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  • 1980-1984  (13)
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  • 1
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 36 Frauen erhielten 2 g Cefoxitin in einer fünfminütigen intravenösen Bolusinjektion zu verschiedenen Zeiten vor abdominaler oder vaginaler Hysterektomie. Cefoxitinkonzentrationen in Myometrium und Tuben waren signifikant höher als in Endometrium und während der ersten zwei Stunden nach Applikation fast ebenso hoch wie die Serumkonzentrationen. Für zwei Stunden konnte ein Gewebespiegel von 8 µg/g aufrechterhalten werden. Cefoxitin erreicht Gewebekonzentrationen in Myometrium, Endometrium und Tuben, welche kontrollierte prospektive klinische Studien zur Verhütung postoperativer Wundinfektionen rechtfertigen.
    Notes: Summary Thirty-six patients received an intravenous bolus injection of 2 g cefoxitin over 5 min at various times before abdominal or vaginal hysterectomy. Cefoxitin levels in myometrium and salpinges were substantially higher than those in endometrium and almost as high as those in serum during the first two hours following the i. v. administration of the drug. Tissue concentrations of 8 µg/g could be maintained for two hours. The cefoxitin tissue concentrations attained in myometrium, endometrium and salpinges justify controlled prospective clinical studies on the prevention of post-operative wound infections with this antibiotic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 11 (1983), S. 346-346 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 12 (1984), S. 17-19 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The pharmacokinetic properties of ceftizoxime, a new beta-lactamase-resistant cephalosporin, were investigated in 27 patients following perioperative antimicrobial prophylaxis. 2 g of ceftizoxime were injected before surgery and the concentrations measured in serum, muscle and renal tissue over a period of 30 min to 7 h. The pharmacokinetic data indicated high and long-lasting concentrations of ceftizoxime, especially in the renal tissue; this makes the drug ideal for the treatment of complicated urinary tract infections with obstruction and involvement of the renal tissue, provided the bacteria present are sensitive. The administration of 2 g i. v. every 12 h should be sufficient. In view of the high and long-lasting concentrations, it should be possible to treat uncomplicated urinary tract infections with a single dose of 2 g every 24 h. However, Enterococci,Bacteroides andPseudomonas aeruginosa are not sufficiently sensitive to ceftizoxime and a combination with an aminoglycoside is thus indicated in the treatment of high-risk patients in the absence of bacteriological tests.
    Notes: Zusammenfassung Bei 27 Patienten wurden die pharmakokinetischen Eigenschaften von Ceftizoxim, einem neuen Beta-Laktamase-stabilen Cephalosporin, im Serum, Muskel- und Nierengewebe im Rahmen einer perioperativen Prophylaxe untersucht. Die über einen Zeitraum von 30 Minuten bis sieben Stunden nach präoperativer Injektion von 2 g Ceftizoxim ermittelten pharmakokinetischen Daten ergaben langanhaltende und hohe Antibiotika-Konzentrationen, insbesondere im Nierengewebe, die dafür sprechen, daß Ceftizoxim für die Behandlung von komplizierten Harnwegsinfektionen mit Obstruktion und Gewebebeteiligung ideal geeignet ist, solange es sich um empfindliche Keime handelt. Eine Dosierung von 2 g intravenös alle 12 Stunden ist hierfür ausreichend. Bei unkomplizierten Harnwegsinfektionen sollte aufgrund der hohen und lang anhaltenden Konzentrationen selbst eine einmalige Applikation von 2 g alle 24 Stunden zum Erfolg führen. Da Enterokokken,Bacteroides undPseudomonas aeruginosa keine ausreichende Sensibilität gegen Ceftizoxim aufweisen, sollte, solange ein mikrobiologischer Erregernachweis nicht vorliegt, bei Patienten mit hohem Risiko die Kombination mit einem Aminoglykosid durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 8 (1980), S. S243 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Primary objective of patient-oriented hospital hygiene is the reduction in frequency of the five most important nosocomial infections: urinary tract infection, wound infection, respiratory tract infection, sepsis and infection of the skin and subcutaneous tissue. The less the effect of individual measures on the rate of hospital infections, the less important these measures are. Patient-oriented hospital hygiene commences not with expensive renovations, but with measures such as improvement of certain nursing techniques (venous catheters, bladder catheters, tracheal tubes, wound care). The most important measures are hand washing and disinfection. Hygiene committees, hygiene officers and infection control nurses are essential. A large part of the funds for investment in extra staff in a hospital hygiene programme can be obtained by economizing in other areas (e.g. routine floor disinfection).
    Notes: Zusammenfassung Primäres Ziel der patientenorientierten Krankenhaushygiene ist die Senkung der Häufigkeit der fünf wichtigsten Krankenhausinfektionen: Harnwegsinfektionen, Wundinfektionen, Atemwegsinfektionen, Sepsis und Infektionen der Haut und Subkutis. Je geringer der Effekt der Einzelmaßnahme auf die Krankenhausinfektionsrate ist, desto unwichtiger wird sie. Patientenorientierte Krankenhaushygiene beginnt nicht mit aufwendigen Umbaumaßnahmen in der Klinik, sondern z. B. mit Verbesserung bestimmter pflegerischer Techniken (Venenkatheter, Blasenkatheter, Trachealtubus, Wundversorgung). Wichtigste Maßnahmen sind Händewaschen und Händedesinfektion. Unersetzlich sind Hygienekommissionen, Hygienebeauftragte und Hygienefachschwestern/-pfleger. Durch Einsparungen auf anderen Gebieten (z. B. routinemäßige Fußbodendesinfektion) könnte ein Großteil der für zusätzliche Personalinvestitionen auf dem Gebiet der Krankenhaushygiene benötigten Mittel bereitgestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Using the checkerboard agar dilution method, the combined effect of cefotaxime with netilmicin and other aminoglycosides on 57 non-fermenting, gram-negative bacteria (Pseudomonas aeruginosa, Pseudomonas cepacia, Pseudomonas maltophilia, Pseudomonas fluorescensputida, Acinetobacter anitratus, Acinetobacter lwoffi) was tested. These bacteria had been isolated from patients with nosocomial infections. An average of 39% of the non-fermenting bacteria were inhibited by the additive effect of cefotaxime-aminoglycoside combinations. 14% on the average by the synergistic effect. The additive and synergistic effect was greatest againstP. aeruginosa, P. maltophilia andP. fluorescens-putida strains and weakest againstAcinetobacter species. No synergism was found withP. cepacia strains. The additive and/or synergistic combinations reduced the minimal inhibitory concentrations of cefotaxime, netilmicin and other aminoglycosides to therapeutically attainable serum concentrations for nearly all strains.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Checkerboard-Agar-Dilutionsmethode wurde die Kombinationswirkung von Cefotaxim mit Netilmicin und anderen Aminoglykosiden gegen 57 nicht fermentierende gramnegative Bakterien (Pseudomonas aeruginosa, Pseudomonas cepacia, Pseudomonas maltophilia, Pseudomonas fluorescensputida, Acinetobacter anitratus, Acinetobacter lwoffi) überprüft, die von Patienten mit im Krankenhaus erworbenen Infektionen isoliert worden waren. Durchschnittlich 39% der Nonfermenter wurden durch Cefotaxim-Aminoglykosid-Kombinationen additiv, 14% synergistisch gehemmt. Die additive und synergistische Wirkung war am besten beiP. aeruginosa, P. maltophilia undP. fluorescens-putida Stämmen, am niedrigsten gegenAcinetobacter Spezies; gegenP. cepacia Stämme trat kein Synergismus auf. Die additiven und/oder synergistischen Kombinationen senkten die minimalen Hemmkonzentrationen von Cefotaxim, Netilmicin und anderen Aminoglykosiden bei fast allen Stämmen auf therapeutisch erreichbare Serumkonzentrationen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 9 (1981), S. 302-302 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We investigated the antibacterial activity of clindamycin and lincomycin at 1/4×minimum inhibitory concentration (MIC), 1 × MIC and 4 × MIC against a serum-resistantStaphylococcus aureus and a serum-resistantStaphylococcus epidermidis strain in broth, in serum with and without the presence of leukocytes and in Hank's medium in combination with leukocytes alone. Against both test strains, lincomycin in broth and serum was similiarly effective, whereas againstS. aureus clindamycin in broth was somewhat more active. In the combined test mixture of serum with leukocytes, even a 1/4 × MIC of clindamycin or lincomycin markedly improved leukocyte killing ofS. aureus, whereas both compounds could not further enhance the marked leukocyte killing ofS. epidermidis, even at inhibitory concentrations. In Hank's medium with leukocytes alone, clindamycin and lincomycin had at the most only a bacteriostatic effect against both test strains.
    Notes: Zusammenfassung Wir untersuchten die antibakterielle Aktivität von Clindamycin und Linkomycin bei 1/4 × minimaler Hemmkonzentration (=MHK), 1 × MHK und 4 × MHK gegen einen serumresistentenStaphylococcus aureus- und einen serumresistentenStaphylococcus epidermidis-Stamm in Bouillon, in Serum mit und ohne Gegenwart von Leukozyten bzw. in Hank's Medium mit Leukozyten allein. Linkomycin war gegen beide Teststämme in Bouillon und Serum gleichermaßen wirksam, während Clindamycin in Bouillon gegenS. aureus doch etwas aktiver war. Im kombinierten Ansatz von Serum mit Leukozyten verbesserte bereits 1/4 × MHK von Clindamycin bzw. Linkomycin deutlich die leukozytäre Abtötung vonS. aureus, während beiS. epidermidis beide Substanzen die hohe leukozytäre Abtötungsrate auch bei inhibitorischen Konzentrationen nicht weiter verbessern konnten. In Hank's Medium mit Leukozyten allein hatten Clindamycin wie Linkomycin gegen beide Teststämme maximal nur einen bakteriostatischen Effekt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical microbiology & infectious diseases 2 (1983), S. 274-276 
    ISSN: 1435-4373
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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