ISSN:
1433-0385
Keywords:
Keywords: Liver transplantation – Viral hepatitis – Acute liver failure – Chronic liver failure.
;
Schlüsselwörter: Lebertransplantation – virale Hepatitis – akutes Leberversagen – chronisches Leberversagen – Reinfektion.
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. Komplikationen der viralen Hepatitis stellen insgesamt die häufigste Indikation zur Lebertransplantation dar. Für den betroffenen Patienten handelt es sich oft um die einzig lebensrettende Option. Die Reinfektion des Lebertransplantats ist heute ein zentrales Problem. Bei der Hepatitis B führt eine Reinfektion häufig zur Transplantatcirrhose und zum Transplantatversagen. Die Prophylaxe der HBV-Reinfektion durch polyklonale humane Antikörper gegen HBsAg allein oder in Kombination mit dem Nucleosidanalogon Lamivudine ist effektiv, aber teuer. Eine Reinfektion bei Hepatitis C erfolgt regelmäßig bei allen Patienten und hat im Vergleich zur HBV-Reinfektion eine günstigere Prognose. Eine effektive Reinfektionsprophylaxe bei Hepatitis C konnte noch nicht etabliert werden und bedarf noch umfangreicher Studien. Bei der Hepatitis C ist nach Reinfektion die Prognose für das Transplantat ungünstiger, während die 5-Jahresüberlebensrate mit anderen benignen nichtviralen Indikationen vergleichbar ist.
Notes:
Summary. Chronic hepatic dysfunction and acute liver failure due to viral hepatitis represent the most frequent indications for liver transplantation. Liver grafting is the only available life-saving intervention for most of these patients. Reinfection of the graft is still a central problem. In hepatitis B, reinfection frequently leads to cirrhosis with subsequent dysfunction of the graft. Prophylaxis of HBV reinfection with polyclonal human antibodies against HBsAg alone or in combination with the nucleoside analogue lamivudine is effective but costly. Reinfection in hepatitis C is a regular event in all patients and has a far better prognosis than HBV reinfection of the graft. Effective prophylaxis of HCV reinfection has still not been established and requires further studies. After HCV reinfection the prognosis of allograft survival is negatively affected; however, the 5-year survival rate in patients who have undergone liver transplantation for HCV-related liver disease is not lower than for other non-viral benign indications.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040050826
Permalink