ISSN:
1434-3916
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Bei einem 69jährigen Patienten mit einem Diabetes, dessen Intensität starken Schwankungen unterworfen war, wurde eine praktisch völlige Destruktion beider Oberschenkelköpfe einschließlich der Schenkelhälse und der Hüftgelenkspfannen angetroffen, die, dokumentiert durch Röntgenaufnahmen, die 8 Jahre zuvor angefertigt worden waren, primär unter dem typischen Bild der idiopathischen Oberschenkelkopfnekrose begonnen hatten. Außer einem Diabetes bestand bereits zur Zeit des erstmaligen Nachweises der Oberschenkelkopfnekrose eine Hyperuricämie und eine Hyperlipidämie. Ein Gichtanfall war nur einmal registriert worden. Unter Therapie hatten sich die Hyperuricämie und Hyperlipidämie in den letzten Jahren normalisiert. Es wird die Frage erörtert, ob der derzeitige Röntgenbefund eine Komplikation einer aseptischen Oberschenkelkopfnekrose mit einer diabetischen Arthropathie der Hüftgelenke repräsentiert. Für these Annahme können Details des angiographischen Befundes und eine Spondylopathie sprechen, die alle Charakteristika der neuropathischen Spondylopathie aufweist. Eine allgemeine Osteoporose und eine hypertrophische Spondylose spezieller Ausprägung bedürfen in Zusammenhang mit dem Diabetes ebenfalls der speziellen Registrierung.
Notes:
Summary A practically complete destruction of both femoral heads including the femoral necks and acetabula was encountered in a 69-year-old patient with diabetes, which varied in intensity. This destruction, documented by radiographs which had been taken 8 years prior, had started as the typical picture of “idiopathic femoral head necrosis”. In addition to diabetes, hyperurecemia and hyperlipoproteinemia were present at the time when the femoral head necrosis was first evidenced. One episode of gout was recorded. In recent years, following therapy, the hyperurecemia and hyperlipoproteinemia had normalized. The question is raised, as to whether or not the present radiological findings represent a complication of aseptic femoral head necrosis, combined with a diabetic arthropathy of the hip joints. Details of the angiographic findings and a spondylopathy, which have all the characteristics of a neuropathic spondylopathy, would favor this hypothesis. When associated with a diabetic condition, generalized osteoporosis and hypertrophic spondylosis of such a particular nature require special mention.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00433293
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