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  • 1
    ISSN: 1433-0466
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 10-17 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schmerzerkrankungen ; Krankheitsschwere ; Chronifizierungsstadien ; Mainzer Stadienmodell ; Keywords ; Chronic pain ; Grading procedure ; Mainz Pain Staging System
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Chronic pain is an individually variable experience, incorporating physical, psychological and social dimensions. Chronic pain occurs in a broad spectrum of severity; therefore, a grading procedure is of crucial importance in clinical research and in epidemiologic studies. The Mainz Pain Staging System is an interview-administered, multi-dimensional measure of chronic pain severity. The system suggests grading chronic pain in terms of 4 axes: time (persistence), spreading of pain site, medication use, and health care utilization. The whole scale consist of 10 items. The resulting score is used to classify the pain problem in three stages (I, II, III). Analysing the broader validity and parametric properties of the staging system is the purpose of the present study. Methods: The staging system and psychosocial data were administered to 542 consecutive patients of different diagnoses who attended one of six pain clinics in the year 1995/96. In a time period of 3 months since first contact, treatment procedures were registered. Three months after first contact patients rated the effectiveness of treatment concerning reduction of pain intensity. Results: According to the criteria of the staging system 25% of the sample belonged to each stage I and stage III, whereas 50% were classified to stage II. As a measure of validity, chronic pain status demonstrated significant correlation with psychological impairment, disability and time off work, whereas there was no correlation to pain intensity and persistence of pain. Surprisingly we found no difference in amount and quality of treatment between patients who were graded as severe pain patients (stage III) and the other stages. Furthermore, effectiveness of treatment also did not differ between the three stages. We made several proposals for optimizing the staging system. Conclusion: Given the high prevalence of recurrent and chronic pain as well as the broadness of severity, an important issue on further research is identification of factors which influence the chronification process. For this purpose improved measures of graded classification of pain status are needed.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Beschreibung von Schmerzsyndromen ist durch eine Diagnose allein nicht ausreichend gewährleistet; erst die Angabe der Krankheitsschwere ermöglicht sowohl die Indikation der entsprechenden Behandlung als auch eine Vergleichbarkeit von Fällen. Patienten und Methode: In einer multizentrischen Studie wurde bei 542 Patienten das aus der Mainzer Arbeitsgruppe um Gerbershagen 1986 vorgestellte Stadienmodell der Chronifizierung ermittelt und in Abhängigkeit von Patienten- und Diagnosemerkmalen sowie im Hinblick auf seine parametrischen Eigenschaften analysiert. Ergebnisse und Diskussionen: Die Ergebnisse der Untersuchung bestätigen die gute Validität des Verfahrens im Hinblick auf seine Unabhängigkeit von schmerzspezifischen Parametern. Es besteht theoriegemäß eine gute Übereinstimmung zum Ausmaß der emotionalen Befindlichkeit (Depression), zur subjektiven Beeinträchtigung und zum Ausmaß der Arbeitsunfähigkeit. Die Ergebnisse zeigen auch Ansätze für Verbesserungsmöglichkeiten. Einige der berücksichtigten Kriterien sind vermutlich überflüssig, während der zusätzliche Einbezug des subjektiven Beeinträchtigungserlebens notwendig erscheint. Ob ein übergreifendes Graduierungsmodell für verschiedene Schmerzerkrankungen überhaupt valide sein kann, muss eine weitergehende Analyse zeigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Halswirbelsäulensyndrom (HWS-Syndrom) ; Diagnostik ; Klassifikation ; Key words Cervical spine syndrome ; Classification ; Diagnostic criteria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectives. Pain and functional disorders of the neck are widely diagnosed as “cervical spine syndrome”. As this diagnosis is not able to sufficiently specify the different symptoms, a new classification with five pain syndromes, created empirically, was developed. The aim of this study is to evaluate the predictive values of the diagnostic criteria respectively clinical findings of patients diagnosed with cervical spine syndrome. Methods. Within the two year time frame of the study all patients diagnosed with “cervical spine syndrome”, which presented themselves at the clinic, were included. The statistic analysis was performed in multiple steps: univariate analyses, bivariate variable screening and the use of the logistic regression model. Results. Within two years 653 patients previously diagnosed as suffering from cervical spine syndrome presented at the clinic; 332 of them were included in the study. According to the diagnostic criteria they were attached to one of the five pain syndromes. The statistical analysis showed in 17 of 35 evaluated diagnostic criteria a significant association to one of the five subgroups of the cervical spine syndrome. Conclusion. The statistical analyses revealed significant associations between diagnostic criteria which were assessed by clinical examination and the five subgroups of the cervical spine syndrome. The identified predictors represent the typical syndrome-associated diagnostic criteria of a certain syndrome-subgroup.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Die Beschwerden des Halsbereichs, die in der Regel unter der Sammeldiagnose “Halswirbelsäulensyndrom” (HWS-Syndrom) subsumiert werden, wurden anhand einer empirisch entwickelten Klassifikation in 5 Syndromsubgruppen gegliedert. Die syndromspezifischen Diagnosekriterien wurden auf statistisch signifikante Assoziationen zu den jeweiligen HWS-Syndrom-Subgruppen untersucht. Methode. Innerhalb des Erhebungszeitraums von 2 Jahren wurden alle ambulanten Patienten der Klinik mit der Diagnose “HWS-Syndrom” in die Studie aufgenommen. Die statistischen Analysen erfolgten mittels univariater deskriptiver Analysen, bivariater Variablenvorauswahl und logistischer Regressionsmodelle. Ergebnisse. 332 der 653 Patienten mit der Zuweisungsdiagnose “HWS-Syndrom” konnten in die Studie eingeschlossen und entsprechend der diagnostischen Kriterien einer der 5 HWS-Syndrom-Subgruppen zugeordnet werden. Die statistische Analyse ergab bei 17 von insgesamt 35 untersuchten diagnostischen Kriterien eine signifikante Assoziation zu einer der 5 HWS-Syndrom-Subgruppen. Schlussfolgerung. Die statistischen Analysen zeigten, dass zwischen einer Reihe von Untersuchungsvariablen und den 5 HWS-Syndrom-Subgruppen signifikante Zusammenhänge bestehen. Die identifizierten Prädiktoren stellen die für ein bestimmtes HWS-Syndrom charakteristischen, syndromassoziierten diagnostischen Kriterien dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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