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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Kompressionstherapie ; Dynamische Anpreßdruckmessung ; Mikrodruckmeßsonde ; Compliance ; Key words Compression therapy ; Dynamic pressure measurement ; Piezometric microprobe ; Compliance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The well-documented positive effect of compression stocking therapy on the venous macro- and microhemodynamics of the legs can only be attained if the stockings fit well. In order to determine the effective pressure exerted by compression stockings, we usually deleted in US journals. One can get this out of journal and author’s address have developed a new measuring method based on piezoresistant microprobes and a microprocessor unit. With our 2-mm-thick, 5-mm diameter probe, the pressure between the compression stocking and skin can be measured at any location desired. A temporal resolution of 50 Hz makes it possible to carry out dynamic measurements while the patient is walking or performing exercises on tiptoes. Here we present 4 typical cases out of a total of over 80 which we have evaluated. We have decided empirically that the pressure exerted by a class-2 compression stocking on the skin at the height of the ankles (b-position) should not exceed 70 mm Hg while resting and a peak of 110 mm Hg while exercising on tiptoes. At the middle of the calf (c-position) these values should not exceed 60 mm Hg at rest and 80 mm Hg on tiptoes. The pressure should decrease from the distal to proximal direction in order to produce a drainage gradient. We have found empirically that a pressure gradient of 30–40% from the b to the c measurement is favorable. Too high a proximal pressure or too high a pressure on a part of the lower leg causes pain and swelling. Too low a pressure, on the other hand, does not produce the desired vascular effect and alleviation of symptoms. Although dynamic pressure measurements take about 20–30 minutes per leg, they markedly improve patient compliance with compression therapy.
    Notes: Zusammenfassung Die gut dokumentierte günstige Wirkung der Kompressionstherapie mit Kompressionsstrümpfen auf die venöse Makro- und Mikrohaemodynamik der Beine läßt sich nur mit gut angepaßten Strümpfen erreichen. Um den effektiven Anpreßdruck zu bestimmen, wurde an der Universitäts-Hautklinik Tübingen eine neue Meßmethode, basierend auf piezoresistiven Mikromeßsonden und einer Mikroprozessoreinheit, entwickelt. Der Anpreßdruck zwischen Kompressionsstrumpf und Haut kann mit den 2 mm dicken und 5 mm im Durchmesser großen Sonden an beliebigen Hautarealen gemessen werden. Die zeitliche Auflösung von 50 Hz erlaubt dynamische Messungen beim Gehen oder bei Zehenspitzenständen. Es werden hier 4 typische Fallbeispiele aus bisher über 80 Messungen dargestellt. Empirisch wurde ermittelt, daß der Anpreßdruck eines Strumpfes mit Kompressionsklasse 2 auf die Haut auf Knöchelhöhe (b-Maß) 70 mmHg in Ruhe und 110 mmHg Spitzendruck bei Zehenspitzenständen bzw. 60 mmHg in Ruhe und 80 mmHg bei Zehenständen in Wadenmitte (c-Maß) nicht überschreiten sollte. Der Anpreßdruck soll von distal nach proximal abfallen, um entstauend zu wirken. Empirisch wurden Druckdifferenzen von 30–40% vom b- zum d-Maß als günstig ermittelt. Zu hohe proximale Drucke bzw. zu hohe Drucke an einem Unterschenkelsegment verursachen Schmerzen und Schwellung. Zu niedrige Drucke führen nicht zur Entstauung und gewünschten Beschwerdelinderung. Die Compliance der Patienten hinsichtlich der Kompressionstherapie läßt sich durch eine dynamische Anpreßdruckmessung, die allerdings etwa 20–30 min Zeit pro Bein in Anspruch nimmt, deutlich verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Kompressionstherapie ; Chronische venöse Insuffizienz ; Qualitätssicherung ; Anpressdrücke ; Ulcus cruris ; Keywords Compression therapy ; Chronic venous insufficiency ; Quality of therapy ; Exerted pressure ; Ulcus cruris
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background and Objective. The aim of the study was to measure the pressure exerted on the skin with application of the specially designed UlcerCare® compression stocking for treatment of chronic venous leg ulcers and simultaneously to objectify the improvement in venous function. Patients/Methods. Twenty patients with chronic venous insufficiency according to the CEAP Classification C1–4 Ep AS, A14, Ap, PR were examined. Static exerted pressure was measured while standing and the dynamic equivalent was measured during 10 repetitions of tip-toe exercise. The patients were wearing the standard stocking JOBST Medical LegWear UlcerCare® (Beiersdorf AG, Hamburg, Germany). As a control for the effectiveness of the therapy on venous hemodynamics, the lower leg volume, calculated using optoelectronically-measured lower leg circumference and venous reflux, determined by strain gauge plethysmographically-measured venous refill time, were used. Results. Use of the compression stocking system UlcerCare® resulted in a decreased lower leg volume. This decrease was on average 5.3%, corresponding to 106±78 ml (p〈0.001). The calf and forefoot venous function parameters also improved. The venous refill time improved from 27.2±15.2 s to 45.0±27.4 s at the forefoot (p〈0.003) and from 10.5±4.5 s to 19.4±10.9 s at the calf (p〈0.002). The exerted pressure at the ankle while standing was 46.2±24.2 mmHg (resting pressure) and 48.5±27.2 mmHg during repetitive tip-toe exercises (mean exercise pressure). At the calf, the exerted pressure while standing was 40.7±26.9 mmHg (resting pressure) and during the repetitive tip-toe exercises it was 42.1±29.5 mmHg (mean exercise pressure). Conclusions. The exerted pressure of the UlcerCare® compression stocking is equivalent to that of a class 3 medical compression stocking. This newly developed stocking diminishes venous reflux and reduces leg edema. These objectified effects suggest that the UlcerCare® stocking is effective as compression therapy for venous ulcers.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung. Ziel der Studie war es, den für die Therapie des Ulcus cruris entwickelten Kompressionsstrumpf UlcerCare® hinsichtlich der erzielten Anpressdrücke auf die Haut zu messen und simultan die damit bewirkte Verbesserung der Venenfunktion zu objektivieren. Patienten/Methodik. Untersucht wurden 20 Patienten mit einer chronischen venösen Insuffizienz nach der CEAP Klassifikation C1–4 Ep AS, A14, Ap, PR. Gemessen wurden der statische Anpressdruck im Stehen und die dynamische Anpressdruckänderung während 10 Zehenständen des Standardstrumpfes JOBST Medical LegWear UlcerCare® (Beiersdorf AG, Hamburg). Zur Kontrolle der Wirksamkeit auf die venöse Hämodynamik wurde das Beinvolumen aus den mit einem optoelektronischen System berührungslos gemessenen Unterschenkelumfängen errechnet und der venöse Reflux über die Venenfunktionsparameter “Wiederauffüllzeit” mit der Quecksilberdehnungsstreifenplethysmographie erfasst. Ergebnisse. Das Kompressionsstrumpfsystem UlcerCare® verringerte akut das Beinvolumen um durchschnittlich 5,3% entsprechend 106±78 ml (p〈0,001). Die venösen Funktionsparameter verbesserten sich sowohl an der Wade als auch am Vorfuß. Die venöse Wiederauffüllzeit t0(s) verbesserte sich von 27,2±15,2 s auf 45,0±27,4 s am Vorfuß (p〈0,003) und an der Wade von 10,5±4,5 s auf 19,4±10,9 s (p〈0,002). Der Anpressdruck betrug in Knöchelhöhe im Stehen 46,2±24,2 mmHg (Ruhedruck) und während Zehenständen durchschnittlich 48,5±27,2 mmH (mittlerer Arbeitsdruck). Im Bereich der Wade betrug der Anpressdruck im Stehen 40,7±26,9 mmHg (Ruhedruck) und während Zehenständen durchschnittlich 42,1±29,5 mmHg (mittlerer Arbeitsdruck). Schlussfolgerungen. Der Anpressdruck des UlcerCare®-Kompressionsstrumpfes entspricht dem oberen Druckbereich eines medizinischen Kompressionsstrumpfes der Kompressionsklasse 3. Der neu entwickelte Strumpf schaltet erfolgreich venöse Refluxe aus und führt nachweislich zur Beinentstauung. Diese objektivierten Effekte lassen den UlcerCare®-Serienstrumpf zur Kompressionstherapie des venösen Ulcus als geeignet erscheinen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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