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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: MR imaging ; Artifact ; Vascular studies ; Safety ; Grafts ; Interventional procedure ; Stents and prosthesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Objective: To assess heating- and 3D MRA imaging characteristics of a commonly used aortic stent graft in a 1.5T MR-environment. Materials and methods: A bifurcated stent graft (Vanguard; Boston Scientific, Oakland, N. J.) was evaluated in vitro regarding localized heating effects as well as imaging appearance using fast 3D GRE sequences. To quantitate stent related artifacts, stent wall thickness and luminal diameters were measured. Subsequently eight patients were imaged three months following placement of an aortic stentgraft with 3D MRA. Images were assessed for the presence of stent leaks, luminal patency, and stent configuration. Results: There were no temperature changes associated with the stent during scanning. Wall thickness measurements overestimated true stent thickness, resulting in minimal underestimation of luminal diameters on 3D MRA images. In vivo imaging confirmed these results. Stent patency was confirmed in all 8 patients. Conclusion: Contrast-enhanced 3D MRA appears well suited for the evaluation of the abdominal and pelvic vasculature following aortic implantation of a Vanguard stent.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 157 (1997), S. 81-82 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Dilated cardiomyopathy ; Renovascular hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Mesenteric arteries – Gastrointestinal tract – Ischemia – Interventional procedures – Stents and prostheses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Spontaneous and isolated dissection of the superior mesenteric artery is a rare and often fatal event which has been successfully treated by surgery in several reported cases. We present a patient with acute mesenteric ischemia due to superior mesenteric artery dissection who was successfully treated by percutaneous endovascular placement of a Wallstent.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Renovascular hypertension • Renal insufficiency • Catheter angiography • 3D magnetic resonance angiography ; Schlüsselwörter Renovaskuläre Hypertonie • Niereninsuffizienz • Katheterangiographie • 3D-Magnetresonanzangiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Einleitung: Nierenarterienstenosen unterschiedlicher Genese können zu arterieller Hypertonie sowie im weiteren Verlauf auch zu einem Nierenversagen führen. Es stehen verschiede invasive wie auch nicht-invasive diagnostische Methoden zur Verfügung. Material und Methode: Für die Bestimmung der Wertigkeit der gadoliniumverstärkten 3D-Magnetresonanz-(MR-)Angiographie (3D MRA) wurde in 49 Patienten die 3D-MRA-Technik mit der konventionellen Katheterangiographie (KA) der Nierenarterien (NA) als Standarduntersuchung verglichen. Für die atemangehaltene (23–28 s), kontrastverstärkte 3D MRA wurde paramagnetisches Kontrastmittel (0,3 mmol/kg KG Gd-DTPA) mit einem automatisierten Injektor intravenös im Bolus appliziert. Die zeitliche Abfolge von Kontrastmittelgabe und Datenakquisition wurde mit einem Testbolus bestimmt. Ergebnisse: Die Einteilung der NA-Stenosen in der MRA und KA war bei 31 von 45 Stenosen (68,8 %) konkordant. Für den Nachweis der NA-Läsionen im allgemeinen lag die Sensitivität sowie Spezifität der MRA bei 84 und 96 %, für klinisch relevante Läsionen bei 90 % bzw. 98 %. Schlußbemerkung: Die 3D MRA-Untersuchungstechnik erlaubt eine zuverlässige Beurteilung von Morphologie und Pathologie der Nierenarterien.
    Notes: Summary Purpose: To determine the value of gadolinium-enhanced, three-dimensional breathhold Magnetic Resonance Angiography (MRA) in the assessment of the aorta and renal arteries in comparison to conventional arteriography (CA). Patients and methods: 49 patients were evaluated with both CA and 3D MRA. 0.3 mmol/kg BW gadolinium-DTPA was administered intravenously in a bolus, using an automated injector. A test bolus method was used for timing of the bolus and beginning of the data acquisition. The intraarterial CA was used as the gold standard. Results: MRA-based assessment of renal artery stenosis was identical with CA in 31 of 45 stenoses (68.8 %). Sensitivity and specificity for assessment of renal arterial disease by MRA were 84 % and 96 %; for clinically relevant lesions they amounted to 90 % and 98 %. Conclusion: The presented contrast-enhanced 3D MRA technique allows for the reliable assessment of renal arterial morphology and pathology.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Endometriose ; Biopsie ; Nadel ; Magnetresonanztomographie ; Interventionelle Radiologie ; Key words Endometriosis ; Biopsy ; needle ; Magnetic resonance imaging ; Interventional radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction and Methods: A 0.5 T open-configuration MR system allows free access to the patient via a 58-cm-wide opening on both sides of the machine. A newly developed system for needle guidance enables the examiner to perform biopsies in combination with real-time imaging and to position laser fibers in the human body. For imaging, a 2D gradient echo sequence is used (TR 19 ms, TE 9 ms, flip angle 30 °, FOV 24 × 24 cm, slice thickness 10 mm matrix 256 × 128). The acquired images are displayed on two LCD screens localized within the MR system, thus allowing an interactive needle guidance. This procedure is illustrated by a case report. Discussion: The handling of the system for needle guidance was simple, mainly due to a real-time adaption of the scan plane to the needle direction. The possibility of multi-angulated approaches makes biopsies of hardly accessible anatomic regions feasible. Conclusion: We think that MR-guided needle positioning will play an important role in combination with thermosensitive therapies. Thermosensitivity of MR imaging allows extensive monitoring of such interventions.
    Notes: Zusammenfassung Ein offenes, interventionelles MR-Gerät (0,5 Tesla) erlaubt durch eine 58 cm breite Öffnung den Zugang zum im Gerät liegenden Patienten. Ein spezielles Punktionssystem ermöglicht es, unter Echtzeitbildgebung Punktionen vorzunehmen sowie auch Laserfasern im menschlichen Körper zu plazieren. Zur Bildgebung wird eine 2d-Gradientenechosequenz verwendet (TR 19 ms, TE 9 ms, Flipwinkel 30 °, FOV 24 × 24 cm, Schichtdicke 10 mm, Matrix 256 × 128). Die akquirierten Bilder werden dem punktierenden Radiologen auf 2 im Gerät angebrachten LCD-Monitoren angezeigt, wodurch eine interaktive Nadelführung ermöglicht wird. Es wurden bereits zahlreiche Punktionen an Patienten durchgeführt. Wichtig wird die MR-gesteuerte Punktion von Läsionen in Kombination mit der Durchführung thermosensitiver Therapien. Die der MR-Bildgebung inhärente Temperatursensitivität ermöglicht ein umfassendes Monitoring solcher Eingriffe in Echtzeit.
    Type of Medium: Electronic Resource
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