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  • Biopsy  (2)
  • Schlüsselwörter HCC  (2)
  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Thyroid ; Biopsy ; Interventional MR ; MR guidance ; Stereotaxis ; Ultrasound
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The aim of this study was to demonstrate the clinical feasibility and utility of an interactive MR-guidance system to target and biopsy thyroid lesions, and to compare resolution between ultrasound and interventional MR imaging in the evaluation of thyroid lesions. Twenty thyroid lesions of 18 patients were interactively biopsied using a 0.5-T superconducting open magnet system. Stereotactic localization of the needle and imaging was accomplished using T1-weighted gradient-recalled-echo (GRE) images. Representative cytological material was retrieved in 16 of 20 lesions (benign cystic or colloid goiter: n = 14; one de Quervain's thyroiditis and one follicular neoplasia). Lesions smaller than 1.5 cm detected by ultrasound could not be visualized adequately on GRE images. Lesions smaller than 1.5 cm were successfully biopsied by ultrasound (three colloid and haemorrhagic goiters and one adenoma). Magnetic-resonance-guided interactive biopsies and positioning of non-ferromagnetic needles in the thyroid gland are technically feasible and safe. Compared with high-resolution ultrasound, lesions larger than 1.5 cm can be adequately visualized and biopsied. Magnetic-resonance-guided placement of non-ferromagnetic needles is no substitute for high-resolution ultrasound in clinical work-up of thyroid lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Endometriose ; Biopsie ; Nadel ; Magnetresonanztomographie ; Interventionelle Radiologie ; Key words Endometriosis ; Biopsy ; needle ; Magnetic resonance imaging ; Interventional radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction and Methods: A 0.5 T open-configuration MR system allows free access to the patient via a 58-cm-wide opening on both sides of the machine. A newly developed system for needle guidance enables the examiner to perform biopsies in combination with real-time imaging and to position laser fibers in the human body. For imaging, a 2D gradient echo sequence is used (TR 19 ms, TE 9 ms, flip angle 30 °, FOV 24 × 24 cm, slice thickness 10 mm matrix 256 × 128). The acquired images are displayed on two LCD screens localized within the MR system, thus allowing an interactive needle guidance. This procedure is illustrated by a case report. Discussion: The handling of the system for needle guidance was simple, mainly due to a real-time adaption of the scan plane to the needle direction. The possibility of multi-angulated approaches makes biopsies of hardly accessible anatomic regions feasible. Conclusion: We think that MR-guided needle positioning will play an important role in combination with thermosensitive therapies. Thermosensitivity of MR imaging allows extensive monitoring of such interventions.
    Notes: Zusammenfassung Ein offenes, interventionelles MR-Gerät (0,5 Tesla) erlaubt durch eine 58 cm breite Öffnung den Zugang zum im Gerät liegenden Patienten. Ein spezielles Punktionssystem ermöglicht es, unter Echtzeitbildgebung Punktionen vorzunehmen sowie auch Laserfasern im menschlichen Körper zu plazieren. Zur Bildgebung wird eine 2d-Gradientenechosequenz verwendet (TR 19 ms, TE 9 ms, Flipwinkel 30 °, FOV 24 × 24 cm, Schichtdicke 10 mm, Matrix 256 × 128). Die akquirierten Bilder werden dem punktierenden Radiologen auf 2 im Gerät angebrachten LCD-Monitoren angezeigt, wodurch eine interaktive Nadelführung ermöglicht wird. Es wurden bereits zahlreiche Punktionen an Patienten durchgeführt. Wichtig wird die MR-gesteuerte Punktion von Läsionen in Kombination mit der Durchführung thermosensitiver Therapien. Die der MR-Bildgebung inhärente Temperatursensitivität ermöglicht ein umfassendes Monitoring solcher Eingriffe in Echtzeit.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 198-204 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter HCC ; Chemoembolisation ; Radiofrequenzablation ; Laser
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die transarterielle Chemoembolisation (TACE) wie auch die Thermoablationen sind Methoden, die bei der palliativen Therapie des hepatozellulären Karzinoms (HCC) zum Einsatz kommen. Während die TACE auf einer Zellzerstörung durch die Kombination von Zytostatika und Gefäßokklusion basiert, wird mit der Thermoablation eine hitzeinduzierte Gewebenekrose bei Temperaturen um ca. 60°C erreicht. Der Artikel beschäftigt sich mit den technischen Aspekten und klinischen Indikationen der TACE, der Lasertherapie und der Radiofrequenz(RF)-Ablation. Insbesondere für die letzteren Methoden erscheint eine adäquate Bildgebung zur Steuerung und Überwachung der Therapie indiziert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 205-207 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter HCC ; Perkutane Ethanolinjektion ; Kryotherapie ; Review
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Prognose des häufig von einer Leberzirrhose begleiteten hepatozellulären Karzinoms (HCC) ist ungünstig. Da nur ein geringer Prozentsatz der Patienten durch Resektion oder Transplantation therapierbar ist, fällt in Ermangelung einer potenten Chemotherapie den lokal destruierenden Verfahren eine wichtige Rolle bei der Behandlung zu. Die perkutane Ethanolinjektion (PEI) erzeugt durch die intratumorale Injektion von Ethanol eine Gewebsnekrose. Das Verfahren der Kryotherapie führt durch Einfrieren und Auftauen zur Gewebsdestruktion. Bei entsprechender Selektion kann durch beide Verfahren eine komplette Tumordestruktion mit Langzeitüberleben erreicht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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