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  • 1970-1974  (7)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 327 (1970), S. 971-978 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Rückbildungsfähigkeit einer durch Druck auf das Rückenmark (RM) entstandenen Querschnittslähmung ist vomTempo der Entstehung, von demGrad der Druckeinwirkung und derzeitlichen Dauer der Kompression abhängig. Das ist für die Operationsindikation zum Zwecke einer Dekompression des RM von entscheidender Bedeutung. Beilangsam über Wochen und Monate fortschreitender Querschnittslähmung infolge eines langsam progredienten Tumordruckes bei benignen Geschwülsten ist nach operativer Dekompression eine gute Prognose mit fast immer mehr oder weniger vollständiger Lähmungsrückbildung noch nach Wochen und Monaten nahezu die Regel. Zirkulation und nervöse Elemente des RM konnten sich anpassen. Dagegen führt dieakute Kompression des RM zu schwerwiegenden — je nach dem Grad der Einwirkung venösen oder arteriellen — medullären Zirkulationsstörungen mit konsekutiven permanenten Gewebsläsionen (perivasculäre Extravasate im zentralen Grau, erhebliches perifokales Ödem bis zu Ödemnekrose und Malacie, ischämische Nekrosen des Markquerschnittes). Damit hat die akut eingetretene Drucklähmung eine stets außerordentlich schlechte Prognose hinsichtlich ihrer Restitution. Dem plötzlichen Zusammenbruch von Zirkulation und Gewebsatmung fehlen Anpassungsmöglichkeiten. Die akut eingetretene totale Drucklähmung des RM ist in einer Zeit von 6 bis 12 Std operativ zu beheben. Später ausgeführte Dekompressionen haben wenig Aussicht auf Erfolg. *** DIRECT SUPPORT *** APW04009 00041
    Notes: Summary Recovery from transverse lesion of the cord with paraplegia caused by pressure on the spinal cord (SC) will depend upon thespeed with which it has developed, thedegree of pressure, and theduration ofcompression. These are of decisive importance so far as the indications for surgical decompression are concerned. In transverse lesions of the cord with paralysis that are progressingslowly over weeks and months and that are caused by slowly progressive pressure of a benign tumour the prognosis is good after surgical decompression in that almost complete recovery from paralysis after weeks or months is nearly always the rule. The circulation and the nerve elements of the SC are able to adapt themselves. Acute compression of the SC, on the other hand, will produce severe disorders of medullary circulation — venous or arterial, depending upon the extent of activity — with subsequent permanent lesions (perivascular extravasations in the central grey matter, considerable perifocal edema up to edematous necrosis and malacia, ischemic necrosis of the transverse section of the cord). Acute compression paraplegia has therefore always a particularly bad prognosis so far as recovery is concerned. The sudden collapse of circulation and tissue respiration makes adaptation impossible. Acute complete compression paraplegia of the SC may be relieved surgically within 6–12 hours after the event. Late surgical decompression has little prospect of success.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 22 (1970), S. 305-325 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 21 functionally nephrectomized dogs Na-S35-thiosulfate as extra-cellular indicator was administered in equal concentrations in blood and CSF (by means of a combined ventriculo-cisternal and subarachnoidocisternal perfusion). The concentration of electrolytes and the osmolarity of the perfusion fluid have been individually equilibrated to the CSF of the animals. Following 30–45, 90, 180 and 270 min of perfusion; samples of tissue from varions brain areas as well as plasma and CSF were taken in order to estimate the isotope concentrations as well as the water and electrolyte contents. By mean of this new method it could be shown, that the distribution space of thiosulfate amounts to 9.3% in the Cortex, 13.3% in the N. caudatus, 9.5% in the medulla, 8.5% in the white substance and 11.9% in the cerebellum. Control values of extracellular space measurement in heart and skelettal muscle amounted to about 22.2% respectrely 10.2%. The calculation of the avarage brain intracellular electrolyte concentrations showed, that although the cellular potassium concentration aggrees with that of heart and muscle, the sodium and chloride concentrations are essentially higher in brain cells. The question to discuss is if all brain cells have such a high sodium and chloride concentration or if they are only present in glia cells.
    Notes: Zusammenfassung Bei 21 Hunden wurde nach bilateraler Nierenausschaltung der extrazelluläre Indikator Na-S35-Thiosulfat sowohl auf dem Blut- als auch auf dem Liquorwege (mittels einer kombinierten ventrikulo-zisternalen und subarachnoido-zisternalen Perfusion) in gleicher Konzentration angeboten. Elektrolytzusammensetzung und Osmolarität des Perfundats waren dem Liquor der einzelnen Tiere individuell angeglichen. Nach 30 bis 45, 90, 180 und 270 Minuten wurden Gewebsproben aus verschiedenen Hirnarealen zur Bestimmung der Aktivität sowie des Wasser- und Elektrolytgehaltes entnommen. Mit dieser neu entwickelten Methode ließ sich ein Thiosulfatverteilungsraum von 9,3% für Cortex, 13,3% für Nucleus caudatus, 9,5% für Medulla, 8,5% für weiße Substanz und 11,9% für Kleinhirn ermitteln. Der zur Kontrolle der Methode in Herz- und Skelettmuskel bestimmte EZR beträgt 22,2% bzw. 10,2%. Die Berechnung der mittleren intrazellulären Ionenkonzentration ergab, daß der zelluläre Kaliumgehalt mit dem anderer Körperzellen übereinstimmt, während die Natrium- und Chloridkonzentration wesentlich höher lag. Es wird die Frage besprochen, ob alle Zellelemente im Gehirn eine so hohe Natriumkonzentration aufweisen oder ob sie sich lediglich in Gliazellen findet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 23 (1970), S. 151-181 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: fractional electro-coagulation ; gasserian ganglion ; trigeminal neuralgia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In his experience with 531 surgical procedures for the relief of trigeminal neuralgia between 1955 to 1970, the author developed a strong preference for the percutaneous electro-coagulation of the gasserian ganglion. Although the method was repeatedly modified in the early years, a standardized technique of controlled, selective and fractional coagulation in the semiawake state of neurolept-anaesthesia was used since 1963 in 183 of his 311 patients, treated in this manner. The advantages of the method, particularly in comparison to open intracranial root sections, are: Minimal operative risk, control of operative effect during the operation, small sensibility deficit, low rate of complications, short hospitalization, short convalescence and satisfactory final result in 93% of the patients (after a second or third coagulation, if needed) in a three-year follow-up period.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 334 (1973), S. 363-364 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Sinn und Zweck der neurochirurgischen Sondersitzung ist das Vertrautmachen der im allgemeinen Krankenhaus tätigen Chirurgen mit den Fortschritten der Beurteilung und Behandlung Schwerschadelhirnverletzter; das Erkennen der Vorrangigkeit der vitalen Funktionen vonRespiration undKreislauf, die Priorität vonKörperhöhlenblutungen beim Polytrauma, möglichst baldige Durchführung einer operativenstabilen Osteosynthese bei Frakturen langer Röhrenknochen, die Bedeutung einerfortlaufenden Überwachung der vitalen Funktionen und neurologischen Symptome, Vertrautsein mitEchographie undAngiographie, eigenverantwortliche Indikationsstellung fürNottrepanationen, zu deren Erlernen neurochirurgische Ausbildungsstätten zur Verfügung stehen.
    Notes: Summary The purpose of the session on neurosurgery was to acquaint surgeons in general hospitals with the advances in diagnosis and treatment of severe brain injuries. Training courses are available for general surgeons. It is essential to recognize the preservations of vital functions such as respiration and circulation as the first priority; in cases of multiple injury the neat priority is the treatment of acute hemorrhage in the body cavities. Early internal fixation should be performed in fractures of the long bones of the extremities, and the vital functions and neurologic symptoms should be monitored continuously. The surgeon needs to be skilled in echography and cerebral angiography, and to be able to take the responsibility of recommending craniotomy in emergencies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 334 (1973), S. 397-406 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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