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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 1089-1093 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sympathikusaktivität ; Dopamin-β-Hydroxylase ; Hypertonie ; Urämie, Hämodialyse ; Sympathetic activity ; Dopamin-β-hydroxylase ; Hypertension ; Uremia ; Hemodialysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasma dopamin-β-hydroxylase (DBH) was studied in 70 healthy control persons and in 37 hemodialysed patients. Basal DBH in controls corresponded to 50.0±29.3 IU. There was no significant difference between males (53.9±33.8 IU) and females (47.4±25 IU); no correlation could be found between age and plasma DBH. In hemodialysed patients basal DBH levels were significantly (p〈0.01) decreased (32.5±17.6 IU), suggesting lowered sympathetic activity and/or abnormalities in release, distribution space, or metabolism of DBH. During hemodialysis plasma DBH activity rose during ultrafiltration. This finding indicates a directionally appropriate sympathetic reflex response to volume depletion in dialysed patients.
    Notes: Zusammenfassung Die Plasma Dopamin-β-Hydroxylase-Aktivität (DBH) wurde bei 70 gesunden Kontrollpersonen und 37 Hämodialysepatienten untersucht. Bei Kontrollpersonen wurde eine basale DBH-Aktivität von 50,0±29,3 IE gefunden. Es bestand kein signifikanter Unterschied zwischen Männern (53,9±33,8 IE) und Frauen (47,4±25 IE). Es wurde keine Korrelation zwischen Lebensalter und basaler DBH-Aktivität gefunden. Die basale DBH-Aktivität war bei Hämodialysepatienten signifikant (p〈0,01) vermindert (32,5±17,6 IE); der Befund ist vereinbar mit verminderter Sympathikusaktivität und/oder Störungen der Freisetzung, des Verteilungsvolumens oder des Abbaues von DBH. Unter Hämodialyse stieg die Plasma DBH-Aktivität während Ultrafiltration an. Dieser Befund belegt eine Aktivierung sympathischer Reflexe durch Volumendepletion bei hämodialysierten Patienten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 411-412 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrolithiasis ; Hypertension ; Renal stone surgery ; Nierensteinleiden ; Hypertonus ; Nierenstein-Operation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An einer Bevölkerungsstichprobe (261 Männer; 242 Frauen; Alter 15–65 Jahre) wurde anläßlich einer ärztlichen Untersuchung eine anamnestische Befragung über Nierenkoliken mit Steinabgang durchgeführt. Insgesamt fand(en) sich, mit steigendem Lebensalter in zunehmender Häufigkeit, bei insgesamt 6,9% der Männer und 6,6% der Frauen anamnestisch ein (oder mehrere) Steinabgang (Steinabgänge). Im Mittel wurden jährlich bei 0,6% der Männer und Frauen eine Steinkolik mit Steinabgang gefunden. Die im Vergleich zu früheren Angaben außerordentlich hohe Häufigkeit unterstreicht die große volksgesundheitliche Bedeutung des Nierensteinleidens.
    Notes: Summary 261 male and 242 female patients (age 15–65 years) were questioned about renal colics with passage of renal stones. The patients were questioned while undergoing a medical examination. The prevalence of renal stones varied between 1.1% (males 15–29 years) and 20.6% (males 50–65 years) with an average of 6.9%. The incidence of passage of a calculus was 0.62% percent of the population per year. These figures in a German population sample are in agreement with more recent data from other industrialized countries and point to the magnitude of renal stone disease as a public health problem.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 575-580 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrolithiasis ; Hypercalciuria ; Natrium ; Blutdruck ; Phosphat ; Risikofaktoren ; Nephrolithiasis ; Hypercalciuria ; Sodium ; Hypertension ; Riskfactors ; Plasma phosphate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the present investigation 238 randomly selected male individuals of the general population (age 19–41 years) and 42 age-matched male patients with recurrent renal stone formation (calcium oxalate and/or calcium phosphate) were studied under outpatient conditions without dietary restrictions. Urinary Na excretion was 207 ± 82 mmol/24 h (range 55–570) in controls and 208 ± 100 (range 76–575) in recurrent renal stone formers. Both in controls (r=0.36;p 〈 0.01) and in stone formers (r=0.4;p 〈 0.01) a significant correlation was observed between urinary excretion of sodium and calcium. Urinary sodium excretion was unrelated to systolic or diastolic blood pressure in normotensive or hypertensive individuals. This finding indicates that factors other than sodium are involved in the maintenance of hypertension. Urinary sodium, presumably an index of intake of nutrients, was significantly correlated to several coronary risk factors, e.g. fasting glucose, cholesterol and overweight. There existed a significant inverse relationship between fasting plasma phosphate and urinary sodium, but not between fasting plasma phosphate and serum iPTH or urinary cAMP. This finding points to some function of sodium excretion as one determinant of plasma phosphate.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Untersuchung wurden 238 randomisiert ausgewählte männliche Individuen der Normalbevölkerung (Alter: 19–41 Jahre) und 42 altersgleiche Patienten mit rezidivierender Calcium-Oxalat- und/oder Calcium-Phosphat-Nephrolithiasis verglichen. Die Untersuchungen fanden unter ambulanten Bedingungen ohne diätetische Restriktionen statt. Die Urin-Natriumausscheidung betrug 207 ± 82 mmol/24 h (Bereich 55–570) bei Kontrollen und 208 ± 100 mmol/24 h (Bereich 75–574) bei Stein-Patienten. Sowohl bei Kontrollen (r=0,36,p 〈 0,01) und Patienten (r=0,4,p 〈 0,01) bestand eine signifikante Beziehung zwischen der Natrium- und Calcium-Ausscheidungsrate. Weder bei normotensiven noch bei hypertensiven Individuen konnte eine Beziehung zwischen Urin-Natrium-Ausscheidung zu systolischem oder diastolischem Blutdruck gefunden werden. Das Urin-Natrium als Index der Nahrungsaufnahme war signifikant korreliert mit verschiedenen coronaren Risikofaktoren, z.B. Glukose, Cholesterin und Übergewicht. Es konnte eine signifikante inverse Relation zwischen Urin-Natrium und Plasma-Phosphat gefunden werden, es bestand jedoch keine Beziehung zwischen Plasma-Phosphat und iPTH oder Urin-cAMP. Dieser Befund deutet darauf hin, daß die Natrium-Ausscheidung eine Determinante des Plasma-Phosphates darstellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 70 (1992), S. 748-751 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypertension ; Calcium ; Parathyroid hormone ; 1,25-Dihydroxyvitamin D3
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Essential hypertension has been associated with disturbed calcium metabolism, but the available data are controversial. We measured parameters of calcium metabolism in groups of untreated male subjects (n = 78) with elevated diastolic blood pressure (101 ± 6 mmHg, mean ± SD) and age-matched male subjects (n=79) with low diastolic blood pressure (62 ± 4 mmHg). The participants of the study were drawn from a random population sample. Subjects with high diastolic blood pressure had significantly higher carboxy-terminal parathyroid hormone (PTH) plasma concentrations than controls with low diastolic blood pressure (median 114 vs. 43 pmol/l, P 〈 0.01). The 25-hydroxyvitamin D and 1,25-dihydroxyvitamin D concentrations were comparable in both groups. Individuals with high diastolic blood pressure had significantly lower total serum calcium (2.41 ± 0.10 vs. 2.47 ± 0.10 mmol/l, mean ± SD; P 〈 0.01). PTH concentrations were correlated with diastolic pressure (r = −0.39, P 〈 0.001). The data are compatible with increased parathyroid activity despite unchanged concentrations of vitamin D metabolites in human hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Transplant international 13 (2000), S. S14 
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Key words Atherosclerosis ; Renal transplantation ; Hypertension ; Left ventricular hypertrophy ; Hyperlipidemia ; Statines ; Hyperhomocysteinemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Death with functioning graft, the most frequent cause being cardiac death, continues to be the most frequent cause of long-term graft loss. The risk of cardiovascular death in the transplanted patient is lower than in patients with other modalities of renal replacement therapy, but continues to be substantially higher than in the general population. Amongst the factors predicting patient and graft survival are hypertension, dyslipidemia, smoking and possibly hyperhomocysteinemia. It is concluded that lowering of blood pressure to levels far lower than levels accepted in the past, more widespread administration of statines, cessation of smoking and possibly administration of folate should reduce cardiovascular mortality and possibly also influence chronic allograft vasculopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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