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  • 1
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words  Lymphoma ; Heart
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Primary cardiac lymphoma is an extremely rare disease and is associated with a high mortality. In most cases, lymphomatous involvement of the heart and/or pericardium occurs as a late manifestation of disseminated disease. Primary cardiac lymphoma is treatable when appropriately diagnosed. We report the case of an immunocompetent 69-year-old patient who presented with signs of dyspnea and a transmural mass infiltrating the apical section of both ventricles. Examination of the tissue obtained by transvenous biopsy revealed high-grade non-Hodgkin's lymphoma of B-cell lineage. The patient was treated successfully with CHOP chemotherapy. This case demonstrates that early diagnosis and intensive chemotherapy might contribute to a better prognosis for patients with malignant lymphoma of the heart.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Pathologe 19 (1998), S. 259-268 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Gliom ; Astrozytom ; Oligodendrogliom ; Grading ; Überlebenszeitanalyse ; Key words Glioma ; Astrocytoma ; Oligodendroglioma ; Grading ; Survival analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The histologic determination of the degree of tissue anaplasia and grade of malignancy of gliomas is based upon qualitative histological features (nuclear pleomorphism, mitoses, endothelial proliferation, tumor necrosis). This grading approach is influenced by the subjective interpretation of the pathologist, especially concerning the weighting of criteria (scant, moderate, pronounced). An observer-independent approach seems to be feasible by abandoning the concept of parameter weighting in favor of an binary approach noting only the presence or absence of these structure parameters. This grading procedure is recognized in the revised WHO classification of brain tumors for common type astrocytomas (Ste. Anne-Mayo System, SAMS). Our results indicate that a similiar approach is also suitable for grading purposes of oligodendrogliomas and mixed gliomas. Our recent investigations on glioma grading showed, both for astrocytomas and oligodendrogliomas, that a two-tiered grading scheme distinguishing only ”low-grade” and ”high-grade” cases was prognostically relevant. For all glioma entities the onset of tumor angiogenesis with endothelial proliferation and contrast enhancement in CT and MRI seems to be the key criterion indicating irreversible tumor progression to the ”high” malignancy grade.
    Notes: Zusammenfassung Die histologische Bestimmung des Anaplasiegrades von Gliomen wird nach qualitativen histologischen Merkmalen (Kernpleomorphie, Mitosen, Endothelproliferate, Tumornekrosen) vorgenommen und mit dem Malignitätsgrad gleichgesetzt. Vor allem die Wichtung dieser Merkmale (”gering – mittel – stark ausgeprägt”) unterliegt dem subjektiven Eindruck des jeweiligen Befunders. Um eine höhere Reproduzierbarkeit der Gradingbeurteilung zu erreichen, wurde auf die Wichtung verzichtet und lediglich das Vorhandensein oder Fehlen dieser vier definierten qualitativen Kriterien verzeichnet. Es hat sich gezeigt, daß durch dieses binäre System eine verläßlichere Aussage über die Dignität von Gliomen möglich ist (Ste. Anne-Mayo-System, SAMS). Neuere Untersuchungen belegen, daß auch für das Grading der Oligodendrogliome und der Mischgliome ein ähnliches binäres System praktikabel ist, wobei sowohl für die Astrozytome als auch für die Oligodendrogliome die Unterscheidung einer niedrigen und hohen Risikogruppe über das Fehlen oder Vorhandensein von Endothelproliferaten durchgeführt wird. Die Endothelproliferate ihrerseits – als Zeichen einer in Gang gekommenen Tumorangiogenese – korrelieren mit der Kontrastmittelanreicherung bei der kranialen Computer- und Kernspintomographie.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Hirntumor ; Rezidiv ; FDG-PET ; IMT-SPECT ; Key words Cerebral tumors ; Recurrence ; FDG-PET ; IMT-SPECT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The evaluation of brain tumor recurrence and therapy-induced benign changes following surgery and/or irradiation is a diagnostic challenge for imaging methods based on either morphology (cCT/MRI) or function (SPECT/PET). Current literature and the present data of our own patients demonstrate the diagnostic efficiency of IMT-SPECT and FDG-PET in the detection of recurrence and in-vivo grading. Thirty-nine patients suspected of brain tumor recurrence at follow-up were studied by FDG-PET and IMT-SPECT. Thirty-four of 39 patients showed recurrences; in 12 cases even a change in the grade of malignancy was observed. All high-grade recurrences could be confirmed by either methods. IMT-SPECT showed a higher sensitivity in detecting low-grade tumors at recurrence. In contrast to IMT-SPECT, FDG-PET supports sufficient in-vivo grading. Both methods can be used to differentiate between tumor recurrence and radionecrosis. In conclusion the results of our study demonstrate the efficiency of IMT-SPECT and FDG-PET in confirming recurrences and determining the actual tumor grade.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie: Die Beurteilung des Hirntumorrezidivs und der davon differentialdiagnostisch abzugrenzenden posttherapeutisch bedingten benignen Veränderungen nach operativer Resektion und/oder Radiatio stellt eine Herausforderung sowohl für die morphologisch orientierten (cCT/MRT) als auch die funktionell bildgebenden Verfahren (SPECT/PET) dar. Anhand einer Literaturübersicht und der hier vorgestellten Daten des eigenen Patientenguts soll die diagnostische Effizienz von L-3-[123I]Iodo-α-methyltyrosin-SPECT (IMT-SPECT) und [18F]-Fluorodeoxyglucose-PET (FDG-PET) im Rahmen der Rezidivdiagnostik und dem In-vivo Grading primärer Hirntumoren aufgezeigt werden. Patienten: 39 Patienten im Alter zwischen 26 und 67 Jahren, bei denen im Rahmen der Nachsorge der Verdacht auf das Vorliegen eines Tumorrezidivs nach vorangegangener operativer Resektion und/oder Radiatio bestand, wurden zur weiteren Abklärung einer IMT-SPECT- und FDG-PET Diagnostik zugeführt. Bei 34/39 Patienten lag ein Rezidiv vor, in 12 Fällen ein zusätzlicher Grading-Wandel. Mit FDG-PET und IMT-SPECT konnten alle Tumoren höheren Malignitätsgrads nachgewiesen werden. Im Vergleich zu FDG zeigte IMT eine höhere Sensitivität, niedriggradige Rezidive zu bestätigen. FDG-PET ist im Gegensatz zu IMT-SPECT in der Rezidivdiagnostik hinsichtlich des nichtinvasiven Gradings Methode der Wahl. Sowohl die PET als auch die SPECT-Befunde ermöglichten zwischen einem Rezidiv und der Radionekrose zu differenzieren. Bei 2 Patienten führte die nuklearmedizinische Diagnostik zum Nachweis eines Rezidivs, in 1 weiteren Fall wurde eine Radionekrose bestätigt. Diskussion: Zusammenfassend belegen die Ergebnisse insbesondere im Fall unklarer cCT/MRT-Befunde, daß mit der IMT-SPECT in der Rezidivdiagnostik und der FDG-PET bei Verdacht auf einen Grading-Wandel entscheidende diagnostische Zusatzinformationen gewonnen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 888-897 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Alkalische Phosphatase (ALPL) ; Chromosom 1p ; Gliom- Grading ; Ki-67 ; Meningeom ; Key words Alkaline phosphatase (ALPL) ; Chromosome 1p ; Glioma ; Grading ; Ki-67 ; Meningioma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Gliomas: As we demonstrated for supratentorial, diffuse gliomas in adults, a stratification into just two grades of malignancy, ’low’ and ’high grade’, proved reliable and prognostically relevant. The discriminating histomorphological criterion for high-grade astrocytoma (WHO glioblastoma) as well as anaplastic oligodendroglioma and anaplastic oligoastrocytoma is endothelial hyperplasia/proliferation, which is usually associated with uptake of contrast medium in computed tomography and magnetic resonance imaging. As neoangiogenesis indicates glioma progression, it is worthwhile considering these radiographic features to judge the representativeness of the tumor samples critically. Meningiomas: The revised edition of the WHO classification of brain tumors now includes the ’atypical’ meningioma (WHO ’grade’ II): Based on both its histomorphological features and prognosis, it should be placed between the common type and anaplastic meningioma. Nuclear area related Ki-67 proliferation indices, as determined by morphometry, were the prerequisite for outlining its histomorphological spectrum better. Cytogenetically, the most consistent progression-associated feature was loss of the distal part of the short arm of one chromosome 1 (1p-). Thus, a screening method using the tissue non-specific form of alkaline phosphatase (ALPL) as the respective marker enzyme was established. Diagnosing a meningioma of the intermediate type implies careful clinical and radiological patient follow-ups to detect tumor recurrences early.
    Notes: Zusammenfassung Gliome: Wir konnten zeigen, daß für übliche supratentorielle Gliome im Erwachsenenalter ein 2stufiger Grading-Ansatz mit alleiniger Unterscheidung eines niedrigen und hohen Malignitätsgrads zu reproduzierbaren und prognostisch relevanten Informationen führt. Das entscheidende diagnostische Kriterium sowohl für High-grade-Astrozytome (WHO Glioblastome) als auch für anaplastische Oligodendrogliome und Oligoastroazytome sind Endothelhyperplasien bzw. -proliferate als Zeichen einer in Gang gekommenen Neoangiogenese. Diese ist in der Regel mit einer Kontrastmittelaufnahme in den bildgebenden Verfahren korreliert. Daher hat es sich sehr bewährt, wenn zur histopathologischen Untersuchung eines Gliomresektats bzw. -biopsats die neuroradiologischen Bilder (CCT, KST nativ und nach Kontrastmittelgabe) vorliegen oder zumindest das neuroradiologische Untersuchungsergebnis bekannt ist. Meningeome: Jene rezidivgefährdeten Meningeome, die sowohl feingeweblich als auch prognostisch eine Zwischenstellung zwischen üblichen und anaplastischen Meningeomen einnehmen, sind als sog. atypische Meningeome (WHO-Grad II) in die revidierte Fassung der WHO Klassifikation aufgenommen worden. Mit morphometrisch ermittelten kernflächenbezogenen Ki-67 Indizes konnte dieser intermediäre Typ näher eingegrenzt und histologisch besser definiert werden. Da rezidivgefährdete Meningeome als häufigste progressionsassoziierte Veränderung einen distalen Stückverlust am kurzen Arm eines Chromosoms 1 (1p-) zeigen, ließ sich eine Screening-Methode mit der gewebeunspezifischen Form der Alkalischen Phosphatase als Markerenzym etablieren. Die Diagnose eines Meningeoms vom intermediären Typ bedeutet, daß engmaschigere postoperative Verlaufskontrollen zur frühzeitigen Erfassung eines „Rezidivs” erfolgen sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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