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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kopf-Hals-Krebs ; Radiochemotherapie ; Prognostische Marker ; Hämoglobinwert ; Tumorvolumen ; Tumoroxygenierung ; Keywords Head and neck cancer ; Hemoglobin ; Tumor volume ; Tumor oxygenation ; Chemoradiation ; Prognostic factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The pretherapeutic hemoglobin level (Hb) has been postulated to constitute a prognostic marker for outcome after primary chemoradiation of patients with advanced cancer of the head and neck. However, this hypothesis has not been tested systematically in large study samples. In the years 1992–1997, 125 patients with advanced head and neck cancer (stages III/IV UICC) were treated with primarychemoradiation in two different prospective multicentric trials, 62 patients in trial A (phase II, 1992–1995), and 63 in trial B (phase III, 1995–1997). Beside initial Hb, other pretherapeutic parameters with potential prognostic relevance were assessed and correlated with clinical outcome after 43-months follow-up: total tumor volume (TTV; calculated in initial CT scans), tumor oxygenation (polarographic measurements with Eppendorf histography), TNM, tumor localization, age, and performance status. The evaluation of the clinical end points (progression-free and overall survival and local tumor control) revealed that Hb and TTV were independent parameters with strong predictive character of outcome after primary chemoradiation in both trials (n=125). Bivariate analysis showed 〈 median (13.5 g/dl) a hazard ratio of 2.1 (P=0.002) for Hb; and 〉 median (98 ml) a Hazard ratio of 2.0 (P=0.006) for TTV. Severe anemia (Hb〈10 g/dl) was an adverse factor in three patients. Hypoxia was associated with poorer initial therapeutic response but was not predictive of clinical outcome. Furthermore, tumor oxygenation showed no correlation with Hb. The other parameters examined failed to show prognostic significance. Our results indicate a high prognostic value of initial Hb for outcome after primary chemoradiation in advanced head and neck cancer and imply a therapeutic benefit of Hb substitution or erythropoietin administration. We propose to test this in randomized clinical trials.
    Notes: Zusammenfassung Der prätherapeutische Hämoglobin-Wert (Hb) wird als einer der wichtigsten Einflussgrößen für den Erfolg einer Strahlentherapie diskutiert; wurde jedoch bislang im klinischen Kontext anderer Risikofaktoren bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren kaum systematisch untersucht. In den Jahren 1992–1997 wurden in Kooperation der Universitäts-HNO- und -Strahlenklinik Heidelberg 2 prospektive multizentrische Studien zur primären Radiochemotherapie bei nichtresektablen Stadium-III/IV-Kopf-Hals-Karzinomen durchgeführt, in deren Rahmen insgesamt 125 Patienten behandelt wurden (Studienleitung: Herr Prof. Dr. R.-P. Müller; Köln). Studie A (Phase II, 1992–1995) rekrutierte 62 und Studie B (Phase III, 1995–1997) 63 Patienten. Neben dem Ausgangs-Hb-Wert wurden weitere, als prognostisch wichtig eingestufte klinische Parameter wie die Tumoroxygenierung, das Gesamttumorvolumen (total tumor volume, TTV), TNM, Tumorlokalisation, Alter und “performance status” erfasst und bezüglich ihres prädiktiven Wertes überprüft (Nachbeobachtungszeit 43 Monate). In der Gesamtbetrachtung (125 Patienten) setzten sich der Hb-Wert und das TTV als die stärksten, von einander unabhängigen, prognostischen Parameter, bezogen auf die Endpunkte Überleben und lokoregionäre Kontrollzeit, durch (bivariate Analyse: Hb〈Median (13,5 g/dl): Hazard-Ratio: 2,1 (p=0,002); TTV〉Median (98 ml): Hazard-Ratio: 2,0 [p=0,006]. Bei nur 3 Patienten wurde eine Anämie mit Hb-Werten unter 10 g/dl gesehen. Die Tumoroxygenierung zeigte lediglich eine signifikante Korrelation mit dem initialen Therapieansprechen, die sich in den klinischen Verläufen nicht widerspiegelte. Eine Korrelation zwischen Hb-Werten und Tumoroxygenierungsparametern konnte nicht gesehen werden. Die Ergebnisse der Studie unterstreichen die hohe klinische Bedeutung des Ausgangs-Hb-Wertes für den Erfolg nach primärer Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren und unterstützen die Forderung nach randomisierten Studien zur Prüfung der Wertigkeit der prätherapeutischen Hb-Substitution bzw. -Anhebung durch Erythropoietin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter VEGF ; bFGF ; MMP-2 ; Kopf-Hals-Krebs ; Radiochemotherapie ; Prognostische Marker ; Angiogenese ; Key words Vascular endothelial growth factor ; Basic fibroblast growth factor ; Matrix mealloproteinase-2 ; Head and neck cancer ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Tumor angiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The objective of this trial was to analyse the predictive character of the angiogenic factors vascular endothelial growth factor (VEGF), basic fibroblast growth factor (bFGF) and matrix metalloproteinase-2 (MMP-2) in the sera of patients with advanced carcinomas of the head and neck treated by primary radiochemotherapy. From 1992 to 1995, 25 patients with UICC stage cancers and one patient with stage III disease were treated in the departments of otolaryngology and radio-oncology of the University of Heidelberg according to a protocol of accelerated concomitant boost radiochemotherapy with carboplatin. The serum levels of VEGF, bFGF and MMP-2 were measured by enzyme-linked radiosorbent assay and data were correlated with followup findings (median time of follow up: 60 months). Patients with serum levels above normal were detected for VEGF in 4 patients, MMP-2 in 7 patients and for bFGF in 13 patients. An increase in bFGF serum levels above the upper limit of normal controls was significantly associated with a shorter time of locoregional control (P=0.036). In a covariate analysis bFGF proved to be independent of other prognostic factors, such as age, site, total tumor volume and response to therapy. No prognostic relevance of VEGF and MMP2 serum levels could be determined. The present suggest that bFGF is an independent prognostic factor for tumor control in advanced head and neck cancer after primary radiochemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist es, den prädiktiven Charakter der angiogenen Zytokine ”basic fibroblast growth factor” (bFGF), ”vascular endothelial growth factor” (VEGF) und der Protease ”matrix metalloproteinase-2” (MMP-2) anhand serologischer Bestimmungen bei Patienten mit fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen zu untersuchen. In den Jahren 1992–1995 wurden bei 26 Patienten mit Oro- und Hypopharynxkarzinomen (25 Stadium IV, 1 Stadium III UICC), die nach dem Protokoll einer akzelerierten Radiochemotherapie mit Carboplatin behandelt wurden, prätherapeutisch Serumproben gesammelt und kryoasserviert. Der Serumspiegel der Proteine VEGF, bFGF und MMP-2 wurde nach Entwicklung der entsprechenden Antikörper mittels eines ELISA bestimmt und zu dem klinischen, posttherapeutischen Verlauf der Patienten (mediane Beobachtungszeit: 60 Monate) in Beziehung gesetzt. Der mediane VEGF-Wert betrug 303,7 pg/ml (Referenzbereich: 62–707 pg/ml), bFGF 9,9 pg/ml (0–10 pg/ml) und MMP-2 707,1 (470–800 ng/ml). VEGF und MMP-2 zeigten keine Korrelation mit klinischen Parametern. Dem gegenüber korrelierten pathologisch erhöhte bFGF-Werte signifikant mit einer kürzeren Zeit der lokoregionären Kontrolle (p=0,036). bFGF zeigte keine Abhängigkeit von den Faktoren Alter, Tumorvolumen und Therapieansprechen. Die Ergebnisse geben Hinweise für eine unabhängige prognostische Bedeutung von Serum-bFGF bei Patienten mit fortgeschrittenen Tumoren des Oro/Hypopharynx nach primärer Radiochemotherapie.
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  • 3
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kopf-Hals-Tumoren ; pO2-Histographie ; Tumorhypoxie ; Strahlentherapie ; Reoxygenierung ; Key words Head-neck tumours ; pO2 Histography ; Tumour hypoxia ; Radiotherapy ; Reoxygenation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The therapeutic effect of radiotherapy depends amongst other things on the degree of oxygenation of tumour tissue. Epithelial carcinomas of the head-neck region exhibit considerable hypoxic areas which vary markedly between individuals and not encompassed by current staging and grading. It is assumed that during radiation treatment a reoxygenation of hypoxic tumour cells takes place. It was investigated wether the occurence of reoxygenation could be determined by invasive oxygen partial pressure measurements in lymph node metastases. Using a needle probe inserted transcutaneously into a lymph node polarographic oxygen determinations (Eppendorf pO2-Histograph) were made on 13 patients with advanced oro- and hypopharyngeal carcinomas before therapy and after a week of accelerated radio- or radiochemotherapy. Low pO2 values before treatment (median 13,5 mmHg, average 20,3 mmHg) and a hypoxic fraction (pO2〈10 mmHg) of 45,2% indicated manifest tumour hypoxia. After the first week of teratment a signifikant increase in the median- (24,1 mmHg) and the average pO2 (28,2 mmHg) as well as a reduction in the hypoxic fraction (27%) were observed. Invasive pO2 histography fulfils the requirements for a method to confirm tumour hypoxia in head-neck tumours. The results obtained indicate that reoxygenation occurs during the initial phases of radio- and radiochemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Der therapeutische Effekt einer Strahlentherapie ist unter anderem abhängig vom Oxygenierungsgrad des Tumorgewebes. Plattenepithelkarzinome des Kopf-Hals-Bereichs weisen erhebliche hypoxische Anteile auf. Dabei besteht eine ausgeprägte interindividuelle Variabilität, die nicht durch herkömmliches Staging und Grading erfaßt wird. Es wird angenommen, daß es unter Strahlentherapie zu einer Reoxygenierung hypoxischer Tumorzellen kommt. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, ob Reoxygenierung mittels invasiver Sauerstoffpartialdruckmessung in Lymphknotenmetastasen nachgewiesen werden kann. Die polarographische Sauerstoffmessung (Eppendorf-pO2-Histograph) erfolgte transkutan mittels in den Lymphknoten eingestochener Nadelsonde an 13 Patienten mit fortgeschrittenen Oro- und Hypopharynxkarzinomen. Messungen wurden vor Therapiebeginn sowie nach 1 Woche akzelerierter Radio- bzw. Radiochemotherapie durchgeführt. Niedrige pO2-Werte vor Therapie (Median 13,5 mmHg, Mittelwert 20,3 mmHg) und eine Hypoxischen Fraktion (pO2〈10 mmHg) von 45,2% sind Ausdruck manifester Tumorhypoxie. Nach der 1. Therapiewoche wurde ein signifikanter Anstieg von Median (24,1 mmHg) und Mittelwert (28,2 mmHg) sowie ein Rückgang der Hypoxischen Fraktion (27,0%) beobachtet. Die invasive pO2-Histographie erfüllt methodische Voraussetzungen zum Nachweis von Tumorhypoxie in Kopf-Hals-Tumoren. Die Meßergebnisse lassen auf Reoxygenierung in der Initalphase von Radio- bzw Radiochemotherapie schließen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisches Larynxödem ; Ethiologie Larynxödem ; Spätreaktionen ; Radiochemotherapie ; Kopf-Hals-Karzinome ; Key words Larynx edema ; Etiology larynx edema ; Late toxicity ; Radiotherapy ; Radiochemotherapy ; Head and neck carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In addition to mucositis and myelotoxicity as well known early reactions after radiotherapy or radiochemotherapy in advanced head and neck tumors, late toxicity following treatment is an often underestimated problem. Between 1992 and 1995, 68 patients with advanced oro- and hypopharyngeal tumors were treated primarily with accelerated concomitant boost radiochemotherapy (total dose irradiations of 66 Gy and carboplatin as chemotherapy). Ninety-three per cent of the patients had stage IV disease according to the UICC-TNM classification. Monitoring of follow-up included late toxicity with special attention given to laryngeal edema. In 37 patients (54%) edema of the larynx as a late complication of radiochemotherapy was observed by clinical investigation and CT scan.The median onset of laryngeal edema was found 121 days after completion of therapy, with a median time of observation of 250 days. Observations in these patients demonstrated the chronic character of this edema. An increase in the laryngeal edema in 5 cases resulted in tracheostomy. Laryngeal edema in 10 patients was associated with recurrence of tumor. These results show that after xerostomia laryngeal edema is the main late toxicity in the head and neck after radiochemotherapy and should lead to further investigations to exclude possible recurrent tumor.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Neben den zentralen Frühreaktionen, wie Mukositis und Myelotoxizität, stellen die Spätreaktionen eine weitere, häufig unterschätzte Problematik für Kopf-Hals-Karzinom-Patienten nach primärer Radiochemotherapie dar. Patienten: Im Zeitraum 1992–1995 wurden in der Heidelberger HNO- und Strahlenuniversitätsklinik 68 Patienten nach dem Protokoll einer primären akzelerierten „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” (Gesamtdosis 66 Gy) mit Carboplatin wegen vorangeschrittener Oro- und Hypopharynxkarzinome, überwiegend Stadium IV (93%), behandelt. Neben den Ansprechraten wurde ein engmaschiges Monitoring der späten Toxizität, insbesondere des chronisch radiogenen Larynxödems vorgenommen. Ergebnisse: Bei 37 Patienten (54%) kam es im Sinne einer Strahlenspätreaktion zu Larynxödemen (Diagnostik: Klinik, CT). Bei einem medianen Beginn des Larynxödems nach 121 Tagen dokumentieren wir derzeit eine mediane Beobachtungszeit von 250 Tagen, so daß von einem chronischen Larynxödem ausgegangen werden kann. In 5 Fällen mußte infolge des therapierefraktären Larynxödems eine Tracheotomie durchgeführt werden. In 10 Fällen war das Larynxödem unmittelbarer Hinweis oder Vorbote eines lokoregionären Tumorrezidivs. Als weitere radiogene Spätreaktionen wurden Xerostomie (31 Patienten) mit teilweise persistierender Dysphagie, Dysglossie und Karies dokumentiert. Radiogene Fibrosen (2 Patienten) und Osteoradionekrosen (1 Patient) wurden vergleichsweise selten beobachtet. Schlußfolgerung: Das chronische therapierefraktäre Larynxödem stellt neben der Xerostomie die häufigste Spätkomplikation nach Radiochemotherapie dar, die differentialdiagnostisch immer den Rezidivausschluß erforderlich macht.
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  • 5
    ISSN: 1573-7446
    Keywords: administration ; abendazole ; anthelmintic ; feed-block ; nematodes ; sheep ; trichostrongyles
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Medicated feed-blocks containing 2 mg/kg albendazole were fed for 12 days to ewe-lambs naturally infected with nematode worms in north-west China. The cumulative total average intake of albendazole was 15 mg/kg body weight. This treatment was compared with a single oral drench of 15 mg/kg albendazole and with no treatment. Both albendazole treatments were 99% effective in reducing the total strongyle egg counts. The medicated block was 100% effective in reducing the total trichostrongylid worm count, although only 86.4% of the sheep consumed an adequate amount. The single drench was 97% effective. Under the management conditions available to sheep herders in the northern provinces of China, albendazole-medicated feed-blocks used at strategic times could effectively control trichostrongylid nematodes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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