ISSN:
1433-0431
Keywords:
Key words Ankle sprain • Functional therapy • Clinical examination
;
Schlüsselwörter Außenbänder • Distorsion • Funktionelle Therapie • Diagnostik
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Verletzungen der Außenbänder sind Folge abrupter komplexer Fußbewegungen gegenüber dem Unterschenkel, dessen Hauptkomponente die Supination darstellt; 3 unterschiedliche Schweregrade werden pathoanatomisch beschrieben, von denen die Distorsion und die Ruptur klinisch relevant sind. Letztere führt unter biomechanischen Gesichtspunkten zur „akuten anterolateralen Rotationsinstabilität“ (ALRI). Komplette Durchtrennungen betreffen in bis zu 70 % das anteriore fibulotalare und das fibulokalkaneare Band. Kombinationen mit Syndesmosenverletzungen sind in bis zu 10 % und Deltabandläsionen in 2,5 % möglich. Das klassische Umknickereignis führt sehr selten auch zu Frakturen und Avulsionen entlang einer sog. Supinationsfrakturlinie, die von der Vorfußaußenseite bis zur Syndesmosenregion reicht. Deshalb sollte sich die klinische Erstuntersuchung nicht auf die Außenknöchelspitze beschränken. Der Palpationsbefund, klinische Streßtests und Röntgenstandardaufnahmen sind im eigenen Vorgehen nach Akutverletzungen der Außenbänder für die Diagnosestellung sowie Einleitung der funktionell konservativen Therapie ausreichend.
Notes:
Summary Sprains in the lateral ligaments of the ankle produce the most common ligamentous injuries of the human body. The mechanism of injury is complex, while supination represents the main component of foot movement. Classifying lateral ankle ligament injuries, many authors use a system of three degrees, which includes mild, moderate and severe sprains. Despite this scientific categories, in our opinion is the differentiation between elongation and complete ruptures of practical relevance. Under a biomechanical point of view, ligamentous trauma of the lateral ligaments lead to acute antero-lateral rotational instability (ALRI). Following the retrospective clinical study of Zwipp with 1235 patients, in 70 % of complete disruptions, the anterior talo-naviculare and fibulo-calcanear ligaments are involved together. Syndesmotic injuries have been reported at a rate up to 10 % of ankle sprains with deltoid ligaments at 2,5 %. Rarely, the classic ankle sprain leads to injuries which affect the foot on a so called “supination fracture line”. A rate of 7,4 % is reported for these accompanying injuries. Therefore, clinical examination of ankle sprains should not only address on the distal tip of the fibula. Critical bony and ligamentous structures like the fifth metatarsal base, the calcaneo-cuboideal ligament, the ligaments of the anterior calcaneal process, the talus and syndesmotic ligaments have to be screened for pain and swelling. In our opinion, careful clinical examination and plain radiographs in two plains are sufficient for diagnosing ankle sprains and functional therapy.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00003631
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