Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Azelluläre Pertussisvakzine ; Monovalent ; Boosterimpfung ; Immunogenität ; Verträglichkeit ; Key words Acellular pertussis vaccine ; Monovalent ; Booster immunization ; Immunogenicity ; Reactogenicity ; Pre-school age
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim of the study was to evaluate reactogenicity and immunogenicity of a monovalent, acellular 4-component pertussis vaccine (pertussis toxin = PT, filamentous haemagglutinin = FHA, pertactin, fimbriae-type 2) when given as a booster dose after primary immunization with the same vaccine. Methods: After 3 immunizations against pertussis with 6 week intervals at the age of 15 months of 6 years, 165 children received a booster dose after a mean of 15 months. The course following immunization was documented in a standardized parent diary. Specific antibodies against vaccine antigens were determined from serum specimens obtained before and 4 weeks after the dose. Results: As expected antibody values before the booster dose had decreased compared to post 3 rd dose values but still were 4 to 40-fold above pre 1 st dose values. The 4 th dose resulted in a pronounced boost with 9 (fimbriae type 2) to 24-fold (pertactin) titer rises. Antibody values against PT, FHA and Fimbriae-type 2 positively correlated with age of the vaccinees. The booster dose was well tolerated as were immunizations during the primary series before. Local reactions at the immunization site ranged from 2,6 % (swelling) to 35,8 % (redness) and were generally mild. Systemic reactions occurred at a maximal rate of 15,1 % (temperature ≥ 38 °C). Neither local nor systemic reactions were correlated with age of the vaccinees. Conclusions: This monovalent, acellular 4-component vaccine has been licensed in Germany since January 1994 for immunizations against pertussis for children at least 15 months of age. It showed excellent reactogenicity and immunogenicity for a broad age range (4 th dose was applicated up to the 8 th year of life). Since the presence of specific antibodies before immunization did not influence immunogenicity or reactogenicity, immunizations against pertussis with this vaccine can be commenced or continued after previous doses with whole-cell vaccine any time without previous antibody determinations.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Untersuchung: Bestimmung von Verträglichkeit und Immunogenität einer Boosterimpfung (4. Dosis) gegen Pertussis mit einer monovalenten, azellulären 4-Komponenten-Vakzine (Pertussistoxin = PT, Filamentöses Hämagglutinin = FHA, Pertaktin, Fimbrientyp 2). Vorausgegangen war eine Grundimmunisierung mit der gleichen Vakzine. Methode: 165 Kinder, die im Alter von 15 Monaten bis 6 Jahren 3 mal im Abstand von mindestens 6 Wochen die Impfung gegen Pertussis erhalten hatten, erhielten im Mittel 15 Monate später eine Auffrischungsimpfung. Die Verträglichkeit der Immunisierung wurde in einem standardisierten Tagebuch erfaßt. In prävakzinalen und 4 Wochen nach der Impfung entnommenen Blutproben wurden die spezifischen Antikörper gegen die in der Vakzine enthaltenen Antigene von Bordetella pertussis bestimmt. Ergebnisse: Die Antikörpertiter vor der 4. Dosis waren im Vergleich zu den Werten nach der 3. Impfung erwartungsgemäß deutlich abgefallen, lagen aber 4- bis 40 fach über dem Ausgangsniveau. Die Auffrischungsimpfung resultierte in einer ausgeprägten Boosterung mit 9 fachen (Fimbrien-Typ 2) bis 24 fachen (Pertaktin) Titeranstiegen. Gegenüber den Antigenen PT, FHA und Fim-2 korrelierten die Antikörperhöhen positiv mit dem Alter der Impflinge. Die Vakzine wurde, wie schon im Verlauf der Grundimmunisierung beobachtet, sehr gut vertragen. Die lokalen Nebenwirkungen an der Impfstelle lagen zwischen 2,6 (Schwellung) und 35,8 % (Rötung) und wurden in der Regel von den Impflingen als geringfügig bewertet. Die systemischen Nebenwirkungen betrugen maximal 15,1 % (Temperatur ≥ 38 °C). Weder lokale noch systemische Nebenwirkungen zeigten eine Altersabhängigkeit. Schlußfolgerungen: Die von uns untersuchte monovalente, azelluläre 4-Komponenten-Vakzine ist seit Januar 1994 für Erst- und Folgeimpfungen gegen Pertussis ab dem 15. Lebensmonat zugelassen. Sie zeigt für ein breites Altersspektrum (bei Gabe der 4. Dosis bis ins 8. Lebensjahr) eine sehr gute Verträglichkeit und Immunogenität. Da prävakzinal vorhandene Antikörper gegen Pertussisantigene keine Beeinträchtigung von Immunogenität oder Verträglichkeit der Impfungen zeigten, kann mit diesem Impfstoff bei Kindern ohne vorherige Antikörperbestimmung jederzeit eine Immunisierung gegen Pertussis durchgeführt oder eine bereits mit Ganzkeimvakzine begonnene Impfung fortgesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Lymphangiom ; Eiweißverlust ; Immunschwäche ; Szintigraphie ; Key words Lymphangioma ; Protein-loss ; Immunodeficiency ; Scintigraphy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report the case of a seven months old girl, presenting with diarrhea refractory to therapy and stagnation of growth. The dehydrated infant developed edemas. It showed considerable diminution of humoral and cellular immunoresponse. Inspite of several vaccinations there was no response to a multiple-puncture skin test. Thus we suspected a combined immunodeficiency with protein-losing enteropathy, as massive substitution of protein was necessary. An enteral scintigraphy showed an enhancement in the right upper abdomen. During the following laparotomy a 15-cm-segment of the small bowel was resected, as it appeared to be transformed into a cystic lymphoma. Consequently all pathologic findings disappeared. Discussion: This case is of interest because an intestinal lymphangioma was mimicking a combined immunodeficiency, the indication for intervention was given by scintigraphy, and because excision of a short bowel segment restored normality.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über ein 7 Monate altes Mädchen, das mit therapieresistenten Durchfällen und Wachstumsstillstand vorgestellt wurde. Das dehydrierte Kind entwickelte Ödeme und wies eine erhebliche Verminderung humoraler und zellulärer Abwehrfunktionen auf. Somit äußerten wir den Verdacht auf einen kombinierten Immundefekt mit enteralem Eiweißverlust, da das Kind massive Proteinsubstitutionen benötigte. Wir führten eine enterale Szintigraphie durch, die eine deutliche Mehranreicherung im rechten Oberbauch zeigte. Bei der anschließenden Laparotomie wurde ein 15 cm langer, durch ein Lymphangiom zystisch veränderter Dünndarmabschnitt entfernt. Danach normalisierten sich alle Befunde. Diskussion: Die Besonderheit dieses Falls liegt in der Simulation eines kombinierten Immundefekts durch ein intestinales Lymphangiom, das Stellen der Operationsindikation per Szintigraphie und die Heilung durch kurzstreckige Exzision.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Säuglinge ; Kleinkinder ; Unfall ; Hospitalisierung ; Prävention ; Key words Infants ; Toddlers ; Accident ; Hospitalization ; Prevention
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Since the end of the 1960ies, accidents have been identified as the most common cause of mortality in children and account for considerable childhood morbidity in industrialized western countries. In contrast to traffic-related accidents in older children and adolescents, which were consequently registered and documented, no epidemiological data exist about home injuries and accidents during the first years of life in Germany. This report presents data on accident-related hospitalizations in a cohort of 10271 infants, who participated in a prospective vaccine efficacy trial in Germany from 1991 to 1994. Methods: From the time-point of study entry (at the age of 2–4 months) until the end of the study (December 15, 1994) study families were biweekly contacted by phone using a standardized questionnaire, asking for medically-relevant events and hospitalizations. Results: Overall 1598 hospitalizations in 1282 study children were reported. Accidents were responsible for 338 hospitalizations (21.2%) in 319 children (57.1% boys). Two children died (one after a traffic accident and another one after drowning); mortality was 0.6%. The peak accident incidence was at the age of 9–12 months with 22 events/1000 observation years. Most accidents occurred in May (10.9%) and September/October (11.8%). Thursday was the day on which most accidents occurred (n=61, 18.1%). 72.5% of all accidents (n=245) were caused by physical trauma of kinetic (n=227) or thermic nature (n=18). Only 12 accidents (3.5%) were traffic-related. Head trauma was the most frequent accident (n=193, 57.2%), followed by ingestions (n=79, 23.4%), injuries (n=20, 5.9%), extremity-fractures (n=19, 5.6%), scalds/burns (n=18, 5.3%) and aspirations (n=9, 2.6%). Overall 12.7% of all hospitalizations registered during the study period were accident-related. Mean duration of hospitalization ranged from 1.3±1.2/1.9±1.8 d (ingestions, injuries) to 9.8±8.3/11.4±11.8 d (burns/scalds/fractures of the extremities). Children without siblings, cared by one parent showed the lowest, children with more than two siblings in families with four or more adults showed the highest accident rate (1.6 vs. 4.4%). Conclusion: Accidents in infants and toddlers represent an important, although generally underestimated childhood morbidity factor with higher incidence rates but lower mortality compared to accidents in older children.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Seit dem Ende der 60er Jahre gehören Unfälle in den westlichen Industrienationen zu den häufigsten Ursachen kindlicher Morbidität und Mortalität. Während sich Unfälle bei älteren Kindern und Jugendlichen meist im Straßenverkehr ereignen und konsequent erfaßt bzw. dokumentiert werden, gibt es für Unfälle im Säuglings- und Kleinkindesalter, die sich bevorzugt bei häuslichen Aktivitäten ereignen, keine aktuellen epidemiologischen Daten in Deutschland. Im Rahmen einer Studie zur Wirksamkeit einer azellulären Pertussisvakzine konnten wir zwischen 1991 und 1994 prospektiv die Häufigkeit unfallbedingter Hospitalisierungen bei 10.271 Säuglingen und Kleinkindern in Deutschland erfassen und analysieren. Methode: In regelmäßigen 2wöchentlichen Telefoninterviews wurden die Sorgeberechtigten vom Zeitpunkt des Studienbeitritts (im Alter von 2–4 Monaten) bis zum Studienende (15. Dezember 1994) prospektiv über medizinisch bedeutsame Ereignisse und Hospitalisierungen der Studienkinder befragt. Ergebnisse: Insgesamt wurden 1.598 Hospitalisierungen bei 1.282 Kindern gemeldet. Unfälle waren für 338 stationäre Behandlungen (21,2%) bei 319 Kindern (57,1% Jungen) verantwortlich. 2 Kinder verunglückten tödlich (je 1 Verkehrs- und Ertrinkungsunfall); die Letalität betrug 0,6%. Der Altersgipfel der Unfallinzidenz zeigte sich mit 22 Unfällen pro 1.000 Beobachtungsjahren im Alter von 9–12 Monaten. Die unfallträchtigsten Monate waren Mai (10,9%), bzw. September/Oktober (je 11,8%), der unfallträchtigste Wochentag war der Donnerstag mit 61 (18,1%) Unfallereignissen. 72,5% aller Unfälle (n=245) wurden durch eine aktive bzw. passive Einwirkung physikalischer Kräfte verursacht (n=227 kinetischer, n=18 thermischer Natur). 12 Unfälle (3,5%) ereigneten sich durch die passive Teilnahme am Straßenverkehr. Häufigstes Unfallereignis waren Schädel-Hirn-Traumen (n=193, 57,2%), gefolgt von Ingestionen (n=79, 23,4%), Weichteilverletzungen (n=20, 5,9%), Extremitätenfrakturen (n=19, 5,6%), Verbrennungen/Verbrühungen (n=18, 5,3%) und Aspirationen (n=9, 2,6%). Insgesamt wurden 12,7% aller erfaßten stationären Krankenhausbehandlungstage durch Unfälle bedingt. Die mittlere Aufenthaltsdauer lag zwischen 1,3±1,2 und 1,9±1,8 Tagen (Ingestionen/Weichteilverletzungen) und 9,8±8,3 und 11,4±11,8 Tagen (Verbrennungen, Verbrühungen, Extremitätenfrakturen). Einzelkinder alleinerziehender Eltern zeigten mit 1,6% das geringste, Kinder aus Großfamilien (≥3 Kinder, 〉4 Erwachsene) mit 4,4% das höchste Unfallrisiko. Schlußfolgerung: Unfälle im Säuglings- und frühen Kleinkindesalter repräsentieren einen präventivmedizinisch bislang vernachlässigten Morbiditätsfaktor, mit höherer Inzidenz, jedoch niedrigerer Letalität im Vergleich zu Unfallereignissen bei älteren Kindern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetes mellitus ; Insulinantikörper ; Key words Diabetes mellitus ; Insulin-antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The prevalence of insulin-antibodies in patients with diabetes mellitus has recently decreased due to the usage of purified human insulin. In most patients, there are no clinical findings related to these antibodies. However, there are some patients with altered metabolic control due to insulin antibodies. The typical clinical picture involves increased postprandial blood glucose levels as well as delayed hypoglycemia. Case: We report on a 12 year old girl with insulin dependent diabetes mellitus with alterations in insulin pharmacokinetics due to insulin antibodies. Although most of the daily insulin dose was administered in the morning, the patient showed hyerglycemia during daytime and nocturnal hypoglycemia. Frequent blood glucose measurement ruled out unrecognized hypoglycemia possibly causing the poor glycemic control. Insulinantibodies were markedly elevated. Metabolic control was improved by decreasing the total dose of insulin and increasing the amount of short acting insulin.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Prävalenz von Insulinantikörpern bei Patienten mit Diabetes mellitus ist aufgrund der Verwendung hochgereinigter Humaninsulinpräparate deutlich rückläufig und liegt bei etwa 40%. Bei einem Großteil der Patienten bleiben diese Antikörper ohne klinische Relevanz. In seltenen Fällen können sie jedoch zu einer labilen Stoffwechsellage führen. Typischerweise finden sich postprandiale Hyperglykämien sowie nach Insulinapplikation verzögert auftretende Hypoglykämien. Fall: Wir berichten über eine 12 Jahre alte Patientin mit insulinpflichtigem Diabetes mellitus, bei der es zu einer verzögerten Insulinwirkung aufgrund von Insulinantikörpern kam. Obwohl der größte Teil der Insulintagesdosis am Morgen injiziert wurde, fanden sich Hyperglykämien im Verlauf des Tages sowie nächtliche Hypoglykämien. Unerkannte Hypoglykämien als Ursache der instabilen Stoffwechsellage konnten durch engmaschige Blutzuckerkontrollen ausgeschlossen werden. Es gelang der Nachweis deutlich erhöhter Insulinantikörper im Serum. Durch eine Verringerung der Gesamtinsulindosis und einer Erhöhung des Altinsulinanteils konnte eine Verbesserung der Stoffwechsellage herbeigeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 144 (1996), S. 906-909 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Pertussis ; Seroprävalenz ; Kinder ; Jugendliche ; Mikroagglutinationstest ; Key words Pertussis ; Antibodyseroprevalence ; Children ; Adolescents ; Microagglutination assay
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim of the study was to determine the age-dependent prevalence of antibodies against Bordetella pertussis in children and adolescents not vaccinated against pertussis. Methods: From March to October, 1994, sera of children and adolescents (1–18 years of age) without a history of pertussis immunization, and treated for non-respiratory illnesses at the University Hospital for Children and Adolescents in Erlangen, were collected and kept frozen. Pertussis antibodies were measured with a microagglutination assay. Results: Agglutinating serum antibodies against B. pertussis were found in 152 (49.5 %) of 307 patients. Age distribution and seropositivity rates were as follows (age group, n total, % positive): 1–2 years: 29 (21 %); 2–3 years: 19 (21 %); 3–4 years: 21 (24 %); 4–5 years: 29 (45 %); 5–6 years: 31 (48 %); 〉 6–12 years: 108 (60 %); 〉 12 years: 70 (63 %). Only 24 (16 %) of 152 seropositive patients had a history of pertussis illness. Antibodies were positive in 24 (73 %) of 33 patients with a positive history for pertussis. Conclusions: Since the sensitivity of the assay is estimated to be at least 90 % and a positive titer in our experience persists for decades, we conclude: 1) a history of pertussis is unreliable and frequently missing despite positive serum antibodies. In 27 % of patients with a positive history antibodies against B. pertussis were not demonstrable. 2) The rate of susceptibility among unvaccinated children and adolescents was high. Catch-up immunizations, preferably with monovalent, acellular pertussis vaccines are required to stop the circulation of the organism in the population.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Untersuchung: Bestimmung der altersabhängigen Prävalenz von Antikörpern gegen Bordetella pertussis bei Kindern und Jugendlichen, die nicht gegen Pertussis geimpft wurden. Methode: Im Zeitraum von März bis Oktober 1994 wurden Seren von Kindern und Jugendlichen (Alter 1–18 Jahre), die wegen nicht respiratorischer Erkrankungen in der Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche in Erlangen stationär behandelt wurden und keine Pertussisimpfanamnese aufwiesen, gesammelt und tiefgefroren. Die Bestimmung der Pertussisantikörper erfolgte im Mikroagglutinationstest. Ergebnisse: Bei 152 (49,5 %) von 307 Patienten fanden wir im Serum agglutinierende Antikörper gegen Bordetella pertussis. Die Altersverteilung der Patienten und der Anteil Seropositiver waren wie folgt (Altersgruppe, n gesamt, % positiv): 1–2 Jahre: 29 (21 %); 2–3 Jahre: 19 (21 %); 3–4 Jahre: 21 (24 %); 4–5 Jahre: 29 (45 %); 5–6 Jahre: 31 (48 %); 〉 6–12 Jahre: 108 (60 %); 〉 12 Jahre: 70 (63 %). Lediglich bei 24 (16 %) von 152 serologisch Positiven war anamnestisch eine Pertussiserkrankung erinnerlich. Von 33 Patienten mit anamnestisch erinnerlicher Pertussis lag bei 24 (73 %) ein positiver Titer vor. Schlußfolgerung: Da die Sensitivität des Tests mindestens 90 % beträgt und ein positiver Titer nach unseren Erfahrungen über Jahrzehnte persistiert, läßt sich folgendes ableiten: 1. Die anamnestische Angabe einer durchgemachten Pertussiserkrankung ist unzuverlässig, da sie trotz positiven Titers häufig (84 %) fehlt. Umgekehrt hatten 27 % der Patienten mit positiver Pertussisanamnese keine nachweisbaren Antikörper. 2. Der Anteil pertussisempfänglicher Kinder und Jugendlicher ohne Impfanamnese war sehr hoch. Hier sind Nachholimpfungen, vorzugsweise mit monovalenten, azellulären Pertussisvakzinen, dringend indiziert, um die Zirkulation des Erregers in der Bevölkerung zu unterbinden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Pertussis ; Monovalent ; multicomponent acellular pertussis vaccine ; Immunogenicity ; Reactogenicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Immunization against pertussis has been re-recommended for healthy children in Germany in 1991. In addition the former restriction of immunizing only in the first 2 years of life was abolished. In children born before 1991 immunization rates against pertussis were 15% or less. With the new recommendations physicians are now faced with an increasing demand of parents for catch-up vaccinations in these children. Since they were immunized against diphtheria and tetanus previously monovalent pertussis vaccines are needed for this indication. Therefore a monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine was studied in 249 German children 15 months to 6 years of age. Three doses were administered at 6–10 week intervals. Reactogenicity and antibody responses against the vaccine antigens pertussis toxin (PT), filamentous haemagglutinin (FHA), 69-kd antigen (pertactin) and fimbriae-2 (agglutinogen) were investigated. Local and systemic reactions were minimal in frequency and severity. Antibody responses against all vaccine antigens were pronounced with 93%–100% of vaccinees demonstrating at least four fold titre rises above pre-immunization after the third dose. These findings indicate that this monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine with excellent immunogenicity and low reactogenicity is an appropriate candidate for closing immunization gaps in older children in countries with previously low vaccination rates against pertussis. Based on the results of this study the monovalent acellular pertussis vaccine was licensed in Germany in January 1994.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Bordetella pertussis ; Sudden infant death ; Polymerase chain reaction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract From December 1990 to November 1993 nasopharyngeal specimens were obtained for culture from 50 children (mean 4.9±3.3 months of age) who had died suddenly.Bordetella pertussis was not isolated. Subsequently, nasopharyngeal specimens for polymerase chain reaction (PCR) analysis were obtained from another 51 victims of sudden death (mean 5.4±4.4 months of age); nine (18%) wereB. pertussis positive.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key wordsBordetella pertussis ; Sudden infant death ; Polymerase chain reaction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract From December 1990 to November 1993 nasopharyngeal specimens were obtained for culture from 50 children (mean 4.9 ± 3.3 months of age) who had died suddenly. Bordetella pertussis was not isolated. Subsequently, nasopharyngeal specimens for polymerase chain reaction (PCR) analysis were obtained from another 51 victims of sudden death (mean 5.4 ± 4.4 months of age); nine (18%) were B. pertussis positive. Conclusion Our findings support previous epidemiological studies which noted an association between epidemic pertussis and sudden infant death syndrome. Further PCR studies with both internal and external controls should be performed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Pertussis ; Monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine ; Immunogenicity ; Reactogenicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Immunization against pertussis has been re-recommended for healthy children in Germany in 1991. In addition the former restriction of immunizing only in the first 2 years of life was abolished. In children born before 1991 immunization rates against pertussis were 15% or less. With the new recommendations physicians are now faced with an increasing demand of parents for catch-up vaccinations in these children. Since they were immunized against diphtheria and tetanus previously monovalent pertussis vaccines are needed for this indication. Therefore a monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine was studied in 249 German children 15 months to 6 years of age. Three doses were administered at 6–10 week intervals. Reactogenicity and antibody responses against the vaccine antigens pertussis toxin (PT), filamentous haemagglutinin (FHA), 69-kd antigen (pertactin) and fimbriae-2 (agglutinogen) were investigated. Local and systemic reactions were minimal in frequency and severity. Antibody responses against all vaccine antigens were pronounced with 93%–100% of vaccinees demonstrating at least four fold titre rises above pre-immunization after the third dose. These findings indicate that this monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine with excellent immunogenicity and low reactogenicity is an appropriate candidate for closing immunization gaps in older children in countries with previously low vaccination rates against pertussis. Based on the results of this study the monovalent acellular pertussis vaccine was licensed in Germany in January 1994.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...