaten erstellt. Die altersstandardisierte Prävalenz der Einnahme von Vitamin- und Mineralstoffpräparaten liegt bei Frauen mit 27,5% signifikant höher als bei Männern mit 18,1%. Mit zunehmendem Alter nehmen Frauen häufiger – vor allem mineralstoffhaltige – Präparate ein. Bei den männlichen Probanden steigt die Einnahme dagegen nur bis zur Altersgruppe 35–44 Jahre an und bleibt dann konstant. Vitamin C (Frauen 12,8%, Männer 9,4%), Magnesium (Frauen 12,4%, Männer 8,7%), Vitamin E (Frauen 9,8%, Männer 7,8%) und Calcium (Frauen 10,7%, Männer 4,9%) werden am häufigsten supplementiert. Von den Personen, die eine Supplementierung angaben, nehmen 46,5% der Frauen und 52,1% der Männer Vitamin C ein. Die tägliche Zufuhr von Vitaminen aus Nahrungsergänzungspräparaten, gemessen an den Zufuhrempfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Ernährung, beträgt – mit Ausnahme von Biotin und Niacin bei Männern und Folsäure und Biotin bei Frauen – jeweils mindestens 100%. Bei den Mineralstoffen ist dieser Prozentsatz niedriger.
    Notes: Abstract The intake of vitamin and mineral supplements was examined in a southern German population. Analyses are based on data from the 3rd survey of the MONICA Project Augsburg which took place from 1994 to 1995. The study population were 4856 persons aged 25 to 74 years of a representative sample (net response 74.9%). During a standardized interview, participants were asked about their intake of vitamin or mineral supplements in the previous week (information available from 4854 persons). To evaluate this information a database on vitamin and mineral contents of about 500 supplements was established. The prevalence of supplement users is significantly higher among women than among men: more than a quarter of women (27.5%) versus nearly a fifth of men (18.1%). With increasing age women take supplements more frequently, especially minerals. Male supplement usage increases up to the age group 35–44 years and then remains constant. Vitamin C (women 12.8%, men 9.4%), magnesium (women 12.4%, men 8.7%), vitamin E (women 9.8%, men 7.8%), and calcium (women 10.7%, men 4.9%) are the vitamins and minerals supplemented most often. Among supplement users, 46.5% of women and 52.1% of men reported taking vitamin C. The median daily intake of vitamins – except biotin and niacin in men and folic acid and biotin in women – is at least 100% of the recommendations of the German Society for Nutrition for both men and women. All of the median intake values for minerals were less or equal than 100% of the recommendations.
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