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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Kopf-Hals-Tumoren ; Prognostische Faktoren ; Radiochemotherapie ; Zellzyklusproteine ; Key words Head and neck tumors ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Cell-cycle regulatory proteins
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Primary radiochemotherapy is gaining increasing importance for the treatment of advanced head and neck squamous cell carcinomas. However, there is a lack of clinical factors concerning prognostic information in relation to treatment. In this pilot study, we examined whether molecular factors can provide such information. Patients and methods: The expression patterns and their possible prognostic relevance of the cell cycle regulatory proteins p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 and Cyclin D1, MIB1 (Ki-67) and BCL-2 were analysed in pretreatment tumor biopsies from 43 patients with advanced carcinomas of the oropharynx (n=26), hypopharynx (n=10) and larynx (n=7) by applying immunohistochemistry to paraffin sections of tumor specimens. All patients were treated by the same method of an accelerated ”concomitant boost” radiochemotherapy with carboplatin in a phase II study. Median followup time was 56 months. Results: No correlation was found between any of the markers and the remission rate, T-stage, N-stage, rate of loco-regional recurrences and distant metastases. However, independent of the tumor stage, patients with CDK4/cyclin-D1 overexpressing tumors had a significantly shortened overall survival (P=0.014 and 0.026, respectively). Conclusion: The results of this pilot study indicate that CDK4 and cyclin D1 over-expression provide useful prognostic information about clinical outcome after primary radiochemotherapy of head and neck cancer patients.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen wird in zunehmendem Maße die primäre Radiochemotherapie einer primär operativen Therapie vorgezogen. Klinische prognostische Faktoren für die Krankheitsverläufe nach primärer Radiochemotherapie fehlen jedoch. Die vorliegende Pilotstudie sollte klären, ob molekulare Faktoren prognostische Aussagen liefern können. Patienten und Methoden: In prätherapeutischen Biopsien von 43 Patienten mit fortgeschrittenen Karzinomen wurde die Expression der Zellzykluskomponenten p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 und Cyclin D1, des Proliferationsmarkers MIB1 und des apoptosehemmenden Proteins BCL-2 immunhistochemisch bestimmt. Die Patienten wurden nach dem Protokoll einer akzelerierten „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” mit Carboplatin im Rahmen einer Phase-II-Studie behandelt. Die mediane Beobachtungszeit zum Analysezeitpunkt betrug 56 Monate. Ergebnisse: Keiner der Marker korrelierte mit dem Tumorstadium und N-Status, den Remissionsraten nach Therapieende oder dem posttherapeutischen Auftreten von Rezidiven, Metastasen und Zweitkarzinomen. Dahingegen hatten Patienten mit CDK4- und Cyclin D1-überexprimierenden Tumoren unabhängig vom Tumorstadium eine signifikant kürzere Gesamtüberlebenszeit (p=0,014 bzw. 0,026). Schlußfolgerung: Die Ergebnisse der Pilotstudie indizieren eine prognostische Bedeutung der Überexpression von CDK4 und Cyclin D1 nach primärer Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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