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    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 67 (1996), S. 947-952 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Hermann F. Hoffmann ; Nationalsozialismus ; Biologismus ; Psychiatriegeschichte ; Key words Hermann F. Hoffmann ; National Socialism ; Biologism ; History of psychiatry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This study covers the life and scientific work of Hermann F. Hoffmann who was a disciple of Robert Gaup and in 1936 took over from him as head of the psychiatric clinic at the University of Tübingen. As a scientist, Hoffmann was especially involved in research into genetic problems in psychiatry. He introduced a new approach to some premises of the so-called Tübingen Psychiatric School. In 1933, he joined the NSDAP and became one of the most prominent members of the National Socialist party at the University of Tübingen. From then on, he saw himself as a prophet of a new “biological” philosophy of life. From the present point of view, Hoffmann is something of a contradiction. On the one hand, he was a good doctor and a serious scientist; on the other, he promoted biologistic ideology and a criminal regime. These biographical inconsistencies point to some inconsistencies in the history of psychiatry itself with its dialectics of philanthropy and discrimination.
    Notes: Zusammenfassung Es wird ein Überblick über das Leben und das wissenschaftliche Werk Hermann F. Hoffmanns gegeben. Hoffmann war als Schüler und Nachfolger Robert Gaupps von 1936–1944 Direktor der Tübinger Universitätsnervenklinik. Wissenschaftlich befaßte er sich besonders mit Fragen der psychiatrischen Vererbungslehre, wobei er auf eine originelle Weise Grundpositionen der sog. Tübinger Schule variierte. Nach seinem NSDAP-Beitritt 1933 gehörte Hoffmann zu den einflußreichsten Nationalsozialisten an der Universität Tübingen. Er verstand sich nunmehr als Wegbereiter einer neuen, „biologischen“ Weltanschauung. Aus heutiger Sicht erscheint die Person Hoffmanns merkwürdig gebrochen. Neben traditioneller ärztlicher Haltung und ernsthafter Wissenschaftlichkeit findet man bei ihm biologistisches Denken und Engagement für ein verbrecherisches Regime. Diese biographischen Widersprüche weisen auf Widersprüche in der Geschichte der Psychiatrie selbst hin mit ihrer Dialektik von Humanität und Ausgrenzung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Elektrokrampfbehandlung ; Ältere Patienten ; Depression ; Nutzen ; Risiken ; Key words Electroconvulsive therapy ; Elderly patients ; Depression ; Benefits ; Risks
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Between January 1995 and June 1996, 24 inpatients at our hospital (mean age 55.6 years) were treated with electroconvulsive therapy (ECT). Clinical improvement was observed in 80% of the patients, including those without risk factors (NRG, n=16), as well as those with concomitant cardiovascular diseases (RG, n=8). During a mean period of observation of 224 days after the end of ECT 7 patients (35%) relapsed. The rate of relapse was higher in RG than in NRG patients (57.1 vs 23.1%). In all cases ECT was well tolerated; 285 applications of ECT did not result in mortality or persistent morbidity. However, RG patients may be at increased risk for the development of minor cardiovascular complications, which were noted in three RG patients (37.5%), but only in one patient (6.2%) in the NRG (Fisher’s test, P=0.09). Taken together, our results demonstrate that ECT is a safe treatment regimen for depression even in medically ill patients of old age.
    Notes: Zusammenfassung Vierundzwanzig Patienten (Altersdurchschnitt 55,6 Jahre) wurden im Zeitraum 1/95 bis 6/96 an unserer Klinik mit der Elektrokrampftherapie (EKT) behandelt. Sowohl Risikopatienten mit kardiovaskulären Begleiterkrankungen (RG, n=8) als auch Patienten mit p.d. nicht erhöhtem Risiko (NRG, n=16) zeigten in über 80% der Fälle eine klinische Besserung. Bei 7 (35%) dieser Patienten kam es während des mittleren Beobachtungszeitraumes von 224 Tagen nach Abschluß der 1. EKT-Serie zu einer erneuten Exazerbation der psychischen Störung. Dabei zeigten RG-Patienten eine höhere Rückfallquote im Vergleich zu Patienten der NRG (57,1% vs. 23,1%). In allen Fällen konnte die EKT regulär beendet werden; bei insgesamt 285 durchgeführten EKT traten keine schwerwiegenden Komplikationen auf. Allerdings hatten RG-Patienten im Vergleich zu Patienten der NRG ein höheres Risiko für das Auftreten geringfügiger kardialer Komplikationen (37,5% vs. 6,2%, Fisher’s Test p=0,09). Zusammenfassend demonstrieren unsere Ergebnisse, daß die EKT auch bei Risikopatienten eine sichere Behandlungsmethode ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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