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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International archives of occupational and environmental health 38 (1976), S. 31-44 
    ISSN: 1432-1246
    Keywords: NO2 ; Airway resistance ; Acetylcholine-sensitivity ; NO2 ; Atemwegswiderstand ; Acetylcholin-Überempfindlichkeit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer Klimakammer wurden unter konstanten Temperatur-und Feuchtigkeitsbedingungen 16 gesunde Versuchspersonen mit O (= Kontrolle), 1 (= 1,8 mg/m3), 2,5 (= 4,5 mg/m3), 5 (= 9 mg/m3) and 7,5 (= 13,5 mg/m3) ppm NO2 über 2 h und 8 gesunde Probanden mit 5 ppm NO2 über 14 h belastet. Erfaßt wurden der Bronchialwiderstand (Rt), das endexspiratorische Thoraxgas volumen (IGV) und der arterielle O2-(PaO2) and CO2-(PaCO2) Partialdruck sowie die Bronchialwiderstandsänderung nach Acetylcholininhalation (ΔRt nach ACH) als Maß der bronchialen Reaktionsbereitschaft gegenüber bronchokonstriktorischen Reizen. Folgende Befunde wurden erhoben: 1. NO2 ≥ 2,5 ppm fahrte im Mittel zu einem signifikanten Rt-Anstieg. Für die geprüften Konzentrationen ≥ 2,5 ppm ließ sich keine eindeutige Dosis-Wir kungsrelation ermitteln. 2. Der Verlauf der Rt-Änderung unter NO2 zeigte einen initialen Gipfel, dann bis zur zeigten Belastungsstunde eine Tendenz zur Rückbildung und anschließend eine erneute ausgeprägtere Zunahme, die mit der weiteren Expositionszeit kor reliert war. 3. Das Ausmaß der individuellen Rt-Zunahme unter NO2 war signifikant mit dem vorbestehenden individuellen ΔRt nach ACH korreliert. 4. Δ Rt nach ACH nahm nach Belastung mit 7,5 ppm NO2 über 2 h and mit 5 ppm NO2 über 14 h signifikant zu, nicht nach 2-stündiger Belastung mit 2,5 und 5 ppm NO2. 5. Das mittlere IGV stieg unter NO2 ≥ 2,5 ppm an; die Steigerung war nur imspäten Verlauf der 14-stündigen Belastung mit 5 ppm NO2 statistisch signifikant. 6. PaO2 und PaCO2 zeigten unter No2 im Vergleich zum Kontrollversuch keine überzufälligen Abweichungen. Es wird angenommen, daß NO2 den bronchialen Vagusreflex durch Stimulation und/oder Sensibilisierung der sensorischen Rezeptoren beeinflußt.
    Notes: Summary Sixteen healthy persons were exposed to O (= control), 1 (= 1.8 mg/m3), 2.5 (= 4.5 mg/m3), 5 (= 9 mg/m3), and 7.5 (= 13.5 mg/m3) ppm NO2 for 2 h and 8 healthy persons to 5 ppm NO2 for 14 h in an airconditioning plant. Temperature and humidity were kept constant. We determined the airway resistance (Rt), the endexspiratory thoracic gas volume (IGV), the arterial O2- (PaO2) and CO2-(PCO2) tension, and the bronchial susceptibility to bronchoconstricting irritants by considering the increase of the Rt-value after inhalation of acetylcholine (ΔRt after ACH). The following results were obtained: 1. A significant increase of mean Rt-values was observed by exposure to ≥ 2.5 ppm NO2. The concentrations ≥ 2.5 ppm tested, did not show a significant dose-response dependence. 2. The changes of the Rt-values during NO2-exposure showed an initial peak, then a decreasing tendency until the second hour, concluding with a new, more pronounced increase, which was correlated with the further time of exposure. 3. The individual amount of the increase of Rt during exposure to NO2 was significant related to the individual ΔRt after ACH. 4. ΔRt after ACH increased significantly after exposure to 7.5 ppm NO2 over 2 h and to 5 ppm NO2 over 14 h, but not after exposure to 2.5 and 5 ppm NO2 over 2 h. 5. During NO2 ≥2 2.5 ppm the mean values of IGV increased, but the augmentation was significant only in the later stages of the exposure to 5 ppm NO2 over 14 h. 6. No significant differences of PaO2 and PaCO2 were observed in relation to control. We assume, that NO2 influences the bronchial vagus-reflex by stimulation and/or sensitisation of the irritant receptors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Plasma histamine concentration ; Airway obstruction ; Acetylcholine inhalation ; Histamine inhalation ; Hypoxemia ; Plasma-Histaminkonzentration ; Atemwegsobstruktion ; Acetylcholininhalation ; Histamininhalation ; Hypoxämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Inhalation von Histamin wie Acetylcholin bewirkt Histaminfreisetzung mit Anstieg der arteriellen Plasma-Histaminkonzentration. Die hierbei erreichten Plasma-Histaminkonzentrationen sind im Verhältnis zum Anstieg von Edyn wesentlich geringer als bei einer allergenbedingten Histaminfreisetzung. Die entsprechenden Edyn-Anstiege nach Acetylcholin wie nach Histamin können nur zu einem geringen Teil auf das freigesetzte Histamin bezogen werden. Die dem Anstieg von Edyn entsprechenden Anstiege der Strömungswiderstände in den Atemwegen sind alle als vorwiegende Reflexbronchokonstriktion zu verstehen. Die Vergleiche der Effekte von inhaliertem Histamin mit denjenigen durch Allergen freigesetztem Histamin lassen annehmen, daß die sensorischen Rezeptoren wesentlich näher der Schleimhautoberfläche lokalisiert sind als die Mehrzahl der zur Degranulation kommenden Mastzellen. Hypoxämie verursacht einen geringgradigen Anstieg der Plasma-Histaminkonzentration, wobei der entsprechende Anstieg von Edyn etwa demjenigen vergleichbar ist, wie er bei entsprechender durch allergenbedingter Histaminfreisetzung zustande kommt.
    Notes: Summary Inhalation of acetylcholine causes increased histamine concentration in the arterial plasma. This increase is smaller than that following allergen inhalation. The increase in Edyn following ACH inhalation may be related to the histamine released to only a very limited extent. Comparison of the effects of histamine inhalation and allergen inhalation on Edyn and plasma histamine concentration leads to the assumption that sensory receptors are located nearer to the surface of the mucosa than that of the mast cells. Hypoxemia is followed by a slight increase in the arterial plasma histamine concentration. The increase in Edyn corresponds to that caused by allergen inhalation although the increase in Edyn and that in the plasma histamine are much smaller.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 171 (1977), S. 219-228 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Airway resistance ; Vagus blockade ; Bronchoconstriction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The response to prolonged antigen exposure and the potentation of airway resistance increase to ACH challenge, after this exposure, were studied on sixteen boxer dogs. One group of animals presented fatigue to A. E. after 3 hours of exposure. This group developed an increased response to ACH aerosol after fatique to antigen was present. In a second group of dogs, absence of fatigue during prolonged exposure to allergen was observed. A growing tendency of Edyn (as an index of airway resistance) was observed after 5 hours of exposure. The therapeutical influence of bilateral vagus blockade was tested in these last animals. Blockade of nervus vagus released airway obstruction during prolonged allergen exposure and no bronchoconstriction was observed after ACH challenge during blockade.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Airway obstruction ; External stenosis ; Acetylcholine-inhalation ; Breathing mechanics ; Obstruction des voies aériennes ; Sténose externe ; Acetylcholine inhalation ; Mécanique respiratoire ; Atemwegsobstruktion ; Externe Stenose ; Acetylcholininhalation ; Atemmechanik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les mesures des résistances au débit aérien dans les voies aériennes, du volume gazeux intrathoracique, des variations des pressions intrapleurales et intraalvéolaires chez des sujets sains des groupes d'âge différents sous l'influence d'une sténose respiratoire externe, de mÊme que chez des sujets sains sous l'influence d'une obstruction des voies aériennes induite par l'acétylcholine, permettent de tirer les conclusions suivantes comparativement aux patients porteurs d'une maladie chronique obstructive des voies aériennes: 1. Le volume gazeux intrathoracique élevé chez des sujets sains, âgés de plus de 50 ans, n'a pour conséquence aucune diminution des forces élastiques du poumon dans le cadre du volume courant utilisable. 2. Lors d'une broncho-constriction provoquée, les poumons des sujets sains âgés ne sont pas distendus plus fort que ceux des jeunes adultes. 3. Pas de réduction des débits aériens inspiratoires et expiratoires maxima chez des sujets sains sous l'influence d'une broncho-constriction, provoquée par l'acétylcholine ou chez des patients porteurs d'une maladie chronique obstructive des voies aériennes. Mais les débits inspiratoires et expiratoires diminuent d'une manière considérable en cas d'une sténose externe. 4. Les différences plus grandes entre les altérations des pressions alvéolaires et celles des pressions intrapleurales avec l'accroissement des résistances au débit aérien sont dues aux facteurs mentionnés au-dessus. 5. Lors des résistances au débit aérien comparables, les volumes gazeux intrathoracique étaient considérablement plus larges chez des patients atteints de maladie chronique obstructive des voies aériennes que chez des sujets soumis à une sténose respiratoire externe. 6. L'accroissement de l'air captivé est considéré comme cause de l'augmentation excessive du volume gazeux intrathoracique chez des patients porteurs des obstructions des voies aériennes en connexion avec l'altération anatomo-pathologique de la structure pulmonaire. 7. Chez les sujets sains sous l'influence d'une grave sténose respiratoire externe, la paroi thoracique n'atteigne pas à la limite des valeurs d'élastance. 8. La limite des valeurs d'élastance pulmonaire est souvent atteinte lors des résistances au débit aérien relativement petites chez des patients avec l'antagonisme diaphragme-paroi intrathoracique. 9. La pression moyenne intrathoracique comme pression de référence pour le système circulatoire et pour le c∄ur n'est pas changée d'une manière significative sous l'influence d'une obstruction des voies aériennes malgré des variations fortes synchrones des pressions respiratoires.
    Abstract: Zusammenfassung Die Messung der Strömungswiderstände in den Atemwegen, des intrathorakalen Gasvolumens, der Intrapleural- und Intraalveolardruckschwankungen bei gesunden Versuchspersonen in verschiedenen Altersgruppen unter externer Stenoseatmung wie bei gesunden Versuchspersonen nach acetylcholininduzierter Atemwegsobstruktion ermöglicht im Vergleich zu Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung folgende Aussagen: 1. Das bei älteren gesunden Personen nachzuweisende erhöhte intrathorakale Gasvolumen hat keine verminderten elastischen Kräfte der Lunge im nutzbaren Atemvolumenbereich zur Folge. 2. Die Lunge wird bei älteren Versuchspersonen bei Atemwegsobstruktion nicht stärker überdehnt als bei jugendlichen Versuchspersonen. 3. Unter Acetylcholinobstruktion bei gesunden Versuchspersonen wie bei Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung nimmt die maximale inspiratorische und exspiratorische Strömung mit größeren Strömungswiderständen nicht ab, im Gegensatz zu externer Stenoseatmung. 4. Die atemsynchronen alveolären und intrapleuralen Druckdifferenzen sind deshalb entsprechend den Strömungswiderständen vergrößert. 5. Das intrathorakale Gasvolumen nimmt bei Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung bei vergleichbaren Strömungswiderständen wesentlich stärker zu als bei externer Stenoseatmung. 6. Als Ursache für die übermäßige Zunahme des intrathorakalen Gasvolumens wird die Zunahme der gefesselten Luft in Zusammenhang mit dem pathologischanatomischen Umbau der Lunge bei Patienten mit Atemwegsobstruktion angesehen. 7. Bei gesunden Versuchspersonen kommt die Thoraxwand auch bei schwerer externer Stenoseatmung nicht an die Grenze der Dehnbarkeit. 8. Bei Patienten wird diese Grenze der Dehnbarkeit oft mit dem dann folgenden Zwerchfell-Thoraxwand-Antagonismus bei relativ geringen Strömungswiderständen erreicht. 9. Der mittlere Intrapleuraldruck als Referenzdruck für das intrathorakale Kreislaufsystem und für das Herz ändert sich unter der Atemwegsobstruktion trotz starker atemsynchroner Druckschwankungen nicht wesentlich.
    Notes: Summary The effects of breathing against external stenosis and acetylcholine inhalation on airway-resistance, intrathoracic gas volume, intrapleural and intraalveolar pressure changes were studied in healthy subjects of different age groups. Those parameters were also determined in hospitalized patients with chronic obstructive airway diseases. Analysis of the data made possible to make the following comments: 1. The older subjects with increased intrathoracic gas volume did not reveal any decrease of elastic forces of the lung within the normal breathing range. 2. The older and younger subject groups showed no differences in extra-stretching of the lung in induced bronchoconstriction. 3. There was no decrease of maximum inspiratory and expiratory flows either in acetylcholine induced bronchoconstriction or in patients with chronic obstructive diseases. But inspiratory and exspiratory flows decreased appreciably against extra thoracic resistance. 4. The greater differences between the alveolar and intrapleural pressure changes with increased flow resistances were due to those factors mentioned above. 5. Intrathoracic gas volumes were substantially greater in patients than in those subjects under stenosis breathing with comparable airway resistances. 6. The greater increase of intrathoracic gas volume in patients would be, possibly, due to “trapped air”. 7. The thoracic wall of healthy subjects did not reach to the elastic limit under stenosis breathing. 8. The elastic limit might often appear in patients with diaphragm thoracic wall antagonism in relatively low flow resistive-force. 9. The mean intrathoracic pressure as reference pressure for the circulatory system and for the heart did not reveal any appreciable change in airway-obstruction; despite there were significant respiratory pressure-fluctuations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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