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    Electronic Resource
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    Springer
    Der Hautarzt 47 (1996), S. 427-431 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Psoriasis ; Osteoarthropathie ; Skelettszintigraphie ; Key words Psoriasis ; Osteoarthropathy ; Bone scintigraphy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Psoriasis is a generalized disease that affects bone as well as skin. Three patterns of bone involvement can be differentiated in psoriatic arthritis distal, central, and distal combined with central. Distal involvement is more specific for psoriatic arthritis, with radial and/or transverse involvement of the distal interphalangeal joints. The progression dynamic and the pattern of distribution are different from those pattern of rheumatoid arthritis: psoriatic arthritis originates in the periarticular bone and extends towards the synovia, whereas in rheumatoid arthritis it extends in the opposite direction. In psoriatic arthritis anterior chest wall syndrome, insertion tendinopathies, and localized or diffuse bone disease are often observed. Bone scintigraphy is more sensitive in the diagnosis of psoriatic bone involvement than clinical examination or conventional radiological imaging, allowing earlier diagnosis through the visualization and documentation of specific patterns and presence of disease in multiple sites. It also allows more discriminating selection of subsequent X-ray examinations to limit radiation exposure. Thus, bone scintigraphy is now the most important diagnostic tool in the assessment of psoriatic arthritis.
    Notes: Zusammenfassung Die wichtigsten Manifestationen der Psoriasis sind Haut und Skelettsystem. Bei der psoriatischen Osteoarthropathie werden szintigraphisch drei Manifestationstypen unterschieden: peripher, zentral sowie peripher und zentral. Der periphere Manifestationstyp weist einen Befall im Strahl und/oder einen Transversalbefall der kleinen distalen Interphalangealgelenke von Händen und Füßen auf. Dieses Verteilungsmuster hat spezifischen Charakter. Zur Abgrenzung von der rheumatoiden Arthritis sind die Ausbreitungsdynamik und das Verteilungsmuster von Bedeutung. Die psoriatische Osteoarthropathie geht vom gelenknahen Knochen aus mit Übergreifen auf die Synovia und ist somit entgegengesetzt der Ausbreitungsdynamik der rheumatoiden Arthritis. Bezüglich des Verteilungsmusters, finden sich bei der psoriatischen Osteoarthropathie häufig das „anterior chest wall Syndrom“, Insertionstendinopathien sowie eine lokalisierte und diffuse Osteopathie. Die Skelettszintigraphie ist sensitiver als Klinik und radiologische Diagnostik. Sie erlaubt in einem Untersuchungsgang frühzeitig die Erfassung pathologischer Veränderungen, eine exakte Dokumentation der Befunde, sowie die Darstellung des spezifischen Verteilungsmusters und der Polytopie. Sie ermöglicht weiterhin gezielte Röntgenaufnahmen und damit eine Verringerung der Strahlenbelastung. Die Skelettszintigraphie ist daher die wichtigste Methode zur Beurteilung der psoriatischen Osteoarthropathie (Diagnose, Prognose und Therapiekontrolle).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 780-780 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Postoperative nutrition ; Enteral ; Parenteral ; Postoperative Ernährung ; Enteral ; Parenteral
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine Pilotstudie erfaßte Probleme postoperativer enteraler Ernährung. Eine prospektiv randomisierte Studie verglich 18 rein parenteral mit 18 früh postoperativ enteral ernährten Patienten. Es wurde aufbauend enteral und abnehmend parenteral ernährt. Dokumentiert wurden anhand von 60 Einzeldaten der klinische Verlauf, Laborparameter, anthropometrische Meßgrößen und die subjektive Verträglichkeit. Mit explorativer Teststatistik wurden Unterschiede gesucht.Keine Unterschiede ergaben sich im klinischen Verlauf, bei den Laborparametern und der Anthropometrie. Die Verträglichkeit war in der enteralen Patientengruppe schlechter. Die parenterale Ernährung ist um einen Faktor 1,5–2 teurer.
    Notes: Summary In a pilot study, problems related to postoperative enteral nutrition were documented. In a subsequent prospective randomized trial, 18 patients receiving parenteral nutrition were compared with 18 patients receiving early postoperative enteral nutrition, introduced by progressive stepwise substitution. The patients' clinical progress, laboratory test results, anthropometric data and digestive functions were compared with regard to 60 parameters. Exploratory statistics were used to find relevant differences. There wereno significant differences in clinical outcome, laboratory test results, or anthropometric data. Digestive function was worse in the group receiving enteral nutrition. Parenteral nutrition is 1.5–2 times more expensive.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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