ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Eigenblut
;
Vollblut
;
Leukozytendepletion
;
Lagerungsqualität
;
Key words Autologous blood donations
;
Whole blood
;
Leukocyte depletion
;
Storage quality
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Background: According to the German Guidelines for Hemotherapy, preoperative autologous blood donations can be stored and transfused as whole blood. In contrast to the storage of blood components, however, storage of whole blood results in deterioration of the biological quality due to contamination with leukocytes and platelets. In this study we examined the influence of prestorage leukocyte depletion on the quality of filtered whole blood donations during storage. Material and Methods: Whole blood was donated by healthy volunteers (n=14, 500ml, 70 ml CPDA-1) and was filtered using an integrated whole blood filter system (Leukotrap A1, Fa. Pall, Dreieich, Germany). The leukocyte-depleted whole blood units were then stored for up to 49 days. Several hematological and biochemical parameters indicative of the quality of blood donations were determined during storage. Results: Our data indicate a quality of leukocyte-depleted whole blood donations comparable to buffy-coat-free red blood cell units. Conclusions: The Leukotrap A1 whole blood filter system is an interesting option for hospitals lacking the technical capacity to separate whole blood into components. The clinical suitability remains to be investigated by means of clinical studies.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Gemäß den Richtlinien zur Hämotherapie kann präoperativ gespendetes Eigenblut auch als Vollblut gelagert und transfundiert werden. Im Vergleich zu den Komponenten kommt es bei Vollblut jedoch zu einer stärkeren qualitativen Minderung während der Lagerung. Dies wird hauptsächlich auf die Kontamination mit Leukozyten und Thrombozyten zurückgeführt. In der vorliegenden Studie wurde deshalb untersucht, welchen Einfluß die Filtration von Vollblut vor Lagerung auf die Qualität der Konserve hat. Methodik: Vollblut von gesunden Dauerspendern (n=14, 500 ml, 70 ml CPDA-1) wurde über einen setintegrierten Vollblutfilter (Leukotrap A1, Fa. Pall, Dreieich) gefiltert und über die Lagergrenze von 35 Tagen hinaus bis 49 Tage gelagert. Die Qualität der Vollblutkonserven wurde anhand hämatologischer und biochemischer Parameter zu verschiedenen Zeitpunkten der Lagerung bestimmt. Ergebnisse: Unsere Ergebnisse zeigen, daß die Qualität von gefiltertem Vollblut der von Buffy-coat-freien Erythrozytenkonzentraten vergleichbar ist. Schlußfolgerung: Krankenhäuser ohne Möglichkeit zur Komponentenherstellung steht mit dem Leukotrap A1-Vollblutfiltersystem in der Eigenbluttherapie eine interessante Option zur Verfügung, deren klinische Eignung im Rahmen von Studien überprüft werden sollte.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050496
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