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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Atrial natriuretic peptide ; Cyclic GMP ; Hemodialysis ; Hemofiltration ; Ultrafiltration ; Atriales natriuretisches Peptid ; zyklisches GMP ; Hämodialyse ; Hämofiltration ; Ultrafiltration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 7 chronisch niereninsuffizienten Patienten, die regelmäßig hämofiltriert (HF) wurden, erfolgten während der Behandlung periodische Bestimmungen von ANP and c-GMP. Um den Einfluß des Blutreinigungsverfahrens auf die Veränderungen der Plasmakonzentrationen dieser Hormone zu untersuchen, wurde bei den Patienten eine Hämodialyse (HD) mit identischer Ultrafiltration und Behandlungsdauer durchgeführt. Bei beiden Behandlungsverfahren wurde ein gleichartiger kontinuierlicher Abfall von ANP und c-GMP beobachtet. Nach Kopf-Tieflagerung wegen Hypotonie unter HD stiegen die ANP und c-GMP Werte akut an. Bei einem anderen Patienten wurde gleichfalls ein akuter Anstieg während der HD beim Auftreten einer Tachyarrhythmia absoluta beobachtet. Diese Befunde zeigen, daß die Freisetzung von ANP bei chronischer Niereninsuffizienz nicht verändert ist. Da eine enge Beziehung zwischen Intravasalvolumen und der Höhe des Plasma ANP besteht, kann die regelmäßige Bestimmung dieses Hormons zur Beurteilung des Hydratationszustandes terminal niereninsuffizienter Patienten herangezogen werden.
    Notes: Summary ANP and c-GMP concentrations in 7 patients with chronic renal failure (CRF) undergoing regular hemofiltration (HF) were determined. After switching to hemodialysis (HD) under identical ultrafiltration and treatment time no significant difference of the ANP and c-GMP profiles was detected, suggesting that the type of treatment does not affect ANP and c-GMP plasma levels. In both procedures a continuous decrease of ANP and c-GMP was observed. Head down tilting to compensate hypotension during HD was immediately followed by an increase in ANP and c-GMP during ultrafiltration. An acute onset of tachyarrhythmia absoluta during HD was also accompanied by a rise in ANP plasma concentrations. This demonstrates that ANP secretion is not altered in patients with CRF. Since ANP plasma levels closely correlate with intravascular volume, periodic determination of this hormone in HD/HF patients may provide diagnostic information to detect volume overload.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 49-55 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Low-molecular-weight heparin ; Hemodialysis ; Coagulation ; Lipoproteinlipase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Low-molecular-weight (LMW) heparin has been compared to standard unfractionated (UF) heparin in a total of 49 patients on hemodialysis and hemofiltration in order to determine the necessary therapeutic dose and its effect on the coagulation system. A LMW heparin dose corresponding to 50% of the normal UF heparin dose was found to produce similar plasma heparin levels (anti-FXa-U/ml) in particular on minimal heparinization. At higher doses, UF heparin produced a more marked increase in plasma-heparin than did LMW heparin. Highly significant differences were found between UF and LMW heparin in their effects on PTT and thrombin time. Partial thromboplastin time (PTT) increased under UF heparin by an average of 120 s whereas LMW heparin only produced an increase of 5–7 s. Thrombin time was increased by 250–280 s under UF heparin and by 5–8 s under LMW heparin. With this LMW heparin dose of 50% of the UF heparin dose, no thrombosis of the extracorporal system occurred and no macroscopic detectable thrombotic material was found in the dialyzers or filters. No significant differences were observed between the effects of UF and LMW heparin on Factor VIII activity and fibrin monomers, so that a difference in coagulation activation between the two heparins can be excluded. Furthermore, there were no changes in thromboplastin time according to Quick, fibrinogen, antithrombin III, plasminogen, and a2-antiplasmin. Thus effective Anti-FXa levels and by similar antithrombotic activity, LMW heparin will probably present less of a bleeding risk because of its reduced effect on PTT and thrombin time. LMW heparin therefore appears to be a good alternative to UF heparin for patients with renal insufficiency requiring dialysis. LMW heparin is indicated in particular in patients at bleeding risk, with diabetic retinopathy, on therapy with oral anticoagulants or platelet aggregation inhibitors, and with thrombocytopenia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 215-219 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cardiac glycosides ; digoxin ; radioimmunoassay ; uremia ; Herzglykoside ; Digoxin ; Radioimmunoassay ; Urämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Einführung des Gamma-Coat-125J-Digoxin-Radioimmunoassays ist die Digoxin-Bestimmung soweit methodisch vereinfacht worden, daß sie jetzt auch in Allgemeinkrankenhäusern mit Intensivstation durchgeführt werden kann. Das Ergebnis einer Schnellbestimmung kann nach 70 min vorliegen. In den niedrigen Meßbereichen (〈0,8 ng/ml) betrug der Variation-skoeffizient bei Simultan- und Wiederholungsmessungen auch bei Verwendung von preiswerten Kleingeräten zur Radioaktivitätsmessung nicht mehr als 15%. In den hohen Meßbereichen (〉2,5 ng/ml) betrug der Variationskoeffizient sogar nur 6%. Hämolyse, niedrige Albuminkonzentrationen und nicht an Digoxin gebundene Isotopen in den Blutproben verursachten keine methodischen Probleme. Bei Nierengesunden waren unter Berücksichtigung der Resorptions-und Eliminationskinetik der verschiedenen Digoxin-Präparate mit der Gamma-Coat-Methode gemessene Konzentrationen über 2 ng/ml in der Regel mit klinischen Überdosierungserscheinungen verbunden; therapeutisch wirksame Konzentrationen lagen bei Nierengesunden meistens über 1,2 ng/ml. Bei urämischen Patienten fanden sich trotz hoher Plasma-Konzentrationen nur selten klinische Zeichen einer Digitalis-Überdosierung. Als Ursache für diese Erhöhung der Digitalistoleranz muß nach ersten Erfahrungen mit Dialysepatienten die Hyperkaliämie und renale Acidose diskutiert werden. Falsch hohe Digoxin-Konzentrationen wurden bei Patienten bis zu 2Std nach Injektion von hohen Dosen Spironolactone (400–1 000 mg) durch Kreuzreaktion hervorgerufen. Therapeutische Digitoxin-Konzentrationen (10–25 ng/ml) verursachten nur subtherapeutische Digoxin-Konzentrationen von 0,4–0,9 ng/ml.
    Notes: Summary The introduction of the Gamma Coat125I-Digoxin Radioimmunoassay has simplified the digoxin determination to an extent that it may be used even in general hospitals with an intensive care unit. The total time for a stat determination has been reduced to 70 min. The coefficient of variation of the digoxin determination at low levels (〈0.8 ng/ml) was less than 15% for simultaneous and repeated measurements even when using one of the inexpensive nuclear counting systems. At high levels (〉2.5 ng/ml) the coefficient of variation showed to be less than 6%. Hemolysis, low albumine concentration and other than digoxin-bound isotopes in the blood samples did not cause methologic problems. Provided that resorption and elimination kinetics of the different digoxin preparations were taken into account, digoxin levels of more than 2 ng/ml as measured by the Gamma Coat method in patients with normal renal function plasma were usually associated with clinical signs of overdosage; therapeutic concentrations were mostly higher than 1.2 ng/ml. The incidence of digitalis toxicity with high digoxin levels was lower in uremic than in normal patients. According to preliminary observations in dialysis patients this increase in tolerance to digitalis, may be a consequence of hyperkalemia and renal acidosis. Erroneously high digoxin concentrations were found in patients up to 2hrs after injection of high doses of spironolactone (400–1 000 mg) due to cross reaction. Therapeutic concentrations of digitoxin (10–25 ng/ml) caused only subtherapeutic digoxin concentrations of 0.4–0.9 ng/ml.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Herzglykoside ; Digitoxin ; Digoxin ; Urämie ; Dialyse ; Radioimmunoassay ; Cardiac glycosides ; Digitoxin ; Digoxin ; Uremia ; Dialysis ; Radioimmunoassay
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasma digoxin suspected to be elevated in anuric patients taking digitoxin was determined by radioimmunoassay in 15 anuric patients and 15 normal persons subjected to 0.1 mg digitoxin therapy per day. All plasma digoxin values from the anuric patients and the normal subjects were far below the lower limit of the therapeutic range of plasma digoxin. There existed no difference between the digoxin values determined in anuric patients and subjects with normal renal function; in both groups there was a scatter of digoxin values about the cross reaction line between digitoxin and digoxin antibody. It is concluded from the results that digoxin retention in anuric patients taking digitoxin plays an insignificant role; thus, the pharmacological effect is mediated by digitoxin itself.
    Notes: Zusammenfassung Um zu klären, ob eine Retention von Digoxin bei anurischen Patienten, die Digitoxin einnehmen, stattfindet, wurde bei 15 anurischen Dialysepatienten und 15 nierengesunden Versuchspersonen, die 0,1 mg Digitoxin täglich einnahmen, das Plasmadigoxin mittels Radioimmunoassay bestimmt. Alle „Plasmadigoxinwerte“ der anurischen Patienten und der normalen Kontrollpersonen lagen weit unterhalb der unteren Grenze des therapeutischen Bereichs des Plasmadigoxins. Es fand sich kein Unterschied zwischen den Digoxinwerten, die bei den anurischen Patienten und bei den Versuchspersonen mit normaler Nierenfunktion gefunden wurden. Bei beiden Gruppen lagen die Digoxinwerte im Bereich der Kreuzreaktion zwischen Digitoxin und Digoxin-Antikörper. Aus den Ergebnissen wird die Schlußfolgerung gezogen, daß eine Digoxin-Retention bei anurischen Patienten, die Digitoxin einnehmen, eine untergeordnete Rolle spielt und daher der pharmakologische Effekt durch Digitoxin selbst hervorgerufen wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hemodialysis ; changes of Ca and Mg ; concentration in red blood cells and plasma ; Elektrolytveränderungen unter Hämodialyse ; Ca- und Mg-Konzentrationen in Plasma und Erythrocyten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 10 Patienten aus dem chronischen Hämodialyseprogramm wurden die Calcium- und Magnesiumkonzentrationen im Plasma und in den Erythrocyten jeweils vor und nach der Dialyse gemessen und mit den an 16 nierengesunden Kontrollpersonen ermittelten Werten verglichen. Die Konzentrationen in den Erythrocyten wurden aus den im Plasma und Vollblut mit einem Atomabsorptions-Spektralphotometer gemessenen Ca- und Mg-Konzentrationen unter Berücksichtigung des Hämatokritwertes nach einer neuen Formel berechnet. Bei den Dialysepatienten waren dabei die im Mittel auf das Vierfache der Norm erhöhten Ca-Konzentrationen in den Erythrocyten besonders auffallend. Die von anderen Arbeitsgruppen bei chronisch niereninsuffizienten Patienten beschriebene Hypermagnesämie konnten wir bestätigen. Unter der Hämodialyse kam es zu einem deutlichen Abfall der Plasma-Mg-Konzentrationen, während die Ca-Konzentrationen konstant blieben. In den Erythrocyten fielen unter der Dialyse sowohl die Ca- als auch die Mg-Konzentrationen ab. Bei 2 unter gleichen Bedingungen dialysierten Patienten hingegen kam es zu einem noch ungeklärten Anstieg der intraerythrocytären Ca- und Mg-Konzentrationen. Die Analysenmethodik sowie das Verhalten der gemessenen Elektrolyte unter der Dialyse werden diskutiert.
    Notes: Summary In ten patients undergoing chronic hemodialysis, the plasma and red blood cell concentrations of calcium and magnesium were measured just before and directly after dialysis. The results were compared with the values obtained from sixteen healthy subjects. A new formula was derived—using the measured concentrations in plasma and whole blood as well as the hematocrit corrected for the trapped plasma—which permits the calculation of electrolyte concentrations in erythrocytes. Calcium and magnesium were determined by atomic absorption spectroscopy. A remarkable increase of calcium concentrations in the red blood cells of the hemodialysed patients was noted. In the mean, these concentrations reached a value four times higher than in the control group. Furthermore, a hypermagnesaemia was found in patients with chronic renal failure, which is in accordance to previous findings of other authors. During hemodialysis plasma magnesium decreased whereas plasma calcium remained constant. Both, calcium and magnesium in the red blood cells decreased during dialysis. Two patients, however, showed an unexplained increase of both calcium and magnesium content in their red blood cells. The analytical procedure and the alterations in the electrolytes measured are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 187-188 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Radioimmunoassay ; Digoxin ; Digitalis ; Nephrotisches Syndrom ; Hypoproteinämie ; Radioimmunoassay ; Digoxin ; Nephrotic syndrome ; Hypoalbuminemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasma digoxin was determined by three different radioimmunoassays in blood samples from 12 patients with hypoalbuminemia before and after increasing the concentration of albumin and TBG. With the Clinical-Assays-[125I]-Kit and the Schwarz/Mann-[3H]-Kit reliable digoxin values were obtained even in patients with severe nephrotic syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Mit drei verschiedenen Radioimmunoassays wurde die Digoxin-Konzentration im Plasma von 12 Patienten mit Hypoalbuminämie vor und nach Erhöhung der Albumin- und TBG-Konzentration bestimmt. Die Messungen mit dem Clinical-Assays-[125I]-Kit und dem Schwarz/Mann-[3H]-Kit ergaben auch bei Patienten mit schwerem nephrotischem Sydrom zuverlässige Werte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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